A PC-piac válsága alatt is nyomtatja a pénzt a Microsoft
Az elemzői várakozásoknál jobb eredményekkel zárta az első naptári negyedévet a Microsoft. A PC-piac csökkenése ellenére a Windows-eladások emelkedtek, az előfizetéses konstrukcióban értékesített szolgáltatások forgalma pedig az otthoni és a vállalati szegmensben is erőteljes bővülést mutatott. Az Xbox One volt talán az egyetlen gyenge pont.
Csütörtökön, a tőzsde zárása után tette közzé az első naptári negyedévre eső harmadik pénzügyi negyedévének pénzügyi eredményeit a Microsoft. A vállalatot láthatóan nem zavarta meg a PC-piac elhúzódó csökkenése, a bevételét növelni tudta éves összehasonlításban és a profitja is alig olvadt. A cloudszolgáltatások bevezetése és előfizetéses szolgáltatásokra átállás eddig nyerő húzásnak bizonyul.
"A mai eredmények jól mutatják, az üzletünk mennyire erős és kiterjedt. Nagy a lendület a cloudszolgáltatásoknál, a vállalati cloudmegoldások bevétele éves szinten több mint kétszeres bevételt termeltek, az Office 365 és az Azure is nagyon jól teljesítettek" - mondta Satya Nadella, a Microsoft néhány hónapja kinevezett új elnök-vezérigazgatója. "Az üzleti felhasználók továbbra is a Windows platformot preferálják, a Windows Pro eladások és mennyiségi licenceladások egyaránt stabilan nőttek. Folyamatosan javul a kereső teljesítménye, az amerikai részesedésünk már 18,6 százalék, a bevétel pedig 38 százalékkal nőtt."
Satya Nadella
Az általánosan elfogadott számviteli alapelvek (GAAP) szerint számított árbevétel 20,4 milliárd dollár volt a Microsoftnál az első negyedévben, amely gyakorlatilag megegyezik az egy évvel korábbi szinttel. Azonban ha a tavalyi számokból levonjuk a korábban eladott, de oda elkönyvelt Windows- és Office-licencek értékét, éves szinten 8 százalékos bevételnövekedés az eredmény, amely a PC-piac csökkenés közepette jól mutatja, a Microsoft már régen nem egy PC-s szoftvereket gyártó cég, árbevétele jobbára független a számtógépeladásoktól.
Tavaly nyáron nagyszabású szervezeti átalakulás vette kezdetét a vállalatnál, amellyel párhuzamosan a pénzügyi jelentési struktúrát is megváltoztatta a cég. A korábbi öt részleg helyett két nagy üzletág létezik mára pénzügyi szempontból, egy "Devices and Consumer", amely a lakossági szoftvereladásokat, szolgáltatásokat és a készülékeladásokat tartalmazza, valamint egy "Commercial", amely a vállalatok számára értékesített termékeket és szolgáltatásokat takarja.
Jól fogyott a Windows és az otthoni Office, kevéssé az Xbox
A Devices and Consumer vonalon a Microsoft bevétele 1 százalékkal (nem GAAP szerint 12 százalékkal) 8,3 milliárd dollárra növekedett. Az üzleti PC-k iránti erős keresletnek köszönhetően a Windows Pro verziók eladásai 19 százalékkal ugrottak meg éves összehasonlításban, az otthoni változatok forgalma ezzel szemben 15 százalékkal esett vissza a lakossági PC-eladások elhúzódó gyengesége miatt. Így a lakossági és kisvállalati Windowsok forgalma összességében 4 százalékkal emelkedett. Jól teljesített az otthoni piacon az Office. Az irodai csomag licenceladásokból származó bevétele 15 százalékkal bővült éves szinten, az előfizetéses konstrukcióban értékesített Office 365-nek pedig már 4,4 millió előfizetője van, a számuk a most elmúlt negyedévben több mint 1 millióval bővült.
