Spotify: itt az ingyenesség vége?
Október 1-ig kell megújítania a három nagy zenekiadóval kötött szerződését a Spotify-nak. A pénz, paripa és fegyver mellett a kiadók azt szeretnék elérni, hogy megszűnjön az ingyenes streaming lehetősége, és a többi szolgáltatáshoz hasonlóan csak előfizetők kaphassanak hozzáférést a tartalomhoz.
A Spotify üzleti modellje komoly átalakulás elébe nézhet. A Digital Music News értesülései szerint a cég egyáltalán nem elégedett a jelenlegi freemium modellel, a felhasználók túlnyomó többsége nem lát elegendő értéket a fizetős szolgáltatásban, helyette inkább boldogan használja a hirdetéses, ingyenes verziót. A cég ezért várhatóan hamarosan komolyan átdolgozza, hogy mely funkciók mely felhasználóknak lesznek elérhetőek, szűkülhet az ingyenes szint
A források szerint nem véletlen az időzítés. Lejártak ugyanis azok a licencszerződések, amelyeket a Spotify a három nagy zenekiadóval kötött, ezeket októberben kell a vállalatnak megújítania. A tárgyalások minden bizonnyal gőzerővel folynak, és egyáltalán nem kizárt, hogy időre nem is sikerül mindet aláírni. A Sony Music és az Universal Music képviselői már korábban élesen kikeltek az ingyenes streaming ellen, amely álláspontjuk szerint "elértékteleníti a zenegyűjteményt", így elképzelhető, hogy kiadói nyomásra kénytelen lesz a Spotify is megszüntetni ezt a modellt.
Rossz ómen az is, hogy augusztusban elhagyta a céget Kenneth Parks, a Spoitfy első amerikai alkalmazottja, aki azóta is a tengerentúli terjeszkedés feje volt, legfontosabb feladata pedig az említett szerződések nyélbe ütése volt. Parks távozása azt jelezheti, hogy a tárgyalások zsákutcába jutottak, a Spotify pedig új képviselővel folytatja az üzleti beszélgetéseket.
Az már most biztosnak látszik, hogy a Spotify-nak nagyon nagyon nehéz dolga van. Míg az induláskor a cég viszonylag egyedi üzleti modellel és szolgáltatással lépett piacra, ma már tucatnyi kihívója van, ezzel pedig a kiadókkal szembeni alkupozíciója is nagyot romlott. A kiadóknak ugyanis különösebben nem fáj, ha zenéik hirtelen elérhetetlenné válnak a szolgáltatásban, a Spotify azonban nem élné hosszabb távon túl, ha akár csak egyik nagy kiadó is kivonná portfólióját a zenestreamingből.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Korábban egyébként felmerült, hogy az ingyenesség ellen nem is a kiadók, hanem az Apple indított támadást, a cég pedig a zenekiadókon keresztül igyekezett ingyenes szintet kínáló versenytársait ellehetetleníteni. A gyanú kapcsán mind az amerikai, mind az európai hatóságok el kezdtek vizsgálódni, de bizonyítékot az óceán egyik oldalán sem találtak a versenykorlátozó magatartásra.
A freemium vége
Az egyelőre nem látszik, hogy a jelenlegi üzleti modellt mi válthatja majd a Spotify kínálatában. A lap által megszólaltatott névtelen források szerint lehetséges, hogy egyes dalok vagy albumok kizárólag a fizetős ügyfeleknek lesznek elérhetőek, az ingyenes szolgáltatáson keresztül nem. Egy másik alternatíva, hogy bizonyos tartalom csak időkorláttal lesz hallgatható, később pedig csak előfizetés mellett érhető el. A források szerint döntés még egyáltalán nem született ezekben a kérdésekben, és mivel az ügybe a kiadók is beleszólást kérnek, a szerződések megkötéséig várhatóan nem is tudunk majd biztosat.