Nagy átalakulás küszöbén a Microsoft
Az elnök-vezérigazgató nyílt levele alapján a Microsoft a jövőben sokkal inkább a vállalatokra fókuszál, alkalmazásai és szolgáltatásai keresztplatformosak lesznek és a szervezet is átalakul annak érdekében, hogy felgyorsuljanak a fejlesztések.
Újabb átalakítás következik a Microsoftnál, derül ki abból a nyilvános levélből, amelyet Satya Nadella, a vállalat év elején kinevezett elnök-vezérigazgatója küldött a cég dolgozóinak. Nadella láthatóan nem kíván gyökeresen eltérni a korábban kialakított stratégiától, nagy hangsúlyt helyez ugyanakkor a végrehajtásra.
Átszervezések és elbocsátások jöhetnek
A Microsoftnál a történéseket szorosan követők szerint a tegnap kiadott levél egy nagyszabású leépítés előszele is lehet - a dokumentumban Nadella erről konkrétan nem tesz említést, arról viszont sokat ír, hogy a vállalatnál fel kell gyorsítani a döntési folyamatokat és "laposabbá" kell tenni a szervezetet. A céget jól ismerő források szerint a Microsoftot régóta fékezi a túlságosan nagyra hízott középvezetői réteg, amely lelassítja a döntéseket és politikai csaták eszközéül használja fel akár a legígéretesebb innovációkat is.
Július 22-én hozza nyilvánosságra a júniusban véget ért pénzügyi negyedév és 2014-es pénzügyi év eredményeit a Microsoft és az elnök-vezérigazgató ekkor beszél majd részletesebben arról, milyen változásokat hoz a közeljövő. "Július során a Senior Leadership Teammel közösen további részleteket osztunk meg arról, milyen fejlesztési és szervezeti változásokat látunk szükségesnek" - írja Nadella. A Nokia mobilgyártó tevékenységének beolvasztásával több tízezer fővel hízott a Microsoft alkalmazottainak száma, itt a legvalószínűbbek a leépítések, de feltehetően az egész szervezetre kiterjedően lesznek változások.
Nincs többé "devices and services"
A levél jórészt nem a szervezeti változásokról szól azonban, hanem azt próbálja leírni, hogyan képzeli el a Microsoft jövőjét az új vezető. "A Microsoftot azzal a meggyőződéssel alapították, hogy a technológia lehetőséget teremt az emberek és szervezetek számára, hogy kifejezzék és elérjék az álmaikat azáltal, hogy minden asztalra és minden otthonba PC kerül" - írja Nadella. "Újabban úgy jellemeztük magunkat, mint egy 'devices and services' cég. Bár ez a leírás segített elkezdeni az átalakulásunkat, a stratégiánk finomításra szorul. A Microsoft mélyen belül egy 'productivity és platform" vállalat a mobilos és cloudos világban. Újra fogjuk értelmezni a produktivitást, hogy a világ minden embere és szervezete számára lehetővé tegyük, hogy még többet tegyen és még többet érjen el."
A korábban Steve Ballmer által artikulált "devices and services" stratégia szilárdan magában hordozta azt, hogy a Microsoft készülékgyártóként kíván jelen lenni a piacon - ennek jegyében mutatkozott be például a Surface termékcsalád és a cég ennek mentén vásárolta fel 2013 őszén a Nokia mobilgyártó üzletágát, hogy belépjen az okostelefonok területére. Nadella megfogalmazása ("cloud-first, mobile-first") a saját készülékgyártást nem tartalmazza ilyen expliciten és a Microsoft közelmúltbeli lépései arra engednek következtetni, a cég alaposan át fogja gondolni a saját eszközgyártást, mivel egyre kevesebb lehetőség látszik a számára a kitörésre ezeken a piacokon.