Ami a készülékeladásokat illeti, itt nem lehet teljes a Microsoft öröme. Ahogy már korábbi cikkünkben is írtuk, az Xbox One nem fogy igazán jól, az első negyedévben mindössze 1,2 millió darabot adtak el, vagyis a karácsony előtti rajt után meredeken csökkent a gép iránti kereslet és ez aligha fog változni, amíg a konzolt új piacokon be nem vezetik - jelenleg mindössze 13 országban kapható az Xbox One. Az elődből, a kifutó Xbox 360-ból 800 ezer példány fogyott, ami szintén elég alacsony szám - a most lezárt időszakban nem igen volt olyan új játék, amely meghúzhatta volna az eladásokat. Az Xbox által generált bevétel így is 45 százalékkal nőtt egy év alatt.
A kezdeti érdektelenség után egészen magára talált viszont a Surface. A Microsoft ugyan konkrét eladási adatokat nem közölt a saját tabletjéről, azt azonban elmondta, hogy az elért árbevétel 494 millió dollár volt a negyedévben, ami 50 százalék feletti növekedésnek felel meg éves szinten. Összehasonlításként: az Apple az iPadek értékesítéséből ugyanebben az időszakban 7,6 milliárd dolláros bevételt realizált, vagyis a két cég eredménye továbbra sem játszik egy ligában. A készülékértékesítési árbevételt fogja növelni a Nokia mobilgyártó részlegének beolvasztása is, erre azonban jogilag ma kerül sor, így az első negyedéves számokban a telefonok értelemszerűen még nem szerepelnek.
Nagyot mentek a vállalati termékek
A vállalati termékek és szolgáltatások (Commercial) vonalán a Microsoft 12,23 milliárd dollár bevételt könyvelt el, ami éves szinten 7 százalékos növekedést jelent. Ebből 10,2 milliárd a licencbevétel, a fennmaradó összeg pedig cloudszolgáltatásokból és más előfizetésekből folyik be. A cég által nyilvánosságra hozott adatok szerint a szerver operációs rendszerek 10 százalékos bevételnövekedést produkáltak 2013 azonos időszakához képest, a Lync-SharePoint-Exchange trió kétszámjegyű százalékos növekedést ért el, a vállalati Office-eladások pedig 7 százalékkal múlták felül az egy évvel korábbi szintet.
A mennyiségi licencben eladott Windowsok több mint 10 százalékkal több pénzt hoztak a konyhára mint tavaly. A cég becslései szerint a nagyvállalati Windowsok közel 90 százaléka mára Windows 7 vagy Windows 8 verzió, az XP gyorsan kopik ki a cégektől. A vállalati cloudszolgáltatások forgalma kétszeresére nőtt, adta hírül a Microsoft. Az Office 365 előfizetések bevétele 100 százalék felett, az Azure infrastruktúra- és platformszolgáltatás bevétele pedig 150 százalék feletti ütemben emelkedett az egy évvel korábbi időszakkal összevetve. Az üzleti részleg bruttó eredménye megközelítette a 10 milliárd dollárt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
"Nagyon jó negyedévet zártunk erős eredményekkel és a stratégiai területeken lendületes növekedéssel. Ugyanakkor fókuszáltak maradtunk és a költségeket szigorúan megfogtuk" - mondta a számokról Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője. "Az eredmények azt mutatják, hogy túlnövekedtük a vállalati IT-piacot. Az ügyfelek a várakozásainknál gyorsabban állnak át a tranzakcióalapú beszerzésekről az előfizetésekre és a több éves szerződésekre" - tette hozzá.
A GAAP szerint az üzemi eredmény 8 százalékkal csökkent, de a korábbi Windows- és Office-eladások hatásait kiszűrve 4 százalékkal növekedett. A nettó profit 5,6 milliárd dollárt tett ki, ez éves szinten 6 százalékos csökkenést jelent. Az egy részvényre jutó eredmény 68 centet tett ki az egyszeri tételek nélkül, ami felülmúlta az elemzők 63 centes előrejelzését. A vártnál jobb eredményeknek köszönhetően a Microsoft részvényei 2,5 százalékot erősödtek a tőzsdezárás után, 2014 január 1. óta a papírok 6,5 százalékot emelkedtek.