:

Szerző: Gálffy Csaba

2014. szeptember 30. 12:21

Atlas: egységes hirdetési platformot ad a Facebook

Pénzzé teszi a Facebook-profilon közzétett adatokat az Atlas hirdetési platform, amellyel a hirdetők már a hagyományos webes reklámokat is célozhatják a felhasználó profilja alapján. Az Atlas komplex követési megoldást is kínál, amellyel nem csak weboldalakon, de appokban, sőt, offline világban is követhető a felhasználó tevékenysége.

Új hirdetési platformot jelentett be a Facebook. A tavaly februárban a Microsofttól megvásárolt, majd alaposan újraírt Atlas nevű rendszer nagy ígérete, hogy képes a felhasználókat és a konverziót követni a különböző számítástechnikai eszközök között és az offline világban is, ezzel minden korábbinál jobban mérhetővé tenné a hirdetések hatékonyságát. Emellett a Facebook-profilokban tárolt adatok immár nem csak a Facebook felületén, hanem a webes hirdetésekben is a célzás alapját jelenthetik majd.

Minél többet tudni

A Facebook legnagyobb problémája, hogy a felhasználókról kevesebb, hirdetési szempontból releváns adattal rendelkezik, mint a nagy versenytárs, a Google. Utóbbi a keresési kulcsszavakra is tud célozni, vagyis egészen pontosan tudja, hogy a felhasználót adott helyen abban a pillanatban mi érdekli, a Facebook esetében távoli változók alapján lehet célozni a hirdetést, ami jóval kisebb hatékonyságot ad.

Az Atlast a Facebook nem is a keresőhirdetéssel és az AdWords-szel, hanem a Google másik hirdetési termékével, a DoubleClickkel állítja szembe. Ez utóbbi a felhasználó webes történetét követi cookie-k segítségével, és ennek alapján igyekszik meghatározni a profilját, demográfiai adatait és érdeklődési köreit. A Facebook szerint azonban a cookie-alapú felhasználókövetés ma már elavult, nem képes a felhasználókat eszközök között vagy épp mobilappokon belül követni, az így összegyűjtött adatok pedig sok esetben teljesen téves képet festenek róla.

Az Atlas igazán fontos dobása azonban, hogy a felhasználók böngészési előzményeit immár összevonja a Facebook-profilon közzétett adatokkal (életkor, nem, érdeklődési körök, lakóhely), így nem csak a cookie-k alapján rajzolt, meglehetősen homályos profilok, hanem a konkrét, a felhasználó által önbevallásos alapon megadott demográfiai adatok is a hirdetők rendelkezésére állnak. Ez várhatóan jelentősen javítja majd a hirdetések minőségét mindkét irányba: a Facebook felületén már nem csak a profil, hanem a webes követés adatai alapján is lehet majd célozni, a webes hirdetésekben pedig a facebookos adatok segítenek.

Képernyőkön keresztül, és a boltban is

Az Atlas újraindításának alapja az a felismerés, hogy az átlagos felhasználó ma már több eszközt használ, a hirdetések hatékonyságát pedig lehetetlen egyetlen eszközön mérni - a mobilos reklám eredménye lehet egy desktop PC-n végrehajtott vásárlás, sőt, akár egy offline, fizikai boltban végrehajtott tranzakció is. A hagyományos eszközök képtelenek a felhasználót végig követni az eszközökön át illetve az offline térben, néhány újabb generációs megoldás azonban már ezt is tudja.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A vásárlást követően az Atlas vadonatúj kódbázist és friss felhasználói felületet kapott, amely a Facebook reményei szerint jobban ki tudja szolgálni a médiatervezők és forgalomért felelős döntéshozók igényeit. A platform része az offline, fizikai boltokban zajló eladásokat az online kampányokkal összekötő modul is. Ez képes kuponok vagy hűségkártyák alapján a felhasználót az online profilhoz kötni, és képes mérni a konverziós rátát abban az esetben is, ha az nem webshopon keresztül, hanem boltban zárul tranzakcióval. Első körben az Atlas a Facebook és az Instagram felületén szolgál majd ki hirdetéseket, további felületek később csatlakoznak a rendszerhez.

Nem épp úttörő

Bár a Facebook az Atlast innovatív és úttörő szolgáltatásként pozicionálja, valójában egy egyre zajosabb piactérre érkezik az új hirdetési platform, amelynek online-offline hidat biztosító eleme sem iparági szenzáció. Több mint két éve jelentkezett például az Oracle saját CX rendszerével, amely szinte ugyanazt ígéri, mint az Atlas: a keresztcsatornás kereskedelem, az online és az offline világ összeolvasztását, a CRM szintjén. A hirdetési piac is elindult ebbe az irányba egy ideje, így ha nem is úttörő az Atlas, a Facebook mindenesetre jól mérte fel a

a címlapról