A most írt levélben is elég kevés szó esik a hardvergyártásról, és Nadella szavaiból nagyon erősen kiviláglik az, hogy a Microsoft a Windowst egy vállalati platformként képzeli el. "A Windows kliens operációs rendszerünk és a saját hardverek új szintet állítanak majd fel a termelékenység területén. [...] A befektetéseink révén a Windows lesz a legbiztonságosabb, legjobban menedzselhető és legsokoldalúbb operációs rendszer a modern munkaerő és IT számára." A saját hardvereket a vállalat leginkább a piac jövőjét meghatározó eszközként látja, egyfajta iránymutató, kategóriateremtő eszközökként, amelyek a többi hardvergyártó termékei iránti keresletet is gerjesztik "Ez azt jelenti, időről időre új kategóriákat hozunk létre, mint ahogy azt a Surface-szel tettük."
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Nadella kimondja azt is, a Microsoft a "digital work and life experiences" alkalmazásait és szolgáltatásait a versenytárs platformokra is el fogja készíteni, így ha az emberek egyik eszközről a másikra váltanak, vihetik magukkal a szolgáltatásokat és a létrehozott tartalmakat is. "Az emberek, nem pedig az eszközök lesznek a középpontban" - írja a cégvezető, feketén-fehéren beismerve azt, hogy egy felhasználó megtartásában az operációs rendszer helyett egyre inkább a használt szoftverek és a szolgáltatások számítanak egy olyan világban, amikor amúgy is több eszközt használ valaki és ezek között a váltás a cloudos háttér miatt elég könnyű.
Vállalati Microsoft születik?
Egy másik olvasata ennek a levélnek, hogy a Microsoft sokkal "vállalatibb" irányban képzeli el a jövőt - a szövegben a fogyasztók csak mint "kettős felhasználó" jelennek meg, akik a technológiát a munkájuk támogatása mellett privát célokra is használják. A redmondi cég az Apple és kisebb részben a Google hatására kezdett egy vállalati fókuszú cégből konzumerorientált irányba fordulni az ezredforduló után, termékei fejlesztésében egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a lakossági felhasználók számára fontos képességek - bizonyos termékeket pedig teljesen ezek határoztak meg (pl. Windows Phone).
A stratégia azonban nem jött be, a Microsoft nem tudott elég gyorsan reagálni a fogyasztói piac változásaira, a nagyszabású újításai közül pedig számos nem találkozott a felhasználók igényeivel. Nadella levele egyfajta visszavonulásként is felfogható, a cég inkább a magas profittal eladható vállalati megoldásokra fókuszál majd a levél alapján, ahelyett, hogy a gyorsan változó lakossági piacon sokszor ingyenes megoldások ellen versenyezne. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a vállalati termékek számos olyan képességgel fognak bővülni, amelyek otthoni környezetben is használhatók, a Microsoft azonban úgy építi meg őket, hogy szigorúan elválasztható legyen a munka és a magánélet..
Szervezeti változások
Nadella levelében azt ígéri a mintegy százezer fős Microsoft-csapatnak, a fejlesztési folyamatokat úgy alakítják át, hogy azok sokkal fókuszáltabbak és gyorsabbak legyenek, adatokból táplálkozzanak a döntések és mindig a minőség legyen a fő szempont. "Sokkal hatékonyabban fogjuk megjósolni és megérteni, mire van szüksége a vásárlóinknak és gyorsabban alkalmazkodunk majd a piacról érkező információkhoz. Áramvonalasítjuk a fejlesztési folyamatokat és csökkentjük a dolgok elvégzéséhez szükséges időt és energiát."
A cégvezér szerint a jövő Microsoftjánál kevesebb lesz a folyamat, azok viszont fókuszáltabbak és mérhetők lesznek. "Kevesebb embert vesz majd részt a döntésekben és nagyobb hangsúly kerül majd az elszámoltathatóságra. [...] Végül, minden csapatnak a Microsoftnál módot kell találnia arra, hogy egyszerűbben és gyorsabban, hatékonyabban mozogjon. Fel fogjuk gyorsítani az információk és ötletek áramlását azzal, hogy "laposabbá" tesszük a céget és hatékonyabb üzleti folyamatokat eszelünk ki. A kulturális változás azt jelenti, másképp fogunk dolgozni."