Okostelefonok: a fejlődő országok húznak
A Gartner piackutatásában mindig az ökoszisztémák csatája a legizgalmasabb, a platformok piaci teljesítménye minden szereplőt, a mobilszolgáltatókat, fejlesztőket és felhasználókat is egyaránt érinti: haldokló rendszerbe nem jó fektetni. Hogy áll a rendszerek csatája, és hogyan teljesítettek az egyes gyártók?
336 millió - ennyi okostelefont vásárolt az emberiség január és március között, ha pedig ehhez a számhoz hozzávesszük a hagyományos mobilokat is, a szám 460 millió darabra ugrik. A legfontosabb konklúzió: nagyon messzire kerültünk attól a világtól, amikor a okostelefon luxuscikknek számított, ma már ezek a készülékek is olyan mindennapivá váltak, mint a tej és a kenyér - legfeljebb tovább tartanak.
Okostelefonos platformok piaci részesedése - 2015 első negyedév
A piac tehát 19,3 százalékkal nőtt éves szinten az első negyedévben 2014 hasonló időszakához képest, ez igen egészséges bővülésnek számít a már tavaly is hatalmas darabszám fényében. A Gartner szerint a leggyorsabban növekvő régiók: Ázsia (Kínát és Japánt kivéve), Kelet-Európa, Közel-Kelet és Észak-Afrika. Ezek a régiók mozgatták a piacot, összességében a fejlődő országok 40 százalékos növekedést mutattak, ebből pedig a helyi márkák és a kisebb kínai gyártók tudtak győztesen kikerülni - értékesítéseik 73 százalékkal (!) nőttek, kombinált részesedésük pedig 38 százalékról 47 százalékra emelkedett.
Android vs iOS
A piac királya persze továbbra is az Android, a platform már több negyedévvel ezelőtt elérte a 82-83 százalékos részesedést, amely az új iPhone kiadásakor ugyan benézett 80 százalék alá, de összességében ezen a szinten stabilizálódott, sem érdemi növekedésre, sem zsugorodásra nem érdemes nagy összegben fogadni. Nem változott a helyzet az első negyedévben sem, az Android 78,9 százalékát viszi a piacnak, 265 millió darab okostelefonon futott ez a rendszer. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a Gartner nem csak a Google-féle, Play ökoszisztémába tartozó telefonokat számolja ide, hanem a forkolt ("AOSP") rendszert futtató eszközöket is - az Android ilyen dominanciája tehát a platform sikere, amely csak korlátozottan fordítható le a Google sikerére.
Okostelefonos platformok értékesítései - 2015 első negyedév
A második helyet (immár hosszú évek óta) az Apple iOS-e foglalja el, az új eladások 17,9 százaléka, több, mint 60 millió telefon futtatta ezt a rendszert. A gyártó továbbra is érzi a nagy kijelzős modellek piaci sikerét, ahhoz azonban az iPhone 6 tavalyi piaci rajtja sem volt elegendő, hogy a platform áttörje a 20 százalékos részesedést, előző negyedévben 19,74 százalékig jutott a platform, ez most szépen visszaolvadt 18 százalék alá. A részesedés egyébként még 2011-ben volt a csúcson (23,61 százalékkal), azóta kétszer jutott 20 százalék fölé az iOS.
Futottak még
A két nagy platform által szabadon hagyott piaci rés a negyedévben tovább zsugorodott, ez 2012 végén 10 százalék alá, mára pedig 3,23 százalékra esett. Ennek nagy részét a Microsoft-féle Windows Phone tölti ki, 2,46-os részesedése számottevő visszaesés az egy évvel ezelőtti 2,69-hez képest is. A Windows Phone-os telefonok eladásai ugyan szerény mértékben, 7,58 millióról 8,27 millióra emelkedtek (9 százalékos növekedés), ez messze elmaradt a teljes piac 19 százalékos bővülésétől. Csupán összehasonlításképp: e 12 hónap alatt a WP-eladások 690 ezer darabbal nőttek, miközben az Android mintegy 38 millióval tudott bővülni ugyanezen periódusban.
Okostelefonos platformok éves növekedési üteme - 2015 első negyedév
Ezek az adatok csak azt igazolják, hogy a Microsoft sokadik próbálkozása sem sikerült a rendszer feltámasztására, a részesedés a masszív befektetések ellenére is csak vegetál a globális piacon - igaz, egyes országokban értelmezhető részesedést tudott elérni, ide tartozik például Magyarország is. De sem a Nokia felvásárlása, sem a távol-keleti gyártókkal kötött gyártói partnerség, sem az ultraolcsó szegmensre való fókuszálás (sem a többi korábbi irányváltás) nem hozott áttörést.
