Antitröszt-vizsgálat az Apple Music kapcsán
A vizsgálat versenyellenes tevékenység és piaci nyomásgyakorlás miatt indult, egyelőre csak New York és Connecticut államokban, de az egész zenestreaming-iparágra vonatkozóan. Az ügy az egyik érintett kiadó hivatalos állásfoglalásából derült ki, más érintettek egyelőre nem nyilatkoztak.
Versenyellenes magatartás gyanúja miatt az egész zenestreaming-iparágat érintő vizsgálat indult az Apple nemrég bejelentett Music szolgáltatása kapcsán - derült ki egy, a Universal Music Group (UMG) által jegyzett levélből. Ahogy korábban írtunk róla, belsős források szerint a cupertinói cég több kiadót is próbált meggyőzni arról, hogy ne újítsák meg licencszerződéseiket olyan, ingyenes alternatívát is kínáló szolgáltatásokkal, mint a Spotify vagy a YouTube – pletykák szerint utóbbi esetben anyagi kompenzációt is felajánlottak. A szóba hozott kiadók közül a UMG foglalt először állást.
A cupertinói cég nem alaptalanül keveredett gyanúba: 2013-ban öt könyvkiadóval egyezett meg bizonyos e-könyvek árának rögzítésében. Az ügyben a vállalatot bűnösnek találták, az Apple 400 millió dollár kártérítést fizetett a károsultaknak.
A UMG kijelentette, hogy nem egyezett meg sem más nagy kiadókkal, sem az Apple-lel annak érdekében, hogy akadályozza a felhasználók hozzáférését az ingyenes zenei szolgáltatásokhoz. Licencszerződéseit sem szigorította ezen szolgáltatások hátrányára, és teljes együttműködésről biztosította a vizsgálatot vezető New York-i és connecticuti államügyészeket. Azt is kihangsúlyozták, hogy az iparág fejlődése szempontjából kiemelt fontosságúnak tartják a tisztességes piaci versenyt, mert a hosszú távú siker miatt minden szereplőnek ez áll érdekében.
Arról egyelőre nem szivárgott ki információ, hogy az Apple vagy egyéb, vizsgálat alatt álló kiadók szénája hogyan áll. Az ügyészségek részéről mindössze annyit közöltek, hogy fontosnak tartják az "összejátszástól és egyéb versenyellenes gyakorlatoktól" mentes piaci verseny fenntartását, valamint folyamatosan figyelni fogják ezt a piacot a fogyasztók védelme érdekében.
Az Apple - szokásos módon - nem kommentálta az ügyet. A zenepiacot érintő antitröszt-vizsgálat egyébként nem csak az Egyesült Államokban hanem az Európai Unióban is folyik, az Európai Bizottság szintén a streaming szolgáltatások piacát vizsgálja a fentiekhez hasonló okok miatt.
Nincs ingyenesség az androidosoknak
Az Apple fejlesztői konferenciáján bejelentett Music június 30-án indul el 100 országban, a Spotify, Rdio és Deezer által is standardnak számító (legalábbis az Egyesült Államokban) 10 dolláros havidíjjal. Bár a cég eleinte tíz dollár alá szerette volna pozicionálni az előfizetői díjat (ezzel is versenyelőnyt szerezve), belsős források szerint ez kiadói nyomásra nem valósulhatott meg. Ingyenes szintje egyébként nincs a szolgáltatásnak, ezzel szemben lehetőség van háromhavi ingyenes próbára - de csak az Apple azonosítóval rendelkező iOS-es eszközöket, valamilyen Macet vagy PC-t használók számára. Az ősz folyamán Androidon is elérhetővé válik az Apple Music, ám a legfrissebb értesülések szerint az androidosok nem élhetnek a próbaverzió lehetőségével, rögtön fizetniük kell, ha szeretnék használni a szolgáltatást.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Apple viszont az ingyenes próbacsomaggal sem túl bőkezű, csupán négy funkció érhető el ezen belül: a zenészek közösségi profiljaként szolgáló Connect hírfolyamaihoz való hozzáférést, a művészek követésének lehetősége, a Beats1 rádióállomás elérése és az Apple Music rádióadásai, óránként hat számátugrással. Hogy mindent használhassunk, ki kell fizetni a havidíjat, ezután válik elérhetővé az (elmondottak szerint) 30 milliós dalkönyvtár, az offline zenehallgatás és a teljesértékű Connect.
A lépés valószínűleg az Apple azon stratégiájának része, amellyel az androidos felhasználók Apple eszközökre való áttérését próbálja szorgalmazni. A cupertinói cég amúgy sem kendőzi ezirányú szándékát: a nemrég bejelentett "Move to iOS" migrációs app kimondottan azért készült, hogy az androidosok könnyen költözhessenek iOS-re.
A befektetők a Spotify mellett állnak
Mint azt már tegnap is kifejtettük az Apple Music kapcsán, a szolgáltatás meglehetősen alulmúlta a várakozásokat, és csupán fogatlan oroszlánnak tűnik. Úgy fest, egyelőre a kockázati befektetők sem ijedtek meg az új szereplőtől: kedden zárult le a Spotify legutóbbi befektetési köre, amellyel 526 millió dollárt sikerült szereznie, ezzel 8,53 milliárdra növelve becsült piaci értékét.
A pénz valószínűleg azt a célt szolgálja majd, hogy a Spotify továbbfejlessze kínálatát: a cég múlt hónapban jelentette be, hogy már videók és podcastek is elérhetők lesznek a zenei kínálat mellett, többek közt olyan partnerektől, mint az ESPN, BBC és a Comedy Central. A Spotify látszólag nem aggódik a rivális érkezése miatt, Daniel Ek, a Spotify vezetője az Apple Music bejelentésére csak ennyit reagált Twitteren: " Oh, oké."