Duplázódtak tavaly a tableteladások
Évekig vezette a tabletpiacot az Apple, 2013-ban azonban már a Google-féle Androiddal adták el a legtöbb ilyen gépet - összesen 121 milliót az év folyamán. A Windows ebben a szűken értelmezett szegmensben még alig jelent meg, 2014-ben dobbanthat nagyot a Microsoft rendszere.
Valódi tömegtermékké vált a tablet 2013-ban - vonhatjuk le a következtetést a Gartner éves piackutatási adataiból. Tavaly a kisebb kijelzőjű, olcsóbb tabletek tarolták le a piacot, jutott a nem meglepő következtetésre a Gartner. 2013-ban a piac növekedését a tabletet először vásárló felhasználók hajtották, a két szegmens erősödése pedig együttesen az Android dominanciáját hozta magával.
A Google operációs rendszerét tavaly 121 millió eladott tablet futtatta, ezzel az Android a piac 61,9 százalékát szerezte meg. 2012-höz képest az előrelépés igen látványos, az eladások 120 százalékkal nőttek, a részesedés pedig 45,8 százalékról nőtt ekkorára. Az Android sikerét elsősorban rendkívüli rugalmasságának köszönheti, a legolcsóbb hardver is kínálható ezzel az operációs rendszerrel (persze kérdéses felhasználói élmény mellett), ami az árérzékeny, első tabletjét vásárló fogyasztók tömegeit láthatóan meggyőzte. Hosszabb távon nagy kérdés, hogy e vásárlók következő tabletjük kiválasztásánál maradnak-e az Androidnál és igyekeznek-e majd többet költeni az eszközre - egyelőre azonban a piaci igényekhez az olcsó robotos gépek passzoltak leginkább.
A látványos átrendeződés nagy vesztese az Apple, amely csupán minimális mértékben tudta növelni az eladott iPadek számát, 61 millióról 70 millióra, ami apró, 14 százalékos bővülést jelent. Ennek megfelelően az almás cég piaci részesedése gyakorlatilag bedőlt, 52,8 százalékról 36 százalékra zsugorodott. Ez részben annak is köszönhető, hogy míg a piac az olcsóbb tabletek felé bővült, ebbe az irányba az Apple csak nagyon apró lépést tett az iPad minivel, amely többször annyiba kerül, mint az androidos tucattabletek.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A harmadik mért platform a "Microsoft" név alatt szerepel a Gartnernél, ide tartoznak a Windows RT-t és Windows 8,x-et futtató, kifejezetten tabletként definiált eszközök. Relatív növekedésben a redmondiaké a korona, 1,2 millióról 4 millióra futtatták fel az eladásokat, ez mintegy 240 százalékos emelkedés. A piaci részesedés ezzel együtt 1 százalékról 2,1 százalékra nőtt, de még így is nagyon apró a két monstrum mögött.
Ennyire nem ment a Microsoftnak?
A Gartner a tableteladásokat nem kezeli szigetként, azt csupán az okostelefon-tablet-hibrid-notebook-desktop folytonos piac egy szegmensének tekinti. A most közölt felmérésben a tablet kizárólag az iPad-szerű kialakítással, tehát beépített billentyűzet nélküli, nem-hibrid eszközökre vonatkozik, és értelemszerűen nem számítanak ide az érintőkijelzős noteszgépek sem, mint a Lenovo Yoga. Ez a definíció kizárja a legtöbb Windows 8-as gépet, csak a Surface-ek, illetve a néhány valóban tabletként meghatározott termék került be (a kínai gyártónál maradva a Lenovo Miix például).
Sok vagy kevés ilyen definíciók mentén a négymillió eladott tablet? Elképesztően kevés, különösen annak fényében, hogy a teljes Windows 8 koncepció az érintőkijelzők és a tabletes felhasználás körül forog. Ehhez képest a négymilliós darabszám és a 2,1 százalékos piaci részesedés egyértelmű kudarc. Ez még annak fényében is igaz, hogy az ultrabookok és hibrid (érintőkijelzős, kifordítható) gépek szegmensében a Microsoft domináns szereplő. A szoftverház későn reagált a kisebb és olcsóbb tabletek elképesztő ütemű térnyerésére, a 7-8 hüvelykes szegmensben csak a Windows 8.1-gyel jelent meg a Windows, messze túl későn ahhoz, hogy az éves eladási adatokat befolyásolni tudja. A Microsoft azonban ütemet váltott, már a tavasz végén érkezik a Windows 8 legújabb frissítése és várhatóan a gyártók is új, kiforrottabb gépekkel jelennek meg a piacon, ami élénkítheti a windowsos tabletek iránti érdeklődést.
A Gartner várakozásai szerint a PC-t cserélő fogyasztók idén már nagyobb számban fognak hibrid ultrahordozható gépeket vásárolni, egyrészt a már meglévő tabletjük és PC-jük együttes kiváltására, másrészt az újdonság hatásának köszönhetően. "A hibrid ultrahordozható gépek megragadhatják a tablet és PC házasításának lehetőségét és a céges vásárlók számára is vonzó alternatívát képezhetnek a hagyományos noteszgépekkel szemben" - mondja a Gartner elemzője.