Redmond felett továbbra is felhős az ég
Az előzetes elemzői várakozásoknak megfelelő második negyedéves eredményről számolt be a Microsoft, a befektetők viszont nem örültek a közeljövőre vonatkozó visszafogott előrejelzésnek. A szolgáltatások népszerűsége meredeken nő, a hagyományos licencek értékesítése ennek megfelelően az ellenkező irányba mozog. Az olcsó modelleknek köszönhetően nőtt a Lumiák forgalma, a Surface-ek forgalma átlépte az egymilliárdos küszöböt.
Erős, az elemzői várakozásoknak megfelelő negyedévet zárt a Microsoft. A vállalat a 2014 október-decemberi periódusban 26,5 milliárd dollár árbevétel mellett 5,6 milliárdos (részvényenként 71 centes) nettó eredményt ért el – az összesített elemzői előrejelzések némileg alacsonyabb (26,3 milliárdos) forgalom mellett jósoltak ekkora nyereséget. A redmondi óriás részvényei ennek ellenére a bejelentést követően, a tőzsdezárás utáni kereskedésben közel 5 százalékkal 44,7 dollárra estek. A cég tőzsdei teljesítménye az elmúlt egy év viszonylatában ennek ellenére kiemelkedően jó, tavaly ilyenkor még 35 dollár körül mozgott a részvényárfolyam – a befektetők eddig bíznak benne, hogy Satya Nadella fel tudja pörgetni a vállalat működését.
Imádják az Office 365-öt
Hétmillióról 9,2 millióra nőtt egy negyedév alatt a lakossági Office 365 előfizetések száma. A havidíjas online szolgáltatásként kínált programcsomag ezen a szinten tehát már évi egymilliárd dollárnál is több kiszámítható, visszatérő bevételt generál, és ez a szám a belátható jövőben minden bizonnyal tovább fog emelkedni. Bár ezzel az Office 365 még mindig csak körülbelül 1 százalékát adná a Microsoft teljes árbevételének, itt egyelőre még a bővülés üteme a fontos, az pedig igencsak egészséges mértékű.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A hagyományos konzumer (tehát bolti “dobozos” vagy OEM számítógépekre előtelepítettként értékesített) Office licencek forgalma éves szinten 25 százalékot zuhant, az Office 365 sikere viszont lassan de biztosan kompenzálja az itt elszenvedett bevételcsökkenést.
A Bing 23 százalékkal több bevételt generált az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest, de még mindig nem nullszaldós – Chris Suh befektetői kapcsolatokért felelős igazgató az elemzői konferenciahíváson azt mondta, számításaik szerint ezt az állapotot valamikor 2015 közepére sikerülhet elérni. A kereső részesedése a Microsoft szerint az amerikai piacon másfél százalékponttal, 19,7 százalékra nőtt.
Kivárják a Windows 10-et
A Windows OEM Pro (tehát a gyártók által előtelepített Windows Pro) licencekből származó árbevétel 13 százalékot esett az előző év hasonló időszakához képest. Ezt a Microsoft részben azzal magyarázza, hogy a PC-piac forgalmát már nem húzza kiemelkedően a Windows XP-s gépek cseréje (az nagy hullám már 2014 közepén lezajlott), továbbá az oktatási szektor felé eladott licencek árait is jelentősen csökkentették. Ráadásul sok szervezet inkább kihagyja a Windows 8-as lépcsőt és egyből Windows 10-re szándékozik váltani Windows 7-ről vagy XP-ről.
Az OEM non-Pro Windowsok (Starter, with Bing, Home) árbevétele szintén 13 százalékot esett, bár ez egyáltalán nem meglepő annak fényében, hogy a Microsoft egy ideje az új üzleti stratégia értelmében a 9 colosnál kisebb képátlójú kijelzővel rendelkező készülékekre ingyen biztosítja az operációs rendszert, nagyobb tabletekre és belépő kategóriás PC-kre pedig legfeljebb 15 dollárt számít fel.
A Windows Phone licenceléséből (nem a hardvereladásból!) befolyó bevétel 61 százalékot zuhant – mivel a messze legnagyobb jövedelemforrás, a Nokia mobilos üzletága immár házon belül működik. Ez a rész egy kis magyarázatra szorul: a Microsoft telefongyártó partnerei – mint fentebb már írtuk – hivatalosan ingyen kapják ugyan a Windowst, az ingyen úgy működik, hogy az OEM-ek először befizetik a licencdíjat, majd a Microsoft ezt egy másik zsebből visszatéríti nekik, a Windows Phone után tehát licencbevétel keletkezik. A Nokia felvásárlásával viszont a legnagyobb partner kiesett, ezért könyveléstechnikailag a Windows Phone árbevétele 650 millió dollárral visszaesett.
