Empátiát tanulnak idén a UX-esek
Ha az emberek nem képesek használni, amit csinálsz, komoly bajba kerültél. Nem csoda, hogy a használhatóság egyszerű fogalomból tudománnyá fejlődött az elmúlt években, hiszen a digitális felületek születésével minden termék és szolgáltatás tervezője teljesen új helyzetekkel találta szembe magát, amikre nem voltak még receptek.
A weboldalak, alkalmazások mellett persze a fizikai termékek és a teljesen offline szolgáltatások is gyakran esnek áldozatául a használhatósági tesztek hiányának. Szerencsére ma már nem kell jóslatokra, tippekre, megérzésekre hagyatkozni ezen a területen sem, rengeteg szakmai tapasztalat és tudás gyűlt össze világszerte. Ezeket gyűjti össze időről-időre a WIAD, vagyis a World Information Architecture Day szakkonferencia, ami világszerte több városban egyszerre zajlik minden évben. Budapest idén is csatlakozik a sorozathoz, február 15-én a LogMeIn irodájában hallgathatóak végig az idei trendekkel, hasznos felülettervezési praktikákkal, tesztelési módszertanokkal kapcsolatos előadások.
Az idei program legfontosabb sarokpontjai a több eszközön is elérhető szolgáltatásokon, illetve a “pixeleken túli” tervezésen vannak, a digitális termékek ugyanis egyre inkább túllépnek az egyszerű dimenziókon és okostelefonos vagy PC-s alkalmazások helyett valódi felhasználói problémákra születő megoldások jönnek létre. Az igényeket, szokásokat és hibalehetőségeket azonban nehéz felmérni, sok kísérletezést és türelmet kíván a használhatósági szempontok beépítése bármilyen fejlesztésben. A hazai UX-szakma elismert szakértői közül többek közt Hoffer Gábor (Prezi), Tresó Károly, Szántai Károly, Polgár Péter Balázs és Varga Csaba előadásait hallgathatják meg a résztvevők, illetve a rendezvény szervezői közül Pónya Judit (FatDUX) és Kolozsi István (fps) is az előadók között van.
A rendezvény kiemelt előadója Eric Reiss, a FatDUX Group vezérigazgatója, az üzleti optimalizálás elismert szakértője, az Information Architecture Institute korábbi elnöke és több fontos szakkönyv szerzője. Reiss a WIAD napzáró előadásának megtartása mellett előző nap, február 14-én egy szemináriumot is tart 14.00 és 18.00 között. A teljesen ingyenes, csak regisztrációhoz kötött szombati WIAD-val szemben itt a részvételi díj 12700 forint, de érdemes tudni, hogy ugyanez a szeminárium Eric Reisstől egyébként 250 eurós áron elérhető. A négyórás szeánsz egy alapozó és tudásrendszerező használhatósági képzés, amit a szervezők szoftverek, mobil appok tervezésével és kivitelezésével foglalkozó szakértőknek ajánlanak, legyen akár fejlesztő, marketing vagy PM az illető.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Reiss szemináriuma három pillérre épül, amik a könnyű használat, a letisztultság és az empátia. Alapvető igény, hogy a termék azt csinálja, amit szeretnénk, működjenek a gombok, a sebesség legyen elfogadható, a felület reagáljon az interakciókra, legyen kényelmes és "hülyebiztos". Ezeken felül persze nem árt, ha sikerül elkerülni a vizuális zajkeltést, könnyen érthető és logikus, konzisztens, kiszámítható felületeket gyártunk. Harmadrészt pedig különösen fontos megérteni és megszólítani a felhasználókat és az ő igényeiket. Nehéz egyébként felhasználócentrikus szolgáltatást készíteni, ha nem foglalkozunk magukkal az emberekkel. A nagyon is egyszerűnek tűnő leírás mögött rengeteg apró trükk, tapasztalat és tudás fér el, amiket Eric Reiss igyekszik átadni az érdeklődőknek.
A WIAD-ra helyszíni jelentkezés már csak várólistás formában van, de természetesen lesz Ustream-közvetítés, így nem marad le senki a tartalomról. Illetve az Eric Reiss szemináriumra is akad még körülbelül fél tucat hely. A konferencia programja a hivatalos WIAD-