Kijött a bétából a Google Universal Analytics
A Universal Analytics 2012 októbere óta zárt, illetve később nyitott bétaként üzemelt. Minden felhasználónak szembe jött a kérdés, hogy vajon érdemes-e váltani, kellően stabil-e, összehasonlíthatóak maradnak-e az adatok. A hosszú béta most azonban véget ért, kezdhet migrálni mindenki.
A klasszikus webanalitika ma már elavulttá vált, aminek elsődleges oka, hogy a felhasználók nem köthetőek egyértelműen egy-egy kijelzőhöz, sőt, egyre inkább tendencia, hogy egy-egy ember 3-5 különböző eszközön keresztül is hozzáfér az alkalmazásokhoz, webes tartalmakhoz és szolgáltatásokhoz. Az Analytics alapegysége már nem a számítógépen futó böngésző és az abban tárolt cookie, a rendszer gyekszik kijelzőkön át is követni a felhasználót, összefűzni a különböző platformokat és felületeket egy felhasználói történetté.
A béta végét bejelentő blogposztot Nick Mihalkovski, a Google Analytics termékmenedzsere azzal kezdi, hogy megmutat néhány izgalmas esettanulmányt, amit az új Universal Analytics korai használói hoztak össze. Ezeket érdemes az alábbi linken végigböngészni, kiderül a leírásokból, hogyan reagálhat egy szolgáltató a megváltozott körülményekre.
Még több képesség
Az Analyticset igénybe vevő, de a klasszikus verzión maradók számára a legfontosabb bejelentés, hogy mostantól az UA teljes egészében megegyező funkcionalitással fut a korábbi változattal, nem lesznek hiányosságok, ami korábban benne volt a rendszerben, az az új verzióban is használható, így a váltás miatt senki nem szenved kárt. A bétához képest sokkal több riport, több és jobb felhasználóközpontú elemzés is várja a marketingeseket és weboldal-üzemeltetőket. Illetve a két leginkább hiányolt eszköz, a remarketing és a közönségjelentések készítése is elérhető.
Emellett fokozatosan adja majd ki a User ID funkciót is a felhasználóknak a Google, ami segít sokkal jobban követni és megérteni a felhasználó útját a felületeken keresztül. A User ID-vel névtelenül mutatja meg a felhasználói aktivitásokat attól függetlenül, hogy az mobilról, tabletről, PC-ről vagy bármilyen egyéb eszközről érkezett ugyanazon embertől. Ez a képesség leginkább azoknak hasznos, akik már belátták, hogy a felhasználó nem akar kompromisszumokat kötni és a különböző élethelyzetekben mindig azt a felületet (eszközt) használja majd, ami a legkényelmesebb. A User ID és a Cross Device riportokon keresztül a vásárlók, látogatók igényeire szabott felhasználói élményt lehet megtervezni.
További újdonság, hogy az egészen eddig amerikai PST időzónában számolt értékek helyett a feldolgozás minden esetben a fiók helyi időzónája szerint történik, így mindenki frissebb, pontosabb jelentéseket nézegethet anélkül, hogy időzónák között kellene átszámolni az időpontokat.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A fejlesztői oldalról a Google felé a béta alatt erős nyomás volt a Measurement Protocol fejlesztésére is, mégpedig a User Agent, illetve az IP felülírásának irányába. A fejlesztők immár átvehetik ezeket az adatokat közvetlenül a felhasználói eszközről és intranetekről, megtartva azokat a belső hálózatokon, szervereken keresztül, hogy ne a köztes adatok kerüljenek be az Analytics-jelentésekbe. Ehhez két új mező került a Measurement Protocolba, ahol közvetlenül állítható az IP-cím és a User Agent.
Migrálásra fel!
A klasszikus Google Analytics használóknak ezeken túl persze ezernyi más újdonság lesz, érdemes a fejlesztői oldalon átböngészni a részleteket, ha eddig kimaradt volna. Illetve egy hasznos leírást is találunk arról, hogyan halad az átállás a Universal Analyticsre. A mostani szakasz a harmadik fázis, amikor az UA már végleges verziót kapott, de a befejező felvonásra még várni kell egy keveset. Akkortól viszont már a mérési sztenderd a mostani GA helyett az UA lesz.
Az átálláshoz első lépésként a Google Analytics fiókot kell átállítani, majd jöhet az adatok migrálása, átállítása és az új verzió implementálása. A régi Analytics a jövőben már nem kap majd semmilyen újítást, fokozatosan át kell majd állnia mindenkinek, akkor is, ha nem érzi szükségét. A folyamatot a Google és a minősített partnerek is igyekeznek segíteni, a weben, illetve élőben az analitikai témájú rendezvényeken is rengeteg esettanulmány lelhető fel. Érdemes még megjegyezni, hogy mostantól a Universal Analytics is része a Google prémiumszintű szolgáltatási megállapodásának, így azok a felhasználók, akik prémium Google ügyfelek, az eddig megszokott módon kapnak meg minden segítséget a váltáshoz.
Ha valaki szeretne tételesen végigmenni a bétából kilépő Universal Analytics előnyein, akkor érdemes elolvasnia a magyarországi Superweek mérés- és webanalitikai szakkonferencián is mindig kulcselőadóként szereplő Justin Cutroni saját blogjába írt leírását.