Felbomlott a Tesco-Vodafone álompár
Valamivel több mint három évvel az indulást követően felbomlott az első igazi, virtuális mobilszolgáltató, a Tesco Mobile mögött álló partneri viszony. Az ügyfeleket várhatóan a Vodafone szerzi meg, illetve jogilag már meg is szerezte.
Csendben megvált a Tesco MBL Távközlési Zrt.-ben lévő 50 százalékos tulajdonrészétől az egyik alapító, a Tesco Globál Áruházak Zrt., ezzel a 2011-ben alapított, függetlennek titulált virtuális mobilszolgáltató (MVNO) egyedüli tulajdonosává a Vodafone Magyarország Zrt. vált - írta meg a HVG. A két cég az alapítás utáni évben, 2012-ben indította el a mobilszolgáltatást a Vodafone hálózatán, melyhez a magyar piacon elsőként saját számmezőt is kapott a hírközlési hatóságtól. Az ügyfeleket a váltás egyelőre nem érinti, a szolgáltatás mögött álló cég változatlanul üzemel tovább, de eltérő tulajdonosi szerkezettel.
Hallgatólagos megegyezés
A HVG információi szerint az elsősorban a klubkártyás ügyfeleket célzó Tesco Mobile-nak tavaly év végén mintegy 70-80 ezer aktív ügyfele lehetett, a feltöltőkártyás szolgáltatást pedig az indulás óta eltelt időben mintegy 200 ezren vették igénybe. A cég forgalma folyamatosan nőtt, tavaly már meghaladta az 1 milliárd forintot, ugyanakkor mindvégig veszteséggel üzemelt, jóllehet a veszteség mértékéből sikerült jelentősen lefaragni az évek során.
A virtuális mobilszolgáltató tulajdonosi hátterének változásáról egyik cég sem adott ki semmilyen hivatalos állásfoglalást, azonban a Vodafone Csoport március 31-ével záródó, negyedik üzleti negyedévről szóló beszámolójában látható utalás szerint a Vodafone Magyarország az adott időszakban 66 ezer ügyfelet szerzett egy helyi MVNO felvásárlásával. Noha a Tesco Mobile nincs megnevezve a jelentésben, ekkora ügyfélszámmal egyedül csak a Tescóval közösen alapított szolgáltató rendelkezett akkoriban a magyar piacon. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a felek már az év elején megegyeztek a részletekben, így az ügyfélszám-statisztikákat már az előző üzleti évre vonatkozóan ki lehetett kozmetikázni a Vodafone-nál.
Fontos szempont, hogy bár a szolgáltató üzleti jelentésében a 66 ezer új ügyfél vodafone-osként van auditálva, mindez nem jelenti azt, hogy a Tesco Mobile-t használókkal mostantól a Vodafone szerződne. A cég weboldalán található szerződési feltételek szerint a szolgáltató továbbra is a Tesco MBL Távközlési Zrt., jóllehet egy későbbi tranzakció során a tulajdonosi szerkezet értelemszerűen még változhat. Annál is inkább, mivel a részvénytársaságot eleve csak adminisztrációs céllal hozták létre az alapítók, alkalmazottainak száma ennek megfelelően minimális volt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Tesco Mobile külföldi példát követően, szép reményekkel rajtolt Magyarországon, arra a több, mint egymillió klubkártyás ügyfélre építve, akik legalább heti rendszerességgel vásárolnak valamelyik Tesco áruházban. A cég néhány figyelemre méltó promóció dacára nem indított be komoly mozgásokat a teljesen bebetonozott magyar mobilpiacon, ahol sokáig igyekezett magát a negyedik magyar mobilszolgáltatóként aposztrofálni.
A brit piacról is kiszállnának
A Tesco kiszállása a mobilszegmensből ugyanakkor globális stratégiaváltozást is jelenthet, legalábbis az üzletlánc anyavállalata nem hivatalos információk szerint már idén tavasz óta próbál túladni a brit Tesco Mobile-on, mely a helyi mobilpiacon szereplő MVNO-k közül az egyik legnagyobb szereplő. A teljes brit piac mintegy 4%-ával rendelkező szolgáltató Nagy-Britanniában is azt az üzleti modellt követte, mint Magyarországon, vagyis a helyi Tesco Mobile-ban a Tesco mellett 50%-os részesedése van a hálózati infrastruktúrát birtokló partnernek, az O2-nek. Iparági bennfentesek szerint az angol Tesco Mobile értékesítését éppen az hátráltathatja, hogy a Telefónica (az O2 tulajdonosa) eladná brit érdekeltségét a hongkongi Hutchison Whampoa-nak (3 UK), az akvizícióra azonban még nem adta áldását minden illetékes hatóság és versenyjogi szerv.
Frissítés:
A Vodafone Magyarország kedd délután az alábbi nyilatkozatot tette közzé a témában: "A Vodafone Magyarország sajtóosztálya megerősítette, hogy megvásárolta a Tesco Global Zrt-nek a hazai virtuális mobilszolgáltatóban, fennálló 50%-os részesedését és ezzel 100%-ra növelte részesedését a Tesco MBL Zrt-ben. A tranzakció a Tesco Mobile jelenlegi és leendő ügyfeleinek magas színvonalú kiszolgálásában nem okoz változást. A Vodafone a tranzakcióról további részleteket egyelőre nem kíván nyilvánosságra hozni."