Rekordnegyedév Redmondban
A Nokia mobilgyártó részleg integrálásának köszönhette elsősorban a nagy bevételnövekedést a Microsoft, de a vállalati termékek iránti kereslet is erős volt.
Hatalmas rekordbevételről számolt be csütörtök este a Microsoft, a vállalat a nyári negyedévben 23,2 milliárd dolláros forgalmat bonyolította, ami éves szinten 25 százalékos emelkedést jelent. Ennek egy része a Nokia mobilgyártó divízió beolvasztásából származik persze, de az organikus növekedés is erős volt, 11 százalékos.
A nyereség már nem mutatott ilyen jó képet, ugyanis a cég több mint 1 milliárd dollárt költött a negyedév során a Nokia telefongyártó részlegének integrálására és a kapcsolódó átszervezésekre, így az üzemi eredmény 6,3 milliárd dollárról 5,8 milliárdra csökkent, a nettó eredmény pedig 5,2 milliárdról 4,5-re esett. Az átszervezéseket és más egyszeri tételeket figyelmen kívül hagyva 65 cent volt a részvényenkénti eredmény, felülmúlva az elemzői konszenzust.
Több telefon, több tablet, több Office, több Windows
A legnagyobb bevételnövekedést értelemszerűen a konzumer divízió hozta össze, mivel ide tagozódott be a Nokia készülékgyártási tevékenysége. Ennek köszönhetően a részleg forgalma majdnem 50 százalékkal ugrott meg tavalyhoz képest és megközelítette a 10 milliárd dollárt. Telefoneladásból 2,6 milliárd dollárt folyt be a Microsofthoz a most lezárt negyedévben, a vállalat 9,3 millió Lumiát értékesített három hónap alatt, ez éves szinten mindössze 5 százalékos növekedést jelent, ami valószínűleg nem éri el a piac átlagos növekedési ütemét. A Nokia mobilok történet most hivatalosan is véget ér, a Microsoft ugyanis közölte, a jövőben Microsoft Lumia néven folytatja a készülékek forgalmazását.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A másik nagy hardverrészleg a Surface-eké, a Microsoft majdnem egymilliárd dollár értékben adott el tableteket a negyedév során. Az elemzői konferenciahíváson elmondottak szerint a Surface 3 Pro időarányosan kétszer jobban teljesít az előző generációnál - pontos számok azonban nem nyilvánosak. Azt azonban elárulta a Microsoft, hogy a Surface bruttó szinten már nyereséges volt a most lezárt negyedévben.
Xboxból 2,4 milliót adott el a Microsoft, ami ugyan több mint kétszeres növekedés tavalyhoz képest, de összességében az új konzol továbbra is jelentősen gyengébben teljesít a rivális PlayStation 4-nél, hiába az árcsökkentés és a kínai rajt. Az Xbox számára az év vége jelenti a nagy lehetőséget, a Microsoft várakozásai szerint az ünnepi negyedévben újabb 1 milliárd dollárral növekszik a "computing and gaming hardware" részleg forgalma a konzolok felpörgő eladásai miatt, de a Surface tabletek terén is további bővülést vár a cég.
A lakossági Windows-eladások 1 százalékkal bővültek éves szinten, elsősorban a gyenge konzumer PC-kereslet miatt, a konzumer Office-eladások ugyanakkor 7 százalékkal nőttek, elsősorban az Office 365 előfizetéseknek köszönhetően. A mobilszoftver-licencelésből származó bevétel viszont csökkent, elsősorban azért, mert a világpiacon az olcsóbb modellek iránt erős most a kereslet, a Microsoft így az androidos gyártóktól kevesebb licencdíjat szed be az operációs rendszerben használt szabadalmak után.
Hasított a vállalati üzletág
A legnagyobb üzletága a Microsoftnak a vállalati szoftverekkel és cloudszolgáltatásokkal foglalkozik. Ez a részleg 10 százalékos bevételnövekedés után 12,28 milliárd dollárt könyvelt el. A nagy vállalati informatikai szállítók (pl. IBM, HP, Oracle) eközben mind növekedési kihívásokkal küszködnek vagy a bevételük csökken.
Erős volt a kereslet a szervertermékek (SQL Server, Windows Server és System Center) és a csoportmunkát támogató megoldások (Exchange, Lync, SharePoint) iránt is - mindkét szegmens 10 százalék felett bővült. A mennyiségi licencben eladott Windowsok forgalma is 10 százalékkal emelkedett. A legnagyobb növekedést nem meglepő módon a vállalati cloudszolgáltatások hozták (Office 365, Azure, Dynamics CRM), ezen a területen a Microsoft meg tudta duplázni a forgalmát, amely így megközelítette az 1,2 milliárd dollárt. A negyedéves konferenciahíváson Amy Hood pénzügyi vezető elmondta, a vállalatok egyre nagyobb arányban újítják meg a szerződéseiket a Microsofttal.
A MIcrosoft bejelentését követően a részvényárfolyam több mint 3 százalékkal növekedett, év elejéhez képest pedig 33 százalékot drágultak a cég papírjai.