Apple: hol van a növekedés vége?
Amerika és Európa stagnál, Kína viszont elképesztő étvággyal vásárolja az iPhone-okat. Az iPad-eladások lassan zsugorodnak, a Watch-ról pedig nem sokat tudunk.
Újra csak szuperlatívuszokban lehet beszélni az Apple pénzügyi eredményéről. Az iPhone-mánia nem csitul a "Jézusfon" 2007 januári bemutatása óta, a globális rajongás újabb magasságokba tolta az Apple bevételét és profitját. Lássuk a sarokszámokat: a cég bevétele 22 százalékkal, 42 milliárdról 51,5 milliárd dollárra nőtt az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest, a nettó profit pedig 8,5 milliárdról 11,1 milliárdra emelkedett.
Apple, the iPhone company
A negyedév során tovább nőtt az iPhone részesedése a cég bevételéből, ez az arány most 62,5 százalékot tett ki, szemben a tavalyi 56 százalékkal, vagyis ez az egy termékcsalád még meghatározóbbá vált, mint eddig. Hosszabb távon ez nagy kockázatot hordoz, egyelőre azonban az iPhone elképesztően húz: az eladások 39,3 millió darabról 48 millió darabra szöktek, a bevétel pedig 23,7 milliárdról 32,2 milliárdra ugrott. Ez éves szinten elképesztően nagy növekedés, különösen annak fényében, hogy a termék nyolc éve piacon van (bevétele pedig nagyobb, mint a Microsoftnak és a Facebooknak összesen).
Az iPhone-ok kapcsán az átlagos eladási ár (ASP) mutató az, ami igazán kiemeli az okostelefonos mezőnyből. A szeptemberrel zárt három hónapban ez az érték 670 dollár volt, szemben az egy évvel ezelőtti 603 dollárral - vagyis a mutatót látványosan sikerült emelni az elmúlt évben, ebben talán az iPhone 5c kivezetése játszhatott némi szerepet. Ez egy elképesztően magas ár, összehasonlításképp az androidos és windowsos telefonok ASP-je 200-220 dollár körül mozog, és jól mutatja, hogy a prémium szegmensben milyen komoly pozíciót épített ki az Apple.
Forrás: Asymco
Az iPad-család tovább zsugorodott, a tavalyi 5,3 milliós volumenről 4,3 millióra estek az eladások, a bevétel pedig 12,3 milliárdról 9,9 milliárdra zsugorodott. A visszaesés mindkét mutatóban 20 százalékos, ami a korábban megkezdődött trend folytatása. Visszatekintve úgy tűnik, hogy a néhány éve tetőző divathullám fokozatosan alábbhagy, és a tabletek még mindig jól fogynak, de a korábbi csúcsok már nincsenek veszélyben.
Az Apple tabletjét valószínűleg két oldalról kannibalizálja a nagy kijelzős iPhone és az egyre vékonyabb és könnyebb MacBookok. Ezt persze a cég nem bánja, a három kategória közül pont az iPadek a legkevésbé profitábilisak darabra vetítve. A Macek pedig tényleg nagyon mennek, miközben a teljes PC-piac számottevően zsugorodik, a Macek eladása szerény, 3 százalékkal nőtt is, a bevétel pedig 4 százalékkal nőtt, az Apple úgy tűnik megint tudta növelni részesedését a személyi számítógépek piacán.
A negyedik fontos termékkategória az Apple Watch - lenne. Erről azonban nem közöl egyelőre részletes statisztikát a cég, így nem tudjuk, hogy hány darab fogyott és milyen bevétel keletkezett ezekből. Az viszont sokatmondó, hogy az "egyéb termékek" rovat, amelybe a Watch mellett az iPodok, az Apple TV és a Beats fülesek is tartoznak, 61 százalékkal növelte bevételét éves szinten és az előző negyedévhez képest is bővült 15 százalékot. Ezt a növekedést minden bizonnyal az óra hajtja, de hogy pontosan mennyire, azt nem tudjuk. Az elemzők számításai szerint mindenesetre 3,5-4 millió Apple Watch fogyott
Kína, Kína és még több Kína
A földrajzi régiók ugyanakkor egészen más dinamikát mutatnak. Míg az Egyesült Államok továbbra is vezeti a bevételi listát, Európa helyét már átvette Kína, és elképesztő ütemben nő tovább, a tempót tartva egy-két éven belül az Apple legfontosabb piacává válhat. Ez az alábbi két ábrán tökéletesen látszik: ahogy a cég növekedési üteme leült, akkor robbant be a kínai értékesítés, amely azóta minden negyedévben a bevételbővülés túlnyomó részét adja.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az elemzőket és befektetőket roppantmód izgatja ez, hiszen így az Apple egy olyan országban rendelkezik jelentős kitettséggel, amely a nyugati kultúrkörtől eléggé messze áll, belső piacának működése pedig alaposan eltér az amerikai vagy az európai konzumer piactól. Emiatt rengeteg félelem is érződik, például a kínai gazdaság teljesítménye komoly hatással lehet az Apple elért eredményeire - ezeket igyekezett Tim Cook is nyugtatni az elemzői konferenciahíváson. A kínai tőzsdeindexek idei összeomlása és a fenyegető ingatlanpiaci visszaesés sem fogta vissza egyelőre a keresletet, az Apple-boltok továbbra is tömve vannak - nyilatkozott az elnök-vezérigazgató.
A kínai kitettség növekedésével egyébként az Apple hagyományos szezonális görbéje is át fog alakulni. Ezt eddig az európai és amerikai karácsonyi szezon illetve az új iPhone-ok megjelenése mozgatta. A kínai konzumer piac éves ciklusa viszont eltérő, így ez átalakíthatja az Apple hagyományos fűrészfogas bevételi mutatóit is.