:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. április 3. 14:50

UPC: hátraarc, vissza a BIX-re

Forrásaink szerint az Externet messze nem az első hálózati szolgáltató, amelyet a UPC egyszerűen levágott, de eddig minden más kisebb szereplő áttért tranzitszolgáltatások használatára. Az Externet beleállt a csatába, napokon keresztül folyt a birkózás.

Lezajlott a magyar internet első nyilvános, a szolgáltatók közötti csatája az adatkicserélés területén. Hasonló konfliktusok eddig is voltak, ezek azonban nem érték el a nyilvánosság szintjét. A UPC már hosszabb ideje fokozatosan mondja fel a peering-egyezségeket a hazai hálózati szolgáltatókkal, április elsejétől azonban egy igazi nagy hal, az Externet került sorra, amely történetesen az RTL Klub és az MTVA videós rendszerének hálózati forgalmát is szállítja.

A két szolgáltató közötti konfliktust az indokolta, hogy a UPC stratégiát váltott, az anyacég Liberty Global International kitűzött célja az előfizetőkön túl a hálózatra adatot küldő partnerektől is pénzt szedni. Ez nagyon fontos változás a cég hozzáállásában, eddig ugyanis a cég szinte kizárólag az előfizetői díjakból húzott profitot, most azonban a peering-egyezményeket is bevételi forrásként kezeli.

Mi a BIX és miért olyan nagyon fontos?

A BIX (Budapest Internet Exchange) a magyar internet szívcsakrája - ahogy azt a szakértők mondani szokták. Ez egy világszinten is ritkaságnak számító központ, ahol a különböző internetszolgáltatók kicserélik az egymás hálózatába irányuló adatcsomagokat. Természetesen a BIX nem egy, hanem rögtön négy helyszínen működik, ebből három Budapesten, egy pedig Nyíregyházán van. A BIX célja a magyar szolgáltatók közötti közvetlen összekapcsolódás lehetővé tétele, hogy országon belül, a nemzetközi forgalom terhelése nélkül folyhasson az adatkicserélés.

A BIX egyediségét az adja, hogy a tagok hagyományosan önköltséges alapon kapcsolódnak az adatkicserélőhöz és a behúzott bitcső vastagsága után fizetnek tagdíjat. Ez a tagdíj a BIX-központok fenntartását és az eszközpark rendszeres megújítását szolgálja, a BIX által nyújtott szolgáltatások után sehol, senkinek nem keletkezik profitja, a rendszert egy non-profit szervezet kezeli, elismert műszaki színvonalon. A BIX egyébként nem az egyetlen adatkicserélési pont Magyarországon, a nagy szolgáltatók több helyen üzemeltetnek ilyen pontokat még országszerte, erre természetesen joguk van. Ugyanígy a magyar szolgáltatók csatlakozhatnak egymáshoz nemzetközi adatkicserélőkön keresztül is, ebben az esetben tranzitdíjat fizetnek a köztes félnek.

Telekomon van RTL, UPC Mobilon nincs. Freedom, de milyen áron?

Az alternatívák közül eddig a BIX számított a legfontosabbnak. A viszonylag alacsony díjak mellett ez adja (a követlen kapcsolat után) a legalacsonyabb késleltetést, amely különösen a nemzetközi központokhoz képest nyújt számottevő előnyt - Bécshez képest mintegy 8, Londonhoz és Amszterdamhoz képest pedig 20-25 milliszekundum a hazai kicserélés előnye. Ezek a számok a laikusoknak sokat nem mondanak, pedig a késleltetésre érzékeny forgalom (játékok, interaktív webes szolgáltatások, VPN, stb.) esetében ezek sokszorosan gyengébb adatok, mint amit a BIX-en keresztül a szolgáltatók el tudnak érni.

BIX és a milliárd forint

Ha már ilyen központba került a BIX, megnéztük a rendszer, illetve az azt üzemeltető ISZT (Internet Szolgáltatók Tanácsa) pénzügyeit is. Utóbbi szervezet egyesület formában működik, nyilvános pénzügyi jelentése elérhető az interneten. Eszerint a szervezet, amely a BIX mellett a .hu domének regisztrációjáért is felel, évente mintegy 300 millió forintos bevétellel rendelkezik, ennek több, mint fele, 160-170 millió forint adózott eredmény. A szervezet jelentős tartalékkal is bír, a legfrissebb, 2013-ra vonatkozó jelentés szerint mintegy 850 millió forint pénzeszköz állt rendelkezésre, ez 2014 folyamán egymilliárd fölé is kúszhatott.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az egyesület gazdálkodásával kapcsolatban kerestük az ISZT-t, a szervezet képviselője, Bödecs Béla kérdésünkre elmondta, hogy a non-profit szervezet ciklikusan frissíti a BIX eszközparkját, 4-5 éves periódusonként cserélik a viszonylag gyorsan elavuló hálózati eszközöket. Jelenleg is egy ilyen eszközcsere-projekt közepén van a szervezet, a hamarosan megérkező új hálózati eszközök 40 és 100 gigabites csatlakozókat is kínálnak majd a tagok, a hazai internetszolgáltatók számára. Bödecs emellett elmondta, hogy a BIX hagyományosan élen jár a modern eszközök adoptálásában, ez előző ciklusban olyan modellt sikerült beszerezni, amelyből Európában akkor még csak egy működött, a régió szakemberei pedig Budapestre jártak tanulmányozni az implementációt.

Az új eszközök egyébként lényegesen olcsóbban lesznek üzemeltethetőek, mint a jelenlegiek, a portonkénti költség számottevően esni fog. Részben ennek (és a csereprojekt lezárásának) tudható be, hogy már az ISZT közgyűlése előtt van az új árszabás, amely a BIX díjait mintegy felére csökkenti a jelenlegihez képest. A közgyűlés várhatóan április végén szavaz a tervezetről.

Ez már a valódi netadó

Az önköltséges adatkicserélés alternatívája a profitorientált adatkicserélés. Ez azt jelenti, hogy a UPC pénzt kér a hálózatába küldött adatforgalomért. Megteheti ezt azért, mert óriási előfizetői bázisa révén jelentős piaci erőfölénnyel bír, ha egy kis tartalomszolgáltató ezt a bázist el szeretné érni, akkor kénytelen lesz fizetni (saját internetszolgáltatóján keresztül) a UPC-nek. Ez a modell egyébként a tévézésben általánosnak számít, a kábelszolgáltatók kínálatába az egyes kisebb csatornák úgy kerülnek be, hogy fizetnek a szolgáltatónak - a gyakorlat eredménye, hogy míg az interneten gyakorlatilag bárki indíthat blogot, portált, híroldalt, szolgáltatást, a tévézés máig rendkívül zárt maradt - annak ellenére, hogy a független videós tartalmak előállítási költsége hatalmasat zuhant az elmúlt évtizedekben.

A dupla bevétel modellje az elmúlt években már többször terítékre került külföldön. Az Egyesült Államokban a Netflix ellen vonultak csatába a Comcast vezetésével nagy internetszolgáltatók és a peering-kapcsolat műszakilag indokolatlan leszűkítésével kényszerítették a videoszolgáltatót fizetésre. Ennek eredményeképp ma a Netflix nem csak a saját internetszolgáltatójának fizet, hanem a túloldalnak is kénytelen pénzt adni. Hasonló helyzet alakult ki a Free és a Google között Franciaországban, a szolgáltató élvezhetetlenre lassította a YouTube sebességét, a gyorsításért pedig pénzt követelt.

A UPC most visszavonult

Reggel megkerestük a UPC telefonos ügyfélszolgálatát, akkor az ügyintéző kérdésünkre azt mondta, hogy várhatóan még ma helyreáll a BIX-en keresztül a kommunikáció az Externet hálózata felé (már az meglepő egyébként, hogy az inkognitós hívásra is ilyen részletes, az egyszerű előfizetőnek semmitmondó részletességgel válaszolt a szolgáltató képviselője). A déli órákra valóban helyreállt a kapcsolat, a UPC előfizetői számára is elérhetővé váltak az Externetnél hosztolt oldalak, így az MTVA videoszervere és az RTL különböző oldalai is.

A UPC és a Deninet BIX-es adatforgalma. 11:45-kor helyreállt a kapcsolat.

Ki is vonult vissza? A kapcsolat helyreállása után megkerestük az Externetet, a cég képviselője eufemisztikusan annyit mondott, hogy cége "azt vette észre, hogy a kapcsolat helyreállt", vagyis eszerint az Externet nem hátrált meg és nem kötött peering-egyezményt vagy terelte nemzetközi forgalom felé a hálózati forgalmat. A UPC hivatalos álláspontját még nem ismerjük, a cég képviselői a délelőtti órákban teljesen elérhetetlenek voltak, a kommunikációs vezető még telefonját is kikapcsolta.

A UPC visszavonulása egyébként belsős információink szerint nem csak az Externetet, hanem a Deninetet is érinti, a cég utóbbival is helyreállította a BIX-es adatkicserélését. Ha a cég neve ismeretlen, segítünk, ez a cég szállítja például az Indavideo videostreames forgalmát, így ha ma a UPC-ügyfeleknek hirtelen sokkal jobban mennek az Indás tartalmak, azt a BIX-nek köszönhetik. A Deninet és a UPC egyébként forrásaink szerint hónapok óta kerülgeti egymást, a két cég február elején privát peering-megállapodást kötött, de ezt mintegy egy hónap után a UPC felmondta, azóta a Deninet csak tranzitszolgáltató közbeiktatásával, gyengébb minőségben éri el a UPC-előfizetőket. Ez ma délben változott, miután a cég a BIX-en helyreállította a kapcsolódást e hálózat felé is.

Valószínűleg e nagy horderejű változásoknak (illetve azok hibás végrehajtásának) köszönhető, hogy a UPC szolgáltatása ma sok helyen akadozik az országban, hol a névszerverek (DNS), hol maga az internetkapcsolat válik működésképtelenné.

Hivatalos reakciók?

A UPC döntésére egyelőre sem az IVSZ, sem az internetes konzultációt vezető Deutsch Tamás irodája nem kívánt reagálni, mindkettő jövő hétre ígért kommentárt. Az ügyben az NMHH-t is megkerestük, a hírközlési hatóság hamarosan sajtóközleményt ad ki az ügyben, addig türelmünket kérték. A GVH-t várhatóan szintén érdekelni fogja a UPC lépése, a versenyügyi hatóságot azonban egyelőre nem tudtunk elérni.

Frissítés: délután befutott a UPC sajtóközleménye:

Ismét elérhetik a két népszerű tévécsatorna weboldalát a UPC előfizetői
2015. április 3. – A UPC Magyarország Kft. előfizetői számára csütörtökön elérhetetlenné váltak bizonyos nagy látogatottságú weboldalak. A UPC által lefolytatott gyors műszaki vizsgálat megerősítette, hogy az említett oldalak nem a UPC hibája miatt voltak elérhetetlenek.
A UPC rendszeresen felülvizsgálja hálózatának adatátviteli kapacitását és szigorú sztenderdek szerint biztosítja az optimális és kiegyensúlyozott adatforgalmat. Ezeknek a szabályozott folyamatoknak megfelelően történt az az átkonfigurálás is, amelynek normális esetben nem kellett volna érzékelhető problémát okoznia az ügyfelek számára. Sajnálatos módon azonban az említett oldalak kiszolgálói részéről feltételezhetően nem történt meg az adatforgalom megfelelő tranzitútvonalakra való átterhelése, annak érdekében, hogy a tartalom továbbra is eljuthasson a fogyasztókhoz.
A UPC Magyarország Kft., ügyfeleinek legmagasabb szintű kiszolgálását szem előtt tartva, soron kívül megtette azokat a technikai intézkedéseket, amelyek lehetővé teszik a népszerű tévécsatornák weboldalainak elérését a megszokott módon.
A UPC Magyarország Kft. és anyavállalata, a Liberty Global számára továbbra is alapvető érték a netsemlegesség, ezért meglepetéssel fogadták és egyben visszautasítják a sajtóban megjelent azon értesüléseket, amelyek bármilyen internetes tartalom blokkolását vagy háttérbe szorítását feltételezték.

a címlapról