Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. április 8. 16:35

Steam-profilokból épít statisztikát a SteamSpy

Hétvégén indult a még csak alfa állapotban működő SteamSpy statisztikai szolgáltatás, amely naponta készít friss kimutatásokat a Steam ökoszisztémájáról. Az ötlet nem teljesen új, az Ars Technica magazin Steam Gauge nevű projektje szolgált alapötletként.

Elenyésző számban lelhetők fel olyan nyilvános statisztikák, amelyek átfogó képet tudnának adni egy-egy PC-s játék valódi népszerűségéről - ezen belül is speciális kört képeznek a Steam felhasználói és azok fogyasztási szokásai. A Valve szolgáltatása a legerőteljesebb platformnak számít a PC játékosok körében, és ugyan több meghatározó cím sem érhető el rá (lásd EA Origin), ennek ellenére beszédes képet nyújt a PC-sek körében népszerű címekről - az eladott darabszámnál sokkal fontosabb játékidőt is alapul véve. A Steam saját, napi statisztikai összegzése csak azt mutatja meg, hogy hány felhasználó használja a szolgáltatás 100 legnépszerűbb játékát, és nem biztosítja a lehetőséget az összetettebb keresésre - így műfajokra, országok szerinti listákra, pénzügyi kimutatásokra nincs lehetőség keresni. Ennek hiányát próbálja betölteni a frissen elindult SteamSpy, ami a Steam API-jával kinyerhető adatok alapján elemez és értékel. Az alapötletet az Ars Technica Steam Gauge kimutatása adta.

Meglepően pontos is tud lenni

A SteamSpy ugyanazon a mintavételi eljáráson alapul, mint a Steam Gauge, a platform Web API-ján keresztül a felhasználók nyilvános profiljaiból gyűjti be egy keresőrobot az adatokat. Ezeken a nyilvános profilokon bárki számára látható, hogy milyen játékok vannak a felhasználó könyvtárában, és azokkal mennyi időt töltött el. Az utóbbi szám különösen fontos, mivel a letöltések száma nem jelenti azt, hogy a játék népszerű is, a játékban eltöltött idő minőségileg magasabb szintű és relevánsabb adatot szolgáltat arról, hogy mennyire elkötelezettek a játékosok egy-egy cím iránt. A SteamSpy letisztult kezelőfelületén több szempont alapján listázhatók az eredmények, így ország, kiadó, műfaj, kiadási dátum szerint is, és lehetőség van historikus pénzügyi statisztika megjelenítésére is. A szolgáltatás a nap minden percében gyűjti az adatokat, és a frissített kimutatások naponta egyszer, éjszaka kerülnek ki az oldalra.

A Steam egyedi azonosítói alapján mintegy 172 millió főből álló, folyamatosan bővülő felhasználói bázist feltételez a Steam Gauge. Ennyi profil átfésülése kellene a tényleg átfogó kép megalkotásához, ám ehhez hatalmas erőforrás szükségeltetik. A Steam Gouge algoritmusa jelenleg napi 100 ezer oldal átfésülésére képes, ezekből viszont csak 80-90 ezer tartalmaz használható információt - a privát profillal rendelkező felhasználókat nem tudja vizsgálni a rendszer.

A statisztikai adatok hibahatárának alacsonyan tartásához a véletlen kiválasztás módszerét alkalmazzák. Az eredmények eddig meglepően pontosnak bizonyultak: a DayZ fejlesztői bejelentették a játék 1,7 milliomodik eladott példányát, a Steam Gauge 1,76 milliót számolt a rendelkezésére álló adatok alapján.

Az ingyenes hétvége hatása

Modern SOC, kiberhírszerzés és fenntartható IT védelem (x)

Gyere el meetupunkra november 18-án, ahol valós használati eseteken keresztül mutatjuk be az IT-biztonság legújabb trendjeit.

Modern SOC, kiberhírszerzés és fenntartható IT védelem (x) Gyere el meetupunkra november 18-án, ahol valós használati eseteken keresztül mutatjuk be az IT-biztonság legújabb trendjeit.

A SteamSpy felhívja a figyelmet, hogy a kimutatás hivatalosan nem reprezentatív, bár a közel százezres mintavétel azért már elég jó képet ad. Mivel a szolgáltatás a Valve által elérhetővé tett adatokon alapul, az esetenként (például műszaki hiba miatti leállás) hiányos adatok veszélye is fenn áll. Alapvetően a játékos könyvtárába bekerült, letöltött játékok sem minden esetben a megvásárolt példányokat jelzik: ezekbe beletartoznak a játékcsomagok (például Humble Bundle) során bezsákmányolt címek, a promóciós példányok és a kapott ajándékok is. Extrém mértékben nő egy-egy cím népszerűsége az ingyenes hétvégéken is, ilyenkor egy játék akár 25 milliónál is több felhasználó könyvtárába kerül be az ingyenes hozzáférésnek köszönhetően.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról

MAX

1

A Maxnál is indul a fiókmegosztás korlátozása

2024. november 8. 10:30

A streamingszolgáltatás a következő hetekben már elkezdi figyelmeztetni az előfizetőket a fiókmegosztással való leszámolásra, jövőre pedig a tettek mezejére lép.