:

Szerző: Voith Hunor

2015. július 30. 12:25

Sony: úton a stabilan nyereséges működés felé

A mobilos üzletág még mindig veszteséges, de a fájó átalakítások meghozták az eredményt, így a többi divízió képes kompenzálni a telefongyártás lassú és költséges leépítését. Az új húzóágazat mára egyértelműen a képérzékelők gyártása lett.

Meglepően jó eredményekről számolt be a Sony frissen közzé tett jelentésében. A 2015-ös pénzügyi év első negyedévét (a vállalat ezt a naptári évtől eltérően vezeti, áprilisi kezdettel) a japán cég 14,8 milliárd dollárnak megfelelő forgalommal zárta, ami lényegében stagnálást (0,1 százalékos csökkenést) jelent az előző év hasonló időszakához képest. Ez azonban a Sony számára összességében rendkívül kedvezőnek számító árfolyamhatás mellett értendő (éves szinten a jen 15,8 százalékot gyengült a dollárhoz képest), annak kiszűrésével a bevétel 7 százalékot csökkent volna.

Az üzemi nyereséget és a nettó eredményt azonban az elmúlt negyedévekkel ellentétben már nem húzta le a mobilos üzletág szenvedése olyan mértékben, hogy az az egész céget magával rántsa. A masszív átszervezések és egyéb költségcsökkentő intézkedések (például a mobilos marketingköltség drasztikus megvágása) hatása egyre jobban érződik az összteljesítményen. Így hiába volt a most lezárt negyedévben is veszteséges a mobilgyártás, ezt a mínuszt már bőven kompenzálni tudta a többi üzletág jó teljesítménye - az üzemi eredmény a kedvező árfolyamhatástól is segítve így 39 százalékkal, 794 millió dollárra nőtt, a nettó profit pedig a háromszorosára, 676 millió dollárra ugrott. A negyedévben az átszervezésekhez kapcsolódó költségek 83 millió dollárt tettek ki.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A mobilos divízió forgalma éves szinten 16,3 százalékot esett vissza (az árfolyamhatás kiszűrésével 18 százalékot), a negyedév során a telefonok értékesítéséből a Sonynak 2,3 milliárd dollár bevétele volt. A jelentős csökkenést a darabszám magyarázza: míg 2014 hasonló időszakában 9,4 millió telefon fogyott, az idei első pénzügyi negyedévben már csak 7,2 millió. A teljes folyó pénzügyi évre a Sony összesen 27 millió telefon eladását várja (a júliusi előrejelzés alapján), ami komoly csökkenés a 2014-es pénzügyi év 39 millió darabjához viszonyítva. Az üzemi veszteség 188 millió dollár volt, aminek jelentős részét az átszervezési költségek és az üzletág nagy dollárkitettsége (a komponensek és a licencdíjak többsége dollár elszámolású) adta. A vállalatot a nagybefektetők régóta próbálják rávenni a telefonos üzletág teljes kiszervezésére vagy eladására - ilyen szándékról egyelőre továbbra sincs információ, de a cég vezetése az év elején már jelezte, ha a szükség úgy hozza, bármikor kiléphet egy-egy piacról.

A másik negatívan teljesítő üzletág a filmgyártással és -forgalmazással foglalkozó Pictures volt. A forgalom éves szinten 12 százalékkal csökkent (dollár alapon a változás 26 százalékos volt, a kitettség ezen a piacon is óriási) 1,4 milliárd dollárra.Az üzemi veszteség 96 millió dollárra rúgott, a Sony szerint ez a licencértékesítések (mozi és televízió egyaránt) jelentős visszaesésének köszönhető, a vállalat nem tudott igazán erős címekkel előrukkolni.

A Sony többi részlege pozitívan zárta a negyedévet. A jó ideje gyengélkedő szórakoztatóelektronikai üzletág jelentősen, 13,8 százalékos forgalomgyengülés (az árfolyamhatás kiszűrésével 21 százalék) mellett is növelni tudta üzemi eredményét mintegy negyedével, 90 millió dollárra. A gyenge forgalom okaként a vállalat a tévéeladásokat jelölte meg, az előző év hasonló időszakához képest az értékesített darabszám 3,6 millióról 2,6 millióra esett (ez 1,4 milliárd dollárt tett ki a divízió teljes, 2,1 milliárd dolláros bevételéből) - a Sony közlése szerint az észak-amerikai régión kívül mindenhol csökkentek az eladások. Ez azonban az üzleti stratégiának köszönhető, a cég a jelenlét helyett a nyereséges működésre, így a drágább és nagyobb eredményhányaddal rendelkező modellekre helyezte át a hangsúlyt.

A vállalat egyik fiatal húzóágazatának számító félvezetőgyártás (ez elsősorban a telefonokba, kisebb részben pedig a digitális kamerákba szánt képérzékelőket takarja) ebben a negyedévben is remekül teljesített. A kedvező árfolyamhatással számolva a forgalom kilőtt, 35 százalékkal (konstans árfolyamon 18 százalékkal) 1,95 milliárd dollárnak megfelelő jenre emelkedett. Az üzemi eredmény 249 millió dollár volt, a 2015-ös pénzügyi évre tervezett CAPEX (tőkebefektetési) mutató pedig egyértelműen jelzi, hogy a Sony a következő években nagyon számít erre az üzletágra: négyszer annyi pénzt (2,2 milliárd dollárnak megfelelő jent) fog befektetni, mint az előző évben.

A játékos üzletág a PlayStation 4 sikere hátán szintén jó eredményt tudott elérni. A forgalom 12 százalékkal (az árfolyamhatás kiszűrésével 7 százalékkal) 2,4 milliárd dollárra nőtt, az üzemi eredmény pedig közel a négyszeresére, 160 millió dollárra ugrott. A PS4-ből a negyedévben 3 millió fogyott, a Sony pedig egész évre 16,5 millió eladásával számol, ami alapján a hagyományosan erős ünnepi időszakban mintegy 7-8 millió darabos értékesítésre számítanak. A vállalat megemlíti, hogy lejjebb tudta szorítani a konzol hardverköltségét (ez a piaci bevezetés után másfél évvel már várható volt), valamint azt is, hogy a negyedévben egy egyszeri pluszbevételt is realizált – a PSN ellen néhány évvel ezelőtt elkövetett, hosszú üzemkimaradást okozó támadás miatt 39 millió dollár biztosítási pénz folyt be a kasszába.

A vállalat a teljes pénzügyi évre (jelenlegi árfolyamon) 1,1 milliárd dollárnak megfelelő nettó profitot vár, a mobilos üzletág vesztesége a számítások szerint kicsivel félmilliárd dollár alatt lesz. A játékos divízió ugyanekkora nyereséget termelhet, és a részleg teljesítményére a nemrég bejelentett teljes kínai piacnyitás is jó hatással lehet.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról