Kicserélte a vezérkart a Twitter
Az előző gárda fenntartható pénzügyi alapokat teremtett, a termék azonban szenved. Visszatér az alapító, újra növekedési pályára állhat a Twitter?
Folytatódik a Twitter drasztikus átalakítása - a rendkívül alacsony és zuhanó részvényárfolyam nem csak az előző elnök-vezérigazgató Dick Costolo kirúgásához vezetett, hanem a cég második vonalas felsővezetésének egy része is felállni kényszerült. Az új körben néhány kulcsfigura távozik a cégtől, köztük a médiás kapcsolatokért felelős Katie Stanton, a termékfejlesztésért felelős Kevin Weil, illetve a műszaki vezető Alex Roetter, és a humánerőforrás-menedzser Brian Schipper. Ők négyen alelnök (VP) státuszban dolgoztak a cégnél és közvetlenül a vezérigazgató alatt tevékenykedtek. Szintén távozik Jason Toff, a Twitter alá tartozó Vine szolgáltatás vezetője.
A vezetőcsere egyértelműen annak a jele, hogy a visszatért alapító Jack Dorsey saját felső vezetést hoz a céghez - a most távozókat még Costolo nevezte ki a pozíciókba, úgy tűnik nem tudták megszerezni Dorsey bizalmát. A hivatalos álláspont szerint a vezetőket nem kirúgták, hanem önmaguktól távoztak, a különbségtétel azonban csak elvi, a belsős információk szerint Dorsey nem velük képzelte el a cég jövőjét. A pozíciókra az új embereket még nem választotta ki a szervezet, így egyelőre a COO Adam Bain és a CTO Adam Messinger látja majd el ezeket a feladatokat, ideiglenes jelleggel.
A Twitter kívülről is jól látható problémáit információink szerint az erősen diszfunkcionális belső hierarchia okozta - legalábbis részben. A cégen belül horizontálisan és vertikálisan is igen erős falak épültek, amelyek ellehetetlenítették, hogy a jó ötletek és kezdeményezések megtalálják helyüket a szervezeten belül. Erre egyik jó példa a "DM", amely Twitteren a felhasználók közötti privát üzenetküldést szolgálja (direct message), gyakorlatilag a szolgáltatás belső chat-rendszere.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A cégen belül több kezdeményezés is indult arra, hogy a DM-et valódi csevegőszolgáltatássá fejlesszék, mint ahogy a Facebook tette azt a Messengerrel, ezek azonban az igen merev szervezetben elhaltak, az öltetgazdák pedig vagy feladták és visszatértek eredeti feladataikhoz, vagy csalódásukban a céget is elhagyták. Az eredmény: a piaci folyamatokat jól átlátó, tehetséges munkatársak kikopnak.
A céges kultúrát az is rombolta, hogy a fejlesztők egy része, de különösen a cég vezetése és az igazgatótanács tagjai nem használják napi szinten a szolgáltatást, így azzal sem lehetnek tisztában, hogy az egyszeri felhasználó hogyan, milyen indokkal, mire használja a Twittert vagy milyen problémákkal szembesül.
Dorsey egyébként azzal kezdte a munkát, hogy a cég munkavállalóinak mintegy 8 százalékát azonnal eltávolította - ők jellemzően olyan projekteken dolgoztak, amelyeket az új vezérigazgató tévútnak tartott. A cég azóta új hirdetési felületet vezetett be, és bejelentette, hogy új formátumként bevezeti a hosszabb tweeteket, amelyek a szokásos 140 karakteres korláttal nem rendelkeznek.
Csődbe nem megy, de felvásárlás még lehet belőle
A Twitter a fentiek ellenére sincs komoly bajban. A részvényárfolyam ugyan aggasztóan alacsony, a cég működése pénzügyi szempontból már fenntartható, a pénzforgalom-alapú könyvelés szerint az elmúlt 12 hónapban mindössze 8,5 millió dollárnyi készpénzt veszített. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a cégnek 3,5 milliárdos tartaléka van, akkor jól látszik, hogy Dorsey-nak bőven van ideje arra, hogy felrázza a Twittert és újra növekedési pályára állítsa azt. Itt érdemes megjegyezni, hogy Costolo és a most távozó vezetők érdeme, hogy a céget pénzügyileg fenntartható pályára helyezték, és néhány alatt ki tudtak építeni egy viszonylag jelentős, évi mintegy 2 milliárd dolláros bevételi alapot.
A fizetésképtelenségnél emiatt nagyobb veszély a felvásárlás: a cég jelenleg 12,2 milliárdos tőzsdei értékeléssel rendelkezik, ebből a fent említett 3,5 milliárdos készpénzállományt levonva 9 milliárdos értéket kapunk. A 30-50 százalékos felvásárlási prémiummal számolva a Twittert akár holnap megveheti valaki 12-15 milliárd dollárért - ez pedig nem hallatlanul nagy összeg egy masszív internetes kommunikációs platformért.