:

Szerző: Hlács Ferenc

2014. október 10. 13:55

Tesla Model D: már csak egy lépés az önvezető autó

A legújabb Tesla figyeli sebességkorlátozást jelző táblákat és sávot is vált a sofőr helyett. A gyártó szerint a jármű, igaz egyelőre csak magánterületen, de el is megy tulajdonosáért a megadott időpontra.

Bár az egyre kiforrottabb alakot öltő önvezető autóknak, amelyeken számos vállalat, többek között a Google is gőzerővel dolgozik, még jó pár évre szükségük lehet mire a tesztpályákról az autókereskedésekbe juthatnak, egyes hagyományos gépkocsik már most meglepően nagy részét vehetik át a vezetésnek a sofőröktől.

A vezető helyett is figyeli a táblákat

Ilyen a tegnap leleplezett Tesla modell is, igaz az majdnem olyan messze áll a "hagyományos" autó fogalmától mint a jövő sofőr nélküli járművei: az egyszerűen "Model D" névre hallgató kocsi, akárcsak a gyártó többi modellje, teljesen elektromos és "robotpilóta" funkcióval is kiegészül, amely bár nem veszi ki teljesen a kormányt a vezető kezéből, a jelenleg kapható konkurens csúcsmodellekkel szemben is tartogat újdonságokat.

A sávtartás, illetve a radarral vezérelt sebességszabályozás már nem számít túl komoly áttörésnek, az viszont annál inkább, hogy az új Teslák képesek lesznek leolvasni a sebességkorlátozást jelző táblákat, majd ennek megfelelően automatikusan lassítani vagy gyorsítani. Sok gyártó autóiban van ma már táblafelismerő rendszer, de azt a "ziccert" mindenki kihagyta, hogy ezt az információt a tempomat bemeneteként használja, ezért egy modern Mercedes vagy BMW megjeleníti ugyan a sofőr előtt az adott útszakaszra vonatkozó sebességkorlátozást, még bekapcsolt tempomatnál sem fékez vagy gyorsít.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A korábbi generációs Model S-szel külsőre megegyező kocsit alaposan felszerelték érzékelőkkel: azon egy előre néző radar, több kamera, illetve egy 360 fokban figyelő ultrahangos szenzor is helyet kapott. Ezek egyébként nem csak a D-re, de az utóbbi hetekben gyártott Model S járműveire is felkerülnek, így ezek a régebbi - és egyben olcsóbb - változatok is megkapják az automatizált képességeket.

A "robotpilóta" képességei nem merülnek ki a táblák figyelésében: a jármű képes önállóan sávot váltani ha a sofőr kiteszi az irányjelzőt, illetve az olyan "alapfunkciók" is megtalálhatók a Model D repertoárjában, mint az adaptív sebességszabályozás, a sávelhagyás-jelző, illetve az automatikus fékezés. A környező tereptárgyakat a jármű érzékelői szakadatlanul figyelik, és az elektromechanikus kormányrendszer ellentartással jelzi, ha a sofőr netán akadálynak akarná kormányozni a járművet. Hogy a biztonságos navigáció érdekében folyamatosan dolgozó szenzorok éppen mit látnak, az a kocsiban elhelyezett méretes érintőpanelen folyamatosan követhető.

Fotó: Wired

Az igazi innováció még a kertben kell maradjon

Elon Musk, a vállalat vezérigazgatója elmondta, a Tesla új rendszere ha kell, a parkolás feladatát is átvállalja a vezetőtől, mind párhuzamos parkolás esetén, mind pedig ha a garázsba kell beállni. Sőt, a kiállást is rábízhatjuk az autóra, Musk szerint a jármű már arra is képes, hogy minden nap, adott időben felvegye a sofőrt a bejárati ajtó előtt, bekapcsolt rádióval és légkondival - persze ezt a vonatkozó jogszabályok miatt egyelőre csak magánterületen hajtja végre, közúton az autó nem közlekedhet önállóan. Az már csak hab a tortán, hogy az összkerékhajtású, két elektromotorral szerelt, majdnem 700 lóerős Model D 3,2 másodperc alatt gyorsul fel óránként 100 kilométeres sebességre és egy feltöltéssel majdnem 450 kilométert tud megtenni.

Arról egyelőre nincs információ, hogy a jövőben várható-e okosóra-app is teljes Knight Rider-élmény érdekében. Musk tervei szerint a Teslák 2015 végére "90 százalékban" önvezetők lesznek - az ehhez szükséges hardver már megtalálható a frissen gyártott modellekben.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról

fab

0

Nem adhatja el a gyárait az Intel

2024. november 28. 12:39

A cégnek juttatott állami támogatás feltétele, hogy a vállalat többségi tulajdonos maradjon a gyártó leányvállalatban.