:

Szerző: Gálffy Csaba

2014. június 2. 11:04

Bezár a Motorola amerikai gyára

Nem tudta kigazdálkodni az amerikai gyártás magasabb működési költségeit a Motorola, a felhasználók a jobb testreszabhatóságra és a "hazai termékre" nem ugrottak. Az elbocsátások nagy része már megvolt, az üzem év végére leáll. A Google-Motorola trendet akart beindítani, masszív veszteség lett a kísérlet vége.

Megszünteti amerikai üzemét a Motorola Mobility - jelentette be a gyártó, a texasi Fort Worth-ben található gyár év végére teljesen leáll. A modern üzem célja volt bebizonyítani, hogy jó gyártásszervezéssel, hatékony logisztikával igenis vissza lehet vinni a gyártást az Egyesült Államokba a tengerentúli (elsősorban kínai) helyszínekről - a projekt azonban csúfos kudarcot vallott, a gyár termékét, a Moto X-et jövőben kínai és brazil üzemekben készítik.

Amerika ehhez túl drága

A Moto X-szel a Motorola egy innovatív üzleti modellt próbált ki, a tetszőlegesen testre szabható okostelefonét. A leendő vásárlók a Moto Maker weboldalán válogathatták össze telefonjukat, az előlap, a hátlap, a gombok és a különböző berakások színe és anyaga tetszés szerint párosítható volt. Hogy a szállítási idő ne nyúljon meg túlzottan, az egyedi telefonok összeszerelését a gyártó Amerikába költöztette, a texasi gyár feladata lett kielégíteni a helyi piac megrendeléseit. A Moto X bevezető kampányának egyik központi üzenete az "assembled in the US" volt. "Mítosz, hogy nem lehet hazahozni a gyártást, mert túl drága lenne" - nyilatkozta Dennis Woodside, a Motorola elnök-vezérigazgatója az üzem megnyitásakor.

A Moto Maker program beindítása súlyos problémákkal küzdött kezdetben, a fából készült hátlapok például hosszú hónapokat csúsztak, a Moto Maker program pedig csak késve indult el az összes amerikai mobilszolgáltatónál. Emellett (vagy emiatt) a Moto X eladásai is elmaradtak a várakozásoktól, a több lépcsős árcsökkentés ellenére sem fogyott jól a telefon, negyedévente egymillió darabot sem sikerült értékesíteni. A Motorola bejelentése szerint a Moto Maker a gyár bezárása ellenére is működni fog, kérdéses, hogy a brazil és távol-keleti bázisokról milyen szállítási idővel tudja a cég kielégíteni a megrendeléseket.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ilyen körülmények között a telefonhoz és a Moto Maker koncepcióhoz szorosan kötődő gyár fenntartása masszívan veszteséges lett, a high-tech üzem messze kapacitás alatt termelt, a tavalyi csúcson 3800 főt foglalkoztató egységben ma már csak mintegy 700 ember dolgozik. Ezzel a remélt méretgazdaságosság is elúszott, a fix költségek nem oldódhattak fel a termelt telefonok milliói között, az üzem fenntartása pedig hozzájárult a Motorola Mobility által elmúlt negyedévben összehozott 200 millió dolláros veszteséghez, 1,45 milliárd dolláros bevétel mellett.

Ez még a Google volt

A bezárásról még nem a Lenovo, hanem a Google döntött. Ugyan a kínai gyártó már négy hónapja megegyezett a Google-al a Motorola Mobility megvásárlásáról, a Lenovo még nem tulajdonos, így értelemszerűen az ezzel járó jogokat sem gyakorolhatja, így az üzem bezárásáról még a Google-féle vezetés határozott. Az amerikai gyárnak azonban a Lenovo sem volt nagy rajongója, a cég üzleti terve azt célozza, hogy a masszívan veszteséges céget néhány negyedév leforgása alatt nyereségessé teszi, ennek szerves része a költséges tevékenységek gyors ütemű leépítése és a méretgazdaságosság jobb kihasználása.

A Lenovo egyébként nem idegenkedik az amerikai összeszerelő kapacitástól, a cég 2012-ben nyitott Észak Karolinában egy üzemet, ahol a rendelésre készült ThinkPadeket készítik. Az egység létezését egyébként ugyanaz a logika inspirálta, mint a bezárandó telefongyárat, a Lenovo is úgy látta, az egyéni konfigurációkra vonatkozó rendelések gyors kielégítéséhez szükség van a helyi termelésre. A trendet az Apple is folytatja, a cég az új generációs Mac Prók gyártását vitte haza - arról nem tudni, hogy a súlyos kapacitásproblémák és a termék több hónapos csúszása ennek következménye lenne.

a címlapról