:

Szerző: Bodnár Ádám

2014. március 4. 10:39

Közösségivé teszi az Office 365-öt a Microsoft

A héten zajlik a Microsoft SharePoint konferenciája a nevadai Las Vegasban, ahol az Office újdonságai vannak terítéken. A rendezvény alkalmából a szoftvercég bemutatta, milyen közösségi képességek érkeznek hamarosan az Office 365-be.

A Microsoft kínálatába akvizíció révén került Yammer közösségi hálózat Enterprise Graph képességeit terjesztik ki az Office 365-re, immár Office Graph néven, jelentette be a cég a Las Vegas-i SharePoint konferencián. A Yammer egyre inkább utat tör magának az Office 365-be, a céges közösségi hálózat teljesen integrálódni fog az alkalmazásokba. A vállalati közösségi hálózat lehet a Microsoft következő nagy dobása, vagy ha úgy tetszik, "trójai falova", amely révén magához kötheti a felhasználókat.

Vállalat = közösség

A vállalati közösségi szolgáltatások abból a felismerésből jöttek létre, hogy a dolgozók szívesen használják a Facebookot vagy használnának egy Facebook-szerű, a nem technikai beállítottságú alkalmazottak számára is egyértelmű, áttekinthető felületet az egymás közötti kommunikációra, egymás tevékenységeinek a követésére. A cél az, hogy az alkalmazottak közötti információcserét a vállalat által kontrollált keretek között lehessen tartani, azok ne kerüljenek át olyan nyilvános szolgáltatásokba mint a Facebook, ahol a közzétett információkat nem ellenőrzi senki, a tagságba szinte bárki beléphet, nincs rendelkezésre állási kötelezettség sem, a feltöltött adatokat pedig a szolgáltató reklámcélokra hasznosíthatja.

A cégek bár letagadják, de Magyarországon sem ritka, hogy a szervezeti kommunikáció nyilvános közösségi platformokon zajlik, jelenlegi és volt dolgozók önszerveződés révén verődnek össze a Facebookon nyílt vagy zárt csoportokba. Ahol pedig sok ember gyűlik össze egy cégtől, ott előbb-utóbb munkáról is szól lesz, az információ pedig mindenféle kontroll nélkül áramolhat ki a szervezetből. Egy céges, belső közösségi hálózat ezzel szemben ellenőrizhető, érvényt lehet szerezni az adatvédelmi szabályoknak, ki lehet szűrni, ha valaki például üzletileg kényes információkat oszt meg, és elejét lehet venni a szivárgásnak. Az adminisztráció is kézben tartható, a távozó alkalmazottak jogosultságait automatizáltan vissza lehet vonni például, a frissen belépettek számára pedig hozzáférést lehet biztosítani.

Office Graph

Az Office Graph a felhasználói aktivitás (levelezés, dokumentummegosztások, találkozók, chatelések stb.) alapján térképezi fel a szervezetet és jeleníti meg a dolgozók közötti kapcsolatokat - képességet az iWiW hasonló moduljához hasonlóan kell elképzelni, azzal a különbséggel, hogy a munkatársaknak itt nem kell ismerősnek jelölniük és kölcsönösen visszaigazolniuk egymást. A Microsoft szerint egy ilyen kapcsolati háló birtokában a szervezetek sokat megtudhatnak saját magukról, a működésükről, a folyamatokról és persze a dolgozóktól - könnyen látható, kik az üzlet motorjai például.

Az Office Graphra épül egy új alkalmazás, kódnevén Oslo, amely a felhasználók számára egy személyre szabott felületen, afféle hírfolyamként jeleníti meg a fontosnak gondolt aktivitásokat - milyen dokumentumokat hozott létre, abban milyen változtatásokat végeztek a kollégák, vele milyen dokumentumokat osztottak meg, min dolgoznak az "ismerősei". Egy kis szervezet számára, ahol mindenki mindenkit ismer és talán egy irodában is dolgozik, feleslegesnek tűnhet egy ilyen képesség, de a nagyobb, földrajzilag is elosztott szervezetek életét nagyban megkönnyítheti.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

A Yammer egyik legsikeresebb képessége, a csoportok kezelése is bekerül az Office 365-be, hangzott el a SharePoint konferencián. A hasonló érdeklődésű felhasználók létrehozhatnak (nyílt vagy zárt) csoportokat saját dokumentumokkal, naptárral, hírfolyammal és postafiókkal - a csoportok tetszőleges téma szerint létrejöhetnek, legyen szó akár munkahelyi feladatokról, akár valamilyen közös érdeklődésről, hobbiról. A csoportban a dolgozók könnyen cserélhetnek információkat, szervezhetnek közös aktivitást, akár céges meetinget, akár a közös hobbival kapcsolatos megmozdulásokat.

"Irány a Yammer!"

A SharePoint konferencián az is elhangzott, hogy az Office szerverekből (Exchange, Lync, SharePoint) 2015 előtt nem jön új főverzió. A Microsoft a Windows 8-cal állt át az éves kiadási ciklusokra az operációs rendszereivel, de az Office-t ez a felgyorsult tempó láthatóan nem érinti, ami valahol érthető is: az irodai rendszer legnagyobb felhasználói a vállalatok, amelyek nem szívesen cserélik le a szoftvereiket minden évben. Az Exchange Server 2013 és a SharePoint 2013 a múlt héten kapta meg első javítócsomagját, amely biztonsági frissítések és hibajavítások mellett funkcionális újdonságokat is hozott.

Az Office-blogban publikált bejegyzés szerint a vállalatok jobban teszik, ha elkezdenek átállni a Yammerre - a Microsoft ugyan fog még kiadni helyben telepíthető Sharepoint Servert, új képességek ebbe már nemigen kerülnek, a közösségi szolgáltatások a Yammerbe és az Office 365-be kerülnek. "Tisztában vagyunk vele, hogy a SharePoint-felhasználóink még évekig üzemeltetnek nagy on-premise telepítéseket, de azon leszünk, hogy segítsünk az ügyfeleinknek hibrid környezeteket kialakítani, hogy a helyi szervereiket összekapcsolhassák a felhős közösségi hálózatokkal" - írja Jared Spataro, a vállalati közösségi szolgáltatásokért felelős Microsoft-vezető.

Hamarosan megkezdődik a Yammer és az Office-alkalmazások integrációja is. A Yammeren folytatott beszélgetések bekerülnek a SharePoint Online és OneDrive Business szolgáltatásokba, a felhasználók a megosztott dokumentumok mellett láthatják a kialakult csevegést és anélkül tudnak bekapcsolódni a társalgásba, hogy el kellene hagyniuk a felületet. Közösségi integrációt kap a Dynamics CRM, a Microsoft ügyfélkapcsolati rendszere is, a jövőben pedig a Lync és a Skype is összekapcsolódik a Yammerrel, így a közösségi beszélgetésekbe bekerülhetnek a hanghívások és videók is.

OneDrive for Business önállóan

Szintén Office-közeli hír, hogy a OneDrive for Business szolgáltatást önállóan, azaz Office 365 előfizetés nélkül is kínálja már a Microsoft. Ápriis 1-től bármilyen szervezet előfizethet a céges felhős tárhelyre, egy 25 gigabájtos fiók havi 5 dollárba kerül. Az önálló előfizetés a tárhely mellett eszközök közötti szinkronizációt és platformfüggetlen elérést tesz lehetővé, valamint az Office 365 szolgáltatások egyszerű integrációját. Redmond ezzel a húzással további céges felhasználókat szeretne valószínűleg gyűjteni, amelyeknek később más prémium szolgáltatásokat értékesíthet.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról