Nagyot nőtt a hazai PC-piac, a tableteké viszont esett
Nagyot nőtt a PC-piac itthon a második negyedévben, a tabletek eladásai viszont meredeken visszaestek, derül ki az IDC adataiból.
Az IDC nemrég közzétett adatai szerint az EMEA régióban 21,9 millió PC fogyott a második negyedévben, ami több mint 10 százalékos növekedést jelent éves összehasonlításban - igaz, egy évvel korábban kimondottan gyenge negyedévet zártak a PC-gyártók. Ezt megelőzően viszont hét negyedéven át csökkent a piac, a növekedés tehát mindenképpen nagy fordulatot jelent.
A piacelemző cég szerint nagyon változatosan teljesítettek a régiók. Nyugat-Európában például látványosan erősödtek a PC-eladások, nagy volt a kereslet a cégek részéről a friss gépek iránt az XP támogatásának kifutásával, de a lakossági vásárlók is szívesen költöttek olcsó otthoni notebookokra. "Vonzó termékek jelentek meg vonzó áron, amelyek sok fogyasztót csábítottak el arra, hogy lecseréljék az eszközeiket" - mondta Chrystelle Labesque kutatásmenedzser. "[..] az új formátumú gépek már nem csak érdeklődést, hanem vásárlást is generálnak."
Itthon erős volt a PC-piac
A Magyarországot is tartalmazó CEMA régió (Kelet-Európa és Afrika) azonban nem szerepelt ilyen jól, itt 6 százalékkal estek vissza a PC-eladások, a gazdasági körülmények, az árfolyamváltozás és a fogyasztói bizalmatlanság közepette. A mi régiónkra jobban közelítve azonban erőteljes emelkedés látszik az eladásokban, nem csak Magyarországon, hanem Lengyelországban, Csehországban és például Bulgáriában is bővült a PC-piac, erős volt a vállalati és a konzumer szegmens is.
Hazánkban több mint 28 százalékkal bővültek a PC-eladások a második negyedévben, tudta meg a HWSW az IDC elemzőjétől, Bagi Bencétől. Az április elejétől június végéig tartó időszakban 151 ezer új gépet adtak el itthon, 115 ezer notebook mellett 36 ezer desktop is fogyott. Igazán nagy növekedést az előbbiek tudtak felmutatni, közel 20 százalékost, miközben a desktop szegmens alig 3 százalékkal bővült. Bence megjegyezte, a nagy növekedés a viszonylag gyenge 2013-as második negyedévben is köszönhető.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az itthon eladások egyaránt erősek voltak a vállalati/intézményi és a lakossági szegmensben is. Előbbi esetben a Windows XP kifutása lehetett jó érv az új gépek vásárlására, utóbbiban pedig az egyre csökkenő árak. Igazán nagy vállalati/intézményi projekt a második negyedévben leginkább a kormányzati oldalon volt, a TIOP-program keretében nagy mennyiségű desktopot szállított le mind a HP, mind a Lenovo. Hasonló arányú növekedés a harmadik negyedévben ugyanakkor nem várható.
/
A gyártók versenyét most a Lenovo nyerte, megelőzve a HP-t és a Dellt, a vállalati szektorban erős szállítókat a két nagy tajvani cég követte a rangsorban, az ASUS és az Acer. Érdemes megjegyezni, hogy a hazai PC-piac elég pici, ezért már egy megnyert vagy elbukott vállalati/intézményi megrendelés is át tudja rendezni a gyártók sorrendjét, ebből igazán messzemenő következtetéseket levonni nem érdemes.
A tabletpiac közben csökkent
Az erősödő PC-piac mellett elég gyenge negyedévet tudhattak magukénak a tabletek - az eladások 80 ezer darab körülire estek vissza, ami éves szinten majdnem 20 százalékos gyengülés. A hazai piacon ugyanazok a tényezők hátráltatják a tableteladások további növekedését mint a világpiacon: a piac telítődik, a régi eszközök nem kopnak ki olyan gyorsan, ráadásul az egyre nagyobb kijelzős okostelefonok terjedése sok helyen megkérdőjelezi egy tablet létjogosultságát.
Bence szerint a tableteladásoknak az adhat új lökést itthon is, ha begyűrűznek az alacsonyabb árú, 10 hüvelyk alatti eszközök Windows 8.1-gyel, illetve, ha a 10 hüvelykes hibrid gépek, vagyis notebookból tabletté alakítható gépek ára lejjebb süllyed, mert a céges környezetben is elfogadható eszközök ára jelenleg nem nevezhető általánosan is versenyképesnek. A tabletpiacon a gyártók versenyét az ASUS nyerte a második negyedévben, megelőzve a Samsungot és az Apple-t, a dobogóról a Lenovo és a Concorde maradt le.