Végleg vége a Postafonnak
Márciusban végleg eltűnik a magyar mobilpiacról a Postafon nevű márkázott mobilszolgáltatás, mely a Magyar Posta és a Vodafone Magyarország közös kezdeményezéseként jött létre csaknem öt éve.
Március 10-én végleg megszűnik a Postafon, a Magyar Posta és a Vodafone Magyarország közös kezdeményezéseként 2009-ben létrehozott mobilszolgáltatás. A két cég közt létrejött viszontértékesítői szerződés már tavaly véget ért, a tarifákat azonban egészen mostanáig használhatták a megmaradt ügyfelek, akiket a Vodafone egy drágább feltöltőkártyás tarifacsomagba migrál március első felében.
PostapoFon
A Postafon indulását 2009. november 30-án jelentette be a Magyar Posta és a Vodafone Magyarország, és bár eleinte a sajtó is negyedik mobilszolgáltatóként emlegette a Postát, hamar kiderült, hogy valójában csak egy egyedi, márkázott feltöltőkártyás díjcsomag megjelenéséről van szó, melyet postahivatalokban lehetett megvásárolni. A koncepció a kezdetektől fogva arra épített, hogy az idősebb, illetve vidéki régiókban élő lakosság korábban is a postán vett igénybe telekommunikációs szolgáltatásokat (sokáig telefonálni is csak a postákról lehetett), így kézenfekvő lesz számukra, hogy a mobilos előfizetésüket is ott kössék meg.
A két cég meglehetősen optimista tervvel vágott bele a projektbe, még 2009-ben ötezer új ügyfél csatlakozására számítottak, 2010-re pedig újabb 70 ezer előfizetővel kalkuláltak. Végül már a megjelenést követő évben komoly kudarcként voltak kénytelenek elkönyvelni a partnerek, hogy az ügyfelek száma ennek csak a töredéke lett, egy év alatt ugyanis nem egészen tízezer Postafon-SIM-et sikerült értékesíteni, ami a közel 11 milliós mobilpiacon hibahatárnak megfelelő arányt képvisel.
Szűcs Ildikó, a Magyar Posta és Beck György, a Vodafone akkori vezetői a Postafon bejelentésekor
A Postafon eleinte egyetlen tarifát kínált, ez volt a feltöltőkártyás Postafon Fókusz, mely 35 forintos perc- és SMS-díjat kínált minden hálózatba. Ez az összeg aztán az évek során fokozatosan nőtt, míg mostanra 41 forintig kúszott fel. A Vodafone által kiadott tájékoztatás szerint a márciusban megszűnő konstrukcióról automatikusan a VitaMAX Prémium Perc feltöltőkártyás csomagra migrálja a Vodafone a megmaradt előfizetőket, ami újabb költségnövekedést jelent, hiszen ennek a díjcsomagnak a perc- és SMS-díja már 46,5 forint. Február 28-tól változik a szerviztámogatás és ügyfélkiszolgálás rendszere is, az egykori Postafon-ügyfelek ettől az időponttól kezdődően csak a Vodafone-hoz fordulhatnak majd.
Bukott modell
A Postafon végleges megszűnésével gyakorlatilag kijelenthető, hogy a márkázott mobilkonstrukciók totális kudarcnak tekinthetők Magyarországon - nem is a Postafon az első és egyetlen ilyen konstrukció, mely kudarcba fulladt az elmúlt években. Emlékezetes, hogy a Telenor és a Red Bull tavaly szüntette meg a 2010-től élő együttműködési szerződését, ennek oka részben a Red Bull kivonulása, részben pedig a rosszul felépített üzleti tervnek köszönhető lagymatag érdeklődés volt. A Telenor - korábban még Pannonként - saját mobilmárkájával, a djuice-szal sem tudott mit kezdeni az évek során, mely ugyan nem szűnt meg, de mostanra gyakorlatilag teljesen háttérbe szorult a szolgáltató saját termékmátrixában.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Postafon, a Red Bull Mobile, valamint a djuice bukása felveti a kérdést, hogy Magyarországon van-e egyáltalán tere a hasonló kezdeményezéseknek, illetve úgy általában a virtuális, márkázott szolgáltatói modellnek. Utóbbiak közül - leszámítva a mobilnetes konstrukciókat - ma már csak a Lidl és a Telekom által üzemeltetett Blue Mobile, valamint a szintén a Telekom, valamint a MOL kezében lévő MOL Mobile van piacon, egyetlen, igazi virtuális mobilszolgáltatóként pedig csak a Tesco Mobile szolgáltat az országban, ám ez a cég sem tudott áttörést elérni a 2012-ben megjelent szolgáltatásával, hiába igyekezett a bő másfélmillió Tesco klubkártyás ügyfélre építkezni.Kérdéses ezek alapján, hogy egy ilyen piacra belépő új szereplő mire számíthat közép- és hosszútávon, illetve milyen stratégiával tud új ügyfelekhez jutni. A kérdés elsősorban a mobilpiaci belépést évek óta fontolgató UPC Magyarország számára lehet különösen aktuális. A cég jelenleg a Vodafone mobilinternet-szolgáltatását kínálja virtuális modellel, ám nyílt titok, hogy régóta tárgyal a piros szolgáltatóval arról, hogy egy partneri együttműködés keretén belül a mobilhang-piacon is megjelenjen.
A UPC számára mindez jó lehetőséget biztosítana a versenyképesebb csomagajánlatok létrehozására, míg a magyar mobilpiacon a megjelenése óta a harmadik, legkisebb szereplőnek számító Vodafone egy jól megalkotott konstrukcióval értékesíthetné kihasználatlan hálózati kapacitását.