A netsemlegesség új ellenfele: a Google
A hálózatsemlegesség ellen száll ringbe a Facebook után a Google is. A domináns szereplő meg tudja engedni magának a preferenciális hozzáférést, igaz, az adatforgalom díját a fejlesztőkkel fizettetné meg a cég, a számla pedig végül úgyis az előfizetőnél köt ki.
Új, zero-rating szolgáltatáson dolgozik a Google - jelenti a The Information nem hivatalos értesülésekre hivatkozva. A készülő szolgáltatás a felhasználók számára ingyenessé tenné bizonyos, a programban részt vevő mobilappok adatforgalmát és azok költségét áthárítaná az alkalmazás fejlesztőjére. A hálózatsemlegesség elvét súlyosan megsértő új szolgáltatást várhatóan a fejlődő országokban vezetné be először a keresőóriás.
A rendelkezésre álló adatok szerint a Google megállapodást készül kötni több mobilszolgáltatóval is, az egyezség szerint bizonyos adatforgalom nem számítana bele a felhasználók adatforgalmi keretébe. Ezért az ingyenességért a mobilszolgáltatónak a Google fizet és azt tovább értékesíti az Android platformra fejlesztő vállalkozások felé. A rendszer pontos részletei még nem tisztázottak, az azonban már most látszik, hogy a fejlesztők és a mobilszolgáltatók egyedi megállapodásaiból a zero-ratinget a Google iparági gyakorlattá emelné - olyan gyakorlattá, amely történetesen az Android platform egyik ütőkártyájává válhat.
Zero rating?
A mobilszolgáltatók a világon szinte mindenhol szűkös adatcsomagokban mérik a telefonos-tabletes internetet. A megközelítés a korai hálózatok műszaki korlátait tükrözte, és mára a telekom-cégek üzleti modelljének szerves részévé vált, noha az eredeti technikai limitációk már régen szétfoszlottak. A korlátos, parányi adatcsomagok azonban rendkívül jövedelmezőek, így nem csoda, hogy azokat a mobilszolgáltatók hosszú távon sem kívánják kivezetni. Adott tehát a kérdés, hogy mihez kezdenek a szolgáltatók a masszív kiépített kapacitással, amelynek az (adatkorlátok miatt) a felhasználók töredékét sem tudják kihasználni.
Android One telefonok - hamarosan ingyenes adatforgalommal?
A megoldás a Google által is megfontolt zero-rating, vagyis az adatkorláton kívüli adatforgalom. Ezt a mobilszolgáltatók egyrészt a saját szolgáltatásaik (például mobiltévé) számára tartják fenn, másrészt értékesíthetik azt a különböző online szolgáltatásokat nyújtó fejlesztők felé. Ilyen zero-rating (vagy árdiszkriminatív) megállapodások már egyre gyakrabban érhetőek tetten, már Magyarországon is (például T-Mobile hálózatán a Facebook Zero).
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Azt persze látni kell, hogy az adatforgalomért végső soron mindig a végfelhasználó fizet valamilyen formában. A Google tervezett rendszerében a fejlesztő az appon keresztül elérhető bevétel egy részéről mond le, ez azonban kizárólag a végfelhasználótól származhat. Igaz ez akkor is, ha hirdetési bevételről van szó, az csupán még egy hurkot visz az értékláncba, és a felhasználó a hirdetőnél hagyott pénzével veszi meg az adatforgalmat.
Netsemlegesség: verseny, más néven
A hálózatsemlegesség a szolgáltatók és a domináns szereplők kezét köti meg. A nagy, tőkeerős, domináns vállalatok számára ugyanis nem okoz gondot a preferenciális hozzáférés megvásárlása, a dominancia (vagy adott esetben kvázi monopólium) pedig lehetővé teszi, hogy annak költségeit fokozatosan a felhasználókra hárítsák. A hálózatsemlegesség ezt tiltaná meg, és kötelezővé tenné a legnagyobb szereplők számára is, hogy kizárólag alkalmazásaik, online szolgáltatásaik minőségével kerülhessenek versenyelőnybe.