A Lumiák egyébként nem teljesítettek rosszul, az eladott telefonok száma éves szinte 8,2 millióról 10,5 millióra nőtt, elsősorban az alsó-középkategóriás Lumiák sikerének köszönhetően, az ebből származó bevétel 2,3 milliárd dollár volt. Bár ez a szám Lumiák viszonylatában egész jónak mondható, nem szabad elfelejteni, hogy a Microsoft még mindig szinte jelentéktelen szereplő azon az okostelefon-piacon, ahol az aktuális negyedévben konzervatív jóslatok szerint is mintegy 330-350 millió készülék (250-280 millió androidos) talál gazdára. Ezzel tehát a Lumiák részesedése mintegy 3 százalékot tesz ki, bő négy évvel az indulás után.
Surface, Xbox
A Surface tabletek értékesítéséből 1,1 milliárd dollár folyt be, ez a folyó pénzügyi év első negyedévéhez képest 24 százalékos emelkedés, a Microsoft szerint főleg ez főleg a Surface 3 Pro és kiegészítői iránti keresletnek köszönhető. A darabszámokról azonban továbbra is mélyen hallgatnak, és a modellek között annyira nagy az árbeli eltérés, hogy gyakorlatilag még csak közelítően sem érdemes tippelni az eladott mennyiségről. Az azonban már most látszik, hogy a minőségi 2-in-1 iránt fogékonyak a felhasználók, az üzletág jobban teljesít, mint vártuk.
Az Xbox termékcsalád bevétele éves szinten 20 százalékkal csökkent, ez két fő tényezőnek tudható be: 2013 utolsó három hónapjához képest most jóval kevesebb Xbox-ot tudtak eladni (7,4 millió helyett csak 6,6 milliót), és az Xbox 360 iránti kereslet jelentősen megcsappant. Továbbá a Microsoft a piaci térnyerés miatt nagyon agresszív árpolitikát folytat, az Egyesült Államokban jelenleg is 350 dollárért lehet megvásárolni a konzolt. A vállalat ugyanakkor nem közölte, hogy az értékesített konzolok közül hány volt Xbox 360 és hány volt a modern (és drágább) Xbox One.
A vállalati üzletágat a felhő húzza
A vállalati szegmens árbevétele éves szinten 5 százalékkal 13,3 milliárd dollárra nőtt. A szerveres termékek és szolgáltatások forgalma ezen belül 9 százalékot emelkedett, az Office termékek és szolgáltatásokból származó bevétel viszont 1 százalékot csökkent – utóbbi főleg az eladott licencek számának visszaesésének köszönhető, 2014 utolsó három hónapjában 13 százalékot esett vissza ez a mutató. A mennyiségi Windows-licencek forgalma 3 százalékot emelkedett, ez még mindig a Windows XP lecserélésének utózöngéje.
A vállalati felhős szolgáltatások viszont hasítanak: az Office 365, az Azure és a Dynamics CRM Online húzza magával az üzletágat, éves szinte 114 százalékos árbevétel-növekedéssel. A Microsoft szerint a jelenlegi bevételi szinttel számolva az éves “run-rate” eléri az 5,5 milliárd dollárt.
Sokba került az átszervezés
Az eredményt némileg gyengíti egy 243 millió dolláros egyszeri, a Nokia Devices and Services felvásárlásához és beolvasztásához kapcsolódó, erre a negyedévre elszámolt tétel. A vállalat eddig 1,2 milliárd dollárt költött szervezetének átalakítására a korábban bejelentett “Egy Microsoft” stratégia, valamint a Nokia integrációja miatt.
A jövőbeli várakozásokat illetően a Microsoft még mindig számos piaci kockázatra hívta fel a figyelmet, és az átalakítási folyamatnak még messze nincs vége. A befektetők főleg ezért, a jó pénzügyi teljesítmény ellenére – és mert a Windows 10 köré épülő stratégia még mindig nem győzte meg őket az átütő sikerről – árazták negatívan a mostani jelentést. A cég tervei szerint 2016 végéig végrehajtja 40 milliárd dolláros részvényvisszavásárlási programját, ami középtávon pozitív hatással lehet a részvényárfolyamra.