Itt a BlackBerry új stratégiája
Rövid időn belül döntés születik a legendás kanadai cég telefongyártó részlegének sorsáról - ígéri John Chen, a BlackBerry elnök-vezérigazgatója. Amennyiben nem látják esélyét, hogy újra nyereséges legyen ez a tevékenység, leállítják azt.
"Ha nem tudok pénzt csinálni a mobilokon, akkor nem leszek a mobilos üzletben" - nyilatkozta John Chen a Reutersnek szerdán. A BlackBerry elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy jelen formájában nincs értelme fenntartani ezt a készülékgyártó tevékenységet, ha nem látják esélyét a nyereségnek, akkor leállhat a telefonokkal foglalkozó üzletág.
Chen szerint a telefongyártás évi mintegy 10 millió darabos volumen mellett lenne kifizetődő, ez alatt valószínűleg nem érdemes fenntartani ezt a részleget. A cég jelenleg 1,5-2 millió telefont ad el negyedévenként, ehhez képest nem is kellene látványos növekedés ahhoz, hogy nyereségessé válhasson ez a tevékenység. Nagyobb probléma, hogy ugyan az okostelefonos piac továbbra is egészséges ütemű növekedést mutat, a BlackBerry egyelőre nem nagyon tudja növelni szállításait, az elmúlt negyedévek jobbára a raktárkészletek apasztásáról szóltak, komoly kereslet nem jelent meg a termékek iránt.
A biztonság lenne a BlackBerry szakterülete
Chen beszélt arról is, hogy milyen irányban tapogatózik a kanadai vállalat, a fókuszban jelenleg a biztonság áll. Mind a készülékfejlesztésben, mind a szolgáltatások oldalán olyan mérnöki csapatot épít a BlackBerry, amely a biztonságra fókuszál. Ezt a területet a cég partneri megállapodásokkal, és szükség szerint felvásárlásokkal is erősíteni fogja - mondta el Chen. A biztonságos kommunikáció mára rendkívül fontossá vált az üzleti élet és a kormányzati szektor számára is, különösen a Snowden-szivárgások nyomán.
John Chen vezérigazgató - független BlackBerryt vezethet.
A cég ugyanakkor igyekszik a szoros értelemben vett mobilkommunikáció felől alternatív piacok felé nyitni. A vállalat szeretne betörni az olyan iparágakba, mint az egészségügy, pénzügyi és jogi szolgáltatások, amelyek mindenike komoly jogi szabályozás tárgya, az érzékeny adatok védelmére pedig a kommunikációt szigorú biztonsági megoldásokkal védik. A terjeszkedés eszköze lehet a befektetés, felvásárlás vagy partneri kapcsolat is, Chen mindhárom iránt nyitott.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
"Nem csak a BlackBerry eszközök menedzsmentjét akarjuk megoldani, hanem az összes olyan eszközét, amelyek kommunikálnak egymással. Ahhoz, hogy elérjük céljainkat, és jelentős szereplőkké váljunk az M2M piacon, partneri kapcsolatokra van szükségünk, például telekommunikációs szolgáltatókkal" - mondta Chen. A vállalat hosszabb távon szeretne jól helyezkedni ezen a piacon, amely a következő időszakban válik mainstreammé és potenciálisan jövedelmezővé is.
Érdemes megjegyezni, hogy a BlackBerry ehhez igen jó pozíciókkal rendelkezik: egyrészt tulajdonosa a QNX beágyazott rendszernek, amely várhatóan az IoT világban is igen népszerű lesz. Másrészt működtet egy saját globális hálózatot a mobilszolgáltatóknál elhelyezett network operations centerekből, ebből szolgálja ki az emaileket, BBM-et és számos adatfolyamot. Ez a hálózat (és a hálózat elemei közötti biztonságos kapcsolat) nagy előny lehet az IoT/M2M világban, és gyakorlatilag a klasszikus BlackBerry hálózati modell átültetése lenne az új, jelenleg még csak bimbózó piacra.
Túlélünk, aztán tervezünk
A Reutersnek adott hosszú interjúban Chen számos témát érintett, így például a tervezési horizont problémáját is. Az előző menedzsmentnek megvolt az a luxusa, hogy hosszútávú terveket szőhetett és egységes stratégiának rendelhette alá a cég mindennapi működését. A jelenlegi vezetésnek nincs ekkora mozgástere, most rövid távú megoldásokat kell találni a legégetőbb problémákra, csak utána következhet a hosszútávú tervezés.
"Rövid távon kell élnünk. Talán az előző menedzsmentnek megvolt az a luxusa, hogy kitalálja merre megy a világ. Nekem nincs ilyen luxusom. Veszteségesen működök és égetem a pénzt" - mondta Chen. Ez valóban így van, a cég az elmúlt negyedévben 423 millió dolláros veszteséget könyvelt el, bevételei pedig 64 százalékkal zuhantak az előző év hasonló időszakához képest, azonban a tervek szerint a cég a pénzügyi év végére, 2015 februárjára cash flow pozitív lesz, amelyet hamarosan a könyvelés szerinti nyereség is követhet majd.