A cég persze nem adja fel, 2015 az univerzális alkalmazások új generációja mellett az iOS-es és androidos alkalmazások futtatásának lehetőségét hozza a Windows 10 Mobile formájában - sejtésünk szerint azonban ez csupán kellemes zenei aláfestés lesz a platform hattyúdalához. A cég nemrég hozott döntései ugyanis arra mutatnak, hogy végre észre vette: ütős online szolgáltatásokkal hatékonyabban, hosszabb távra és jövedelmezőbben meg lehet fogni a felhasználókat, mint az operációs rendszerrel - használjanak azok androidos vagy épp Apple-féle telefont.
A Gartner a rendszerek közül a BlackBerry-t számítja még külön, a szebb napokat látott kanadai gyártó platformja folytatja mélyrepülését, gyakorlatilag aszimptotikusan tart a nullához, 1,3 millió darabbal (tavaly: 1,7 millió). Ez aggasztó lehet a márka fanatikusainak, John Chen BlackBerry-vezér ugyanis korábban azt nyilatkozta, hogy évi 10 millió darabnál tartja fenn magát a készülékgyártás - ha az értékesítés hosszabb ideig ez alatt marad, akkor a befektetők joggal fognak rákérdezni, hogy miért tartja fenn a veszteséges tevékenységet a cég. A helyzeten némileg javíthat, hogy végre sikerült a gyártónak több mobilszolgáltatóval értékesítési szerződést kötnie, az amerikai T-Mobile mellett a Vodafone is felveszi a kínálatba egy-egy országban - ezek fényében az évi tízmilliós érték nem elérhetetlen.
Érdekes látni, hogy az "egyéb" kategória, amely például a Firefox OS mellett például az ubuntus telefonokat, és egyéb egzotikus rendszereket is tartalmazza, mindössze 1,2 millió darabot tett ki - ez annak fényében parányi, hogy 2013 végén például csak Firefox-os mobilból szinte egymillió darab fogyott.
A gyártók rangsora
A gyártói lista élén a Samsung pozíciója stabil, a cégnek pedig sikerült stabilizálnia az eladásokat, az éves szintű visszaesés már nem olyan drámai, mint az előző negyedévekben, 85,5 millióról 81,1 millióig csúszott csak. A Gartner szerint a következő negyedévekben a jól pozicionált A-sorozat és a Galaxy S6 is megránthatja az eladásokat, a cég másfél éves mélyrepülése ezzel vissza is fordulhat.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ahogy már a cég negyedéves jelentéséből is sejtettük, a nagy győztes a negyedévben (ahoz az előző negyedévben is) az Apple, amelynek nagyobb méretű telefonjait kiéhezve várta a piac, és az iPhone 6 megjelenésével azonnal rá is vetették magukat a vásárlók a termékekre. Az Apple legnagyobb piaca egyébként már Kína, ahol hajszállal sikerült (darabszámban) megelőzni a Xiaomit is. A látványos növekedéssel a gyártó a Samsung nyomába eredt, a tavaly még 40 millió darabos értékesítési ollót sikerült 20 millió darabra zárni. Nagy kérdés persze, hogy mi következik a nagy kijelzős modell után, sikerül-e az egyszeri hatásra ráduplázni valamilyen további újítással és tovább növelni a 60 millió fölé emelkedett értékesítést.
A harmadik helyre a kombinált Lenovo-Motorola kapaszkodott fel, az egyesített cég azonban nem tudott a piac tempóját tartva növekedni, hiába emelkedtek az eladások 16,7 millióról 18,9 millióra, a részesedés 5,9-ről 5,6 százalékra esett. Hajszállal lemaradva következik a Huawei, a kínaiak dinamikusan tudták növelni eladásaikat (13,4 millióról 18,1 millióra). A top 5-öt az LG zárja a Gartner adatai szerint, a második számú dél-koreai gyártó szintén jó ütemben tudta bővíteni az értékesítést, 11,2 millióról 15,4 millióra. Az üstökösként növekvő Xiaomi csupán kicsivel maradt le, ahogy a TCL (Alcatel) és a ZTE is bőven 10 millió fölött tudott értékesíteni - a Samsung-Apple duó mögött tehát továbbra is igen kiegyenlített a verseny.