Sony: úton a stabilan nyereséges működés felé
A mobilos üzletág még mindig veszteséges, de a fájó átalakítások meghozták az eredményt, így a többi divízió képes kompenzálni a telefongyártás lassú és költséges leépítését. Az új húzóágazat mára egyértelműen a képérzékelők gyártása lett.
Meglepően jó eredményekről számolt be a Sony frissen közzé tett jelentésében. A 2015-ös pénzügyi év első negyedévét (a vállalat ezt a naptári évtől eltérően vezeti, áprilisi kezdettel) a japán cég 14,8 milliárd dollárnak megfelelő forgalommal zárta, ami lényegében stagnálást (0,1 százalékos csökkenést) jelent az előző év hasonló időszakához képest. Ez azonban a Sony számára összességében rendkívül kedvezőnek számító árfolyamhatás mellett értendő (éves szinten a jen 15,8 százalékot gyengült a dollárhoz képest), annak kiszűrésével a bevétel 7 százalékot csökkent volna.
Az üzemi nyereséget és a nettó eredményt azonban az elmúlt negyedévekkel ellentétben már nem húzta le a mobilos üzletág szenvedése olyan mértékben, hogy az az egész céget magával rántsa. A masszív átszervezések és egyéb költségcsökkentő intézkedések (például a mobilos marketingköltség drasztikus megvágása) hatása egyre jobban érződik az összteljesítményen. Így hiába volt a most lezárt negyedévben is veszteséges a mobilgyártás, ezt a mínuszt már bőven kompenzálni tudta a többi üzletág jó teljesítménye - az üzemi eredmény a kedvező árfolyamhatástól is segítve így 39 százalékkal, 794 millió dollárra nőtt, a nettó profit pedig a háromszorosára, 676 millió dollárra ugrott. A negyedévben az átszervezésekhez kapcsolódó költségek 83 millió dollárt tettek ki.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A mobilos divízió forgalma éves szinten 16,3 százalékot esett vissza (az árfolyamhatás kiszűrésével 18 százalékot), a negyedév során a telefonok értékesítéséből a Sonynak 2,3 milliárd dollár bevétele volt. A jelentős csökkenést a darabszám magyarázza: míg 2014 hasonló időszakában 9,4 millió telefon fogyott, az idei első pénzügyi negyedévben már csak 7,2 millió. A teljes folyó pénzügyi évre a Sony összesen 27 millió telefon eladását várja (a júliusi előrejelzés alapján), ami komoly csökkenés a 2014-es pénzügyi év 39 millió darabjához viszonyítva. Az üzemi veszteség 188 millió dollár volt, aminek jelentős részét az átszervezési költségek és az üzletág nagy dollárkitettsége (a komponensek és a licencdíjak többsége dollár elszámolású) adta. A vállalatot a nagybefektetők régóta próbálják rávenni a telefonos üzletág teljes kiszervezésére vagy eladására - ilyen szándékról egyelőre továbbra sincs információ, de a cég vezetése az év elején már jelezte, ha a szükség úgy hozza, bármikor kiléphet egy-egy piacról.
A másik negatívan teljesítő üzletág a filmgyártással és -forgalmazással foglalkozó Pictures volt. A forgalom éves szinten 12 százalékkal csökkent (dollár alapon a változás 26 százalékos volt, a kitettség ezen a piacon is óriási) 1,4 milliárd dollárra.Az üzemi veszteség 96 millió dollárra rúgott, a Sony szerint ez a licencértékesítések (mozi és televízió egyaránt) jelentős visszaesésének köszönhető, a vállalat nem tudott igazán erős címekkel előrukkolni.
A Sony többi részlege pozitívan zárta a negyedévet. A jó ideje gyengélkedő szórakoztatóelektronikai üzletág jelentősen, 13,8 százalékos forgalomgyengülés (az árfolyamhatás kiszűrésével 21 százalék) mellett is növelni tudta üzemi eredményét mintegy negyedével, 90 millió dollárra. A gyenge forgalom okaként a vállalat a tévéeladásokat jelölte meg, az előző év hasonló időszakához képest az értékesített darabszám 3,6 millióról 2,6 millióra esett (ez 1,4 milliárd dollárt tett ki a divízió teljes, 2,1 milliárd dolláros bevételéből) - a Sony közlése szerint az észak-amerikai régión kívül mindenhol csökkentek az eladások. Ez azonban az üzleti stratégiának köszönhető, a cég a jelenlét helyett a nyereséges működésre, így a drágább és nagyobb eredményhányaddal rendelkező modellekre helyezte át a hangsúlyt.
A vállalat egyik fiatal húzóágazatának számító félvezetőgyártás (ez elsősorban a telefonokba, kisebb részben pedig a digitális kamerákba szánt képérzékelőket takarja) ebben a negyedévben is remekül teljesített. A kedvező árfolyamhatással számolva a forgalom kilőtt, 35 százalékkal (konstans árfolyamon 18 százalékkal) 1,95 milliárd dollárnak megfelelő jenre emelkedett. Az üzemi eredmény 249 millió dollár volt, a 2015-ös pénzügyi évre tervezett CAPEX (tőkebefektetési) mutató pedig egyértelműen jelzi, hogy a Sony a következő években nagyon számít erre az üzletágra: négyszer annyi pénzt (2,2 milliárd dollárnak megfelelő jent) fog befektetni, mint az előző évben.
A játékos üzletág a PlayStation 4 sikere hátán szintén jó eredményt tudott elérni. A forgalom 12 százalékkal (az árfolyamhatás kiszűrésével 7 százalékkal) 2,4 milliárd dollárra nőtt, az üzemi eredmény pedig közel a négyszeresére, 160 millió dollárra ugrott. A PS4-ből a negyedévben 3 millió fogyott, a Sony pedig egész évre 16,5 millió eladásával számol, ami alapján a hagyományosan erős ünnepi időszakban mintegy 7-8 millió darabos értékesítésre számítanak. A vállalat megemlíti, hogy lejjebb tudta szorítani a konzol hardverköltségét (ez a piaci bevezetés után másfél évvel már várható volt), valamint azt is, hogy a negyedévben egy egyszeri pluszbevételt is realizált – a PSN ellen néhány évvel ezelőtt elkövetett, hosszú üzemkimaradást okozó támadás miatt 39 millió dollár biztosítási pénz folyt be a kasszába.
A vállalat a teljes pénzügyi évre (jelenlegi árfolyamon) 1,1 milliárd dollárnak megfelelő nettó profitot vár, a mobilos üzletág vesztesége a számítások szerint kicsivel félmilliárd dollár alatt lesz. A játékos divízió ugyanekkora nyereséget termelhet, és a részleg teljesítményére a nemrég bejelentett teljes kínai piacnyitás is jó hatással lehet.