:

Szerző: Gálffy Csaba

2014. július 30. 11:49

Facebook: kirajzolódik az új üzleti stratégia

Végleg kiszakítja a csevegés lehetőségét a Facebook a mobilappból, helyette a már régóta élő Messenger lesz használható. Ezzel párhuzamosan a cég az üzleti modellt is finomhangolja, kivezeti az ajándékozás funkciót, helyette a "vásárlás" gomb jöhet.

A "fő" Facebook-appból teljesen, globálisan kikerül a következő napokban a csevegés - jelentette be a közösségi szolgáltatás. A funkció már korábban saját appot kapott a Messenger formájában, azonban ezzel párhuzamosan a Facebook appból csak Európában került ki a csevegési lehetőség - egészen mostanáig. A lépéssel a Facebook igyekszik olvasztani a hatalmasra nőtt mobilappját, az egyes sűrűn használt funkciók külön alkalmazásba kerülhetnek, a folyamat elsőként a csevegést érte utol.

Üzleti modell is lesz hozzá

Az alkalmazások "felrobbantása" nem újdonság, a legtöbb online szolgáltatás igyekszik a markánsan elkülönülő, más-más élethelyzetekben használt funkciókat külön alkalmazásokba szervezni. Ez alapvetően logikus, meglepő is lenne, ha például a Gmail appon belül lenne a Hangouts (pedig a weben összetartoznak). A Yahoo korábban egységes appal próbálkozott, amelyben a hírek és a Flickr is egy felületet kapott - a megközelítés gyorsan megbukott, ma már minden szolgáltatáshoz külön app tartozik. Ezt a trendet követi egyébként a Foursquare is, amikor feldarabolja alkalmazását közösségi (Swarm) és ajánló (Foursquare) appra.

A Facebooknak már ma is számos mobilos alkalmazása van, Androidon a fő app mellett a Messenger, a Home és a nemrég bemutatkozott (Snapchat-klón) Slingshot is megtalálható, de az oldalak üzelemtetéséhez is külön alkalmazást írt a cég, ahogy a celebek is kaptak egy alkalmazást (Mentions). Szintén a céghez tartozik már ugyanakkor az Instagram és a WhatsApp is (utóbbi két alkalmazással), ez így együtt pedig már méretes portfólió.

David Marcus, a Messenger új ura. (forrás: TechCrunch)

A mobilos csevegéssel, illetve általában az IP-alapú valósidejű kommunikációval (chat, hanghívás, videóhívás, képküldés, stb.) a Facebooknak hatalmas tervei vannak. Nem véletlen, hogy elképesztő összegért, 19 milliárdért vásárolta fel a vállalat a WhatsAppot, amely jelenleg az egyik legnagyobb (de messze nem egyetlen) kihívója ebben a szegmensben. Hogy pontosan milyen formában szeretne a cég bevételt generálni a csevegésből, egyelőre nem tudni, de nagy dobásnak ígérkezik: a Messenger-divízió vezetésére a cég David Marcust, a PayPal elnökét csábította el, így elképzelhető, hogy a csevegőapp valamilyen, a mobilos fizetéshez kapcsolódó új funkcióval fog pénzt termelni.

Nincs több ajándék, de jön a "buy" gomb

A cég bejelentette azt is, hogy leállítja ajándék-vásárló szolgáltatásának maradékát is, így a fizikai termékek után már a digitális ajándékok (jellemzően vásárlási utalványok) küldésének lehetősége is megszűnik. A szolgáltatás eddig is csak az Egyesült Államokban volt elérhető, így ez a hazai felhasználókat nem érinti. A lépés azonban jól rávilágít arra a stratégiai irányra, amelybe az "új" Facebook fordult, így érdemes a részleteket feleleveníteni.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Facebook a 2012-es tőzsdei rajt környékén rengeteg kritikát kapott az alacsony bevételei miatt, a cégre hatalmas nyomás nehezedett, hogy ezt a számot valahogyan növelje. A 2011-es egész éves bevétel 4 milliárd dollár alatt maradt, ami a 800 millió fölötti felhasználói bázissal összemérve rendkívül alacsony értéknek számít. A tőzsdei rajtot követően a Facebook-papírok árfolyama mélyrepülésbe kezdett, ami tovább növelte a vezetésre nehezedő nyomást.

Ilyen körülmények között érthető, hogy a Facebook szinte mindenbe belevágott, amiből bevételt remélt, így indult 2012 augusztusában a Gifts szolgáltatás. Ekkorra már általánossá vált a szülinapos felhasználók felköszöntése, ezt igyekezett meglovagolni az új termék: a szülinapra figyelmeztető értesítés megjelent az ajándékvásárlás lehetősége is, olyan apróságokat lehetett venni, mint plüssmaci vagy Starbucks-ajándékkártya. Ajándékozni persze születésnapon kívül is lehetséges volt, a Facebook azonban elsősorban a születésnapok kapcsán igyekezett felületén hirdetni a szolgáltatást. Az elképzelés mögötti logika viszonylag egyszerű volt: a felhasználónak nem kellett tudnia a címzett személyes adatait (például postacímét), elegendő volt az ajándékot posztolni a falra, a "felnyitás" folyamatában maga a címzett adta meg a kiszállításhoz szükséges címet. A szolgáltatás kizárólag az Egyesült Államokban volt elérhető, a nemzetközi nyitást a cég előbb elhalasztotta, majd a vártnál jóval alacsonyabb bevételt látva le is fújta.

"Végy meg" gomb

A fizikai ajándékok vásárlásának lehetőségét a Facebook egy évvel az indulás után, tavaly augusztusban lekapcsolta, mostanáig azonban lehetett digitális ajándékokat, Startbucks, Target, iTunes vagy Fandango ajándékkártyákat ajándékozni. A cég igyekezett több partnerrel is megállapodni, így kerültek be amerikai étteremláncok (Olive Garden, Outback Stakehouse) illetve ruházati láncok (American Eagle) is a rendszerbe. Az szolgáltatást azonban ez sem mentette meg, a felhasználók továbbra sem ajándékoztak egymásnak, így megszületett a döntés, augusztus 12-vel, mintegy két évvel az indulás után megszűnik az ajándékozás lehetősége. A Facebookról lekerült mostanában a befektetői nyomás, a 2012-es 20 dollár helyett ma már 78 dollár a részvényárfolyam, a bevételek szépen emelkednek, az aggasztó mobilos helyzet pedig megoldódott. A cég ennek megfelelően a közvetlen bevételtermelésről átteheti a fókuszt a valódi "központi kompetenciára", a célzott hirdetésekre és a forgalomterelésre.

A cég ezért új hirdetési termékkel tervez piacra lépni, ez a vásárlást egy lépésben lehetővé tévő hirdetés, a "vásárlás gomb". Az ilyen hirdetésből a felhasználó eljuthat a termék oldalára is az e-kereskedő boltjában, a dedikált gombra kattintva azonban rögtön a vásárlási folyamat végére is ugorhat. Ezt az tenné lehetővé, a Facebook automatikusan ki tudja tölteni az űrlapokat a felhasználó adataival (igény esetén akár a kártyaadatokkal is), így a vásárlás folyamata sokkal gördülékenyebb lehet.

a címlapról