:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. szeptember 28. 12:40

App és web: most ki áll nyerésre?

Két, egymásnak teljesen ellentmondó adatot publikált a Morgan Stanley és a Comscore. Pedig mindkettő igaz, az app-web dualitásnak pedig hosszútávú hatásai lesznek a médiára és a hirdetési piacra is.

Múlt héten publikálta a Google-ra vonatkozó friss pénzügyi elemzését a Morgan Stanley, a befektetési bank szerint a keresőóriás előtt továbbra is hatalmas lehetőségek vannak, az egyik legfontosabb érv pedig a mobil web elképesztő ütemű növekedése. A sarokmondat rögtön a dokumentum elején: a "mobile browser traffic" kétszer olyan nagy, mint az "app traffic", és 20 százalékkal gyorsabban is növekszik, az olló tehát egyelőre csak tágul. Az adatok az Egyesült Államokra és az 50 legnagyobb, mobilon jelenlévő entitásra vonatkoznak, de mivel ez messze a legfontosabb piac a tech-cégek számára, érdemes odafigyelni (és korlátozottan általánosítani is).

Már az fontos dolgot árul el a Google és a mobil web mai helyzetéről, hogy ez a keresőóriásról szóló pénzügyi elemzés első bekezdése. A cég ugyanis a web monetizálásából él, a nyílt, szabadon áramló (és szabadon indexelhető) információ a cég lételeme. Ezzel ellentétben állnak a mobilos appok, amelyek zárt kapszulák a kereső szempontjából, és bár vannak kezdeményezések a zár felfeszítésére (lásd Google Now on Tap), egyelőre az appokban megjelenő tartalmak nem a Google malmára hajtják a vizet. A befektetőket ezért nagyon érdekli, hogy hogyan áll éppen a web-vs-app csata.

Épp ellenkező értelmű adatokat közölt ugyanakkor a Comscore - hívja fel az érdekes ellentmondásra a figyelmet a Venture Beat cikke. A hirdetők számára etalonnak számító, nézőszámokat és egyéb adatokat mérő vállalat szerint az appok látványos győzelmet arattak a web fölött. A legfrissebb adatsor szerint minden 10 percből 9-et appokban tölt az átlagos amerikai, ráadásul míg a mobil weben töltött idő 2013 júniusa és 2015 júniusa között 53 százalékkal nőtt, az appokban töltött idő 90 százalékkal emelkedett - az olló tehát itt is nyílik, de az appok javára.

A két, egymásnak látszólag tökéletesen ellentmondó elemzés között azonban nem kibékíthetetlen az ellentét. A Morgan Stanley ugyan a "traffic" szót használja, a grafikonról és a szövegből később azért kiderül, hogy igazából elérésről (reach, unique visitors) beszél a cég, míg a Comscore valóban az eltöltött időt méri. E kettő között pedig tényleg nincs ellentmondás: lehet a mobilweb elérése óriási, miközben alacsony az ott eltöltött idő, és lehet ez egyes mobilappok elérése viszonylag alacsony, miközben a felhasználók szinte csak ezeket használják a telefonjukon.

A közönség tehát egészen másképp, egészen másra használja a webet és az appokat. A Forrester felmérése szerint a felhasználók havonta 24 különböző alkalmazást használnak, az időt azonban még ennél is jobban koncentrálják, az (appokkal töltött idő) 80 százaléka mindössze 5 alkalmazásra koncentrálódik. Ez az öt azonban minden felhasználónál kicsit más és más, egyesek játékokkal mások Facebookkal töltik az időt, ennek megfelelően az átlag egy kicsit másképp néz ki: a Facebook-YouTube-Maps-Pandora-Gmail ötös a teljes idő 28 százalékát viszi el, ezt követően indul az elképesztően hosszú "long tail", az 1-2 százalékot kihasító alkalmazások tucatja következik.

És ha valakinek kimaradt volna az elmúlt fél évtized, akkor gyorsan azt is tisztázzuk, hogy miért fontos kérdés ez. Az Egyesült Államokban a digitális médiát gyakorlatilag felfalta a mobil (web+app), így érthető: elképesztően nagy a tétje az app-web versenynek. Az említett Comscore felmérés ugyanis megállapítja, hogy minden három digitális médiával töltött percből kettőt már a mobil visz (2013-ban még fele-fele volt az arány). Eközben az asztali médiahasználat is nőtt, ez azonban nem tudta megállítani a platform részesedésvesztését.

Egyéni döntés kell

A fentiekből látszik, hogy az app-vs-web kérdésre a legjobb válasz ma az "attól függ". Egy Amazon vagy egy Walmart számára érdemes saját alkalmazást fejleszteni, ezek a cégek a mobilos látogatások több, mint felét már saját appjukon keresztül tudják generálni. Így a felhasználó megszerzésébe fektetett összeg meg tud térülni, az app fenn is marad a telefonon, a felhasználók pedig rendszeresen használják is. Nyilván ez minden fejlesztés célja - ez azonban csak a legnagyobbak számára reális eredmény.

A kisebb cégeknek a saját app fejlesztése helyett hatékonyabb befektetés lehet a mobilweb, és igaz ez nem csak a médiumokra (online újságokra, kisebb portálokra), hanem a különböző online szolgáltatásokra is. Ez szélesebb elérést garantál (az app-telepítés nagyon magas léc tud lenni) és nem utolsó sorban lényegesen olcsóbb, mint a web+app fejlesztés.

Hirdetők számára szintén érdekes ez a dualitás: a legszélesebb elérést ma a mobil weben lehet elérni, de hasonló elérést tudnak nyújtani az olyan tartalomaggregáló appok is, mint a Facebook (igen, a Facebook fal ma de facto tartalomgyűjtőként és személyes hírlapként működik a legtöbb felhasználó számára).

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

És mit jelent a web és az appok igen eltérő profilja a legnagyobb tech-cégek számára? Az Apple, amely továbbra is az appok felsőbbrendű voltát hirdeti és a mobilwebet minden létező eszközzel igyekszik megfojtani (hirdetésblokkolástól a WebKit lassú fejlesztéséig), dörzsölheti a markát, a felhasználók egyszerűen nem tudnak betelni a natív alkalmazásokkal, ezzel pedig az erőviszony a Google-tól az Apple felé tolódik. A Facebook szintén örvendhet, alkalmazása a mobilon messze a legnépszerűbbnek számít és rengeteg felhasználó számára ez az ablak a világra, az appokkal töltött idő növekedése pedig milliárdokban mérhető bevételnövekedést jelent a cégnek.

Hol marad a Google? A cég a nyitott webre épül, keresőtechnológiája és webes hirdetései adják a bevétel közel egészét. De ne feledjük, hogy a cég történetesen a világ messze legnépszerűbb mobil operációs rendszerét is kezében tartja, miközben a legnépszerűbb appok között is előkelő helyen szerepel a YouTube vagy a Maps. És hab a tortán: információink szerint a cég leggyorsabban növekvő bevételi forrását jelenleg már az in-app hirdetések adják, amely lassan szabad szemmel is jól látható összeggé bővül.

A fenti dilemmákról és általában a mobil termékfejlesztésről szól a HWSW Mobile! november 19-i konferenciája, amelyre már válthatóak kedvezményes jegyek.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról