Rekordbírságot kapott a Telenor
Rekord összegű, 250 millió forintos bírságot szabott ki a Telenor Magyarországra a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság múlt pénteken. A cég a hatósági határozat szerint egyoldalúan és jogalap nélkül módosított szerződéseket, melyek következtében többnyire nőttek az előfizetők anyagi terhei.
A magyar hírközlésszabályozás gyakorlatában eddig példátlan összegű, negyedmilliárd forintos büntetést szabott ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Telenor Magyarországra egyoldalú, jogsértő szerződésmódosítások miatt. A hatóság álláspontja szerint a norvég tulajdonban lévő szolgáltató összesen 93 tarifacsomag díjait módosította jogalap nélkül 2014-ben.
Jogosultsági problémák
Az NMHH hatósági ellenőrzés során vizsgálta a Telenor 2014. július 25-i hatállyal végrehajtott egyoldalú szerződésmódosításának jogszerűségét, hogy az megfelel-e az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokban foglalt rendelkezéseknek. Az ellenőrzés azzal zárult, hogy a Telenor valószínűleg jogsértően járt el, ezért a hatóság általános hatósági felügyeleti eljárást indított, amely 2015. május 15-én elmarasztaló határozattal zárult le.
A hatóság szerint a szolgáltató 2014. július 25-i hatállyal egyoldalúan módosította az egyéni előfizetői szerződéseket, a díjemelést pedig utólag a körülményekben beállt változásokkal indokolta. A szolgáltató ezt egyrészt a hálózat működését biztosító eszközök elhelyezésére szolgáló ingatlanbérleti árak infláció miatti emelkedésével, másrészt a HUF/EUR árfolyamváltozás miatti költségnövekedéssel, harmadrészt pedig az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) és a végrehajtási rendeletek változásaival – mint pl. egyedi előfizetői szerződés felépítése, új kötbérlogika bevezetése, számhordozás átalakításának szükségessége – indokolta.
A Telenor és a hatóság vezetői tavaly novemberben: eddig tartott az öröm?
A szolgáltató jogellenes magatartása miatt a hatóság az elektronikus hírközlésről szóló törvényben rögzített jogkövetkezményeket alkalmazta – a fokozatosság és az arányosság elve szerint –, és 250 millió forint pénzbírságot szabott ki a cégre, valamint vezető tisztségviselőjét 500 ezer forint bírsággal sújtotta az irányadó elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok és általános szerződési feltételek ismételt megsértése miatt. A hatóság a Telenor egyoldalú szerződésmódosítással összefüggő gyakorlatát 2010 óta már számos alkalommal jogsértőnek találta, és többször megbírságolta a szolgáltatót a jogszerűtlen, egyoldalú szerződésmódosítások miatt - áll a hatóság által kiadott közleményben.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az NMHH május 15-i határozatára írásban reagált az érintett fél is. A Telenor szerint a szolgáltató mindenben a hatályos törvényekben foglaltak szerint járt el, ezért a hatóság döntésével nem ért egyet, az ellen fellebbezni fog. A szolgáltató álláspontjában kifejti, a 2014-es szerződésmódosítások során a jogszabályoknak megfelelően 30 nappal a szerződésmódosítást megelőzően SMS-ben értesítette előfizetőit, akik 15 napon belül felmondhatták a szerződésüket, igaz, ezzel a lehetőséggel csak nagyon kevesen éltek - állítja az operátor.
"Európában egyedülálló"
Az árváltozás indokát illetően a szolgáltató a következőképpen nyilatkozott, reagálva az NMHH bírságoló határozatára: "A mobilszolgáltatás árát befolyásolja minden, a szolgáltatók által fizetett adó, frekvenciadíj, járulék és egyéb közteher, valamint fejlesztési beruházás. A Telenor a társaság hazai történetében eddig példátlan mennyiségű befektetést eszközölt az elmúlt időszakban: idén már több, mint 10 milliárd forintot fordított fejlesztésre, tavaly 14 milliárd forint értékű fejlesztést végzett és 31,7 milliárd forintot fektetett frekvenciahasználati jogosultságok vásárlásába. Mindemellett Magyarországon a mobiltávközlést példátlan mértékű adóteher sújtja: a Telenor árbevételeinek mintegy harmada kerül különböző közterhek formájában az államkasszába és a magyar távközlési különadó mértéke meghaladja például a tömény szesz és a dohánytermékek jövedéki adóját. Európában egyedülálló egy ilyen jellegű különadó fogalma és mértéke, ráadásul Magyarországon a frekvenciahasználati költségek az európai átlag háromszorosára rúgnak és ezek a tényezők kihatnak a mobiltarifákra is."
A Telenor reakciója alig egy héttel követi azokat a pletykákat, melyek szerint a kormány kész csökkenteni a távközlési szolgáltatók adóterheit, jóllehet egyelőre nem tudni biztosan, ez milyen adónemek és egyéb terhek megszűnésével, illetve mérséklésével jár. Szakmai berkekben felmerült, hogy a kormány csak a 2013-ban bevezetett közműadó mértékét kívánja csökkenteni vagy elhagyni, ez ugyanakkor csak azoknak a cégeknek kedvez, melyek vezetékes szolgáltatást (is) üzemeltetnek - a Telenornak egyelten ilyen piaci versenytársa van, a Magyar Telekom.
A büntetésül kiszabott 250 millió forintos bírság a hazai hírközlésszabályozás-történetének legnagyobb, egyszeri bírsága. Korábban egyetlen távközlési cég sem kapott ilyen magas pénzbüntetést, jóllehet a bírság összege így is eltörpül a szolgáltató pénzügyi mutatóinak fényében: a Telenor a legutóbbi pénzügyi jelentése szerint a cég tavalyi árbevétele 157 milliárd forint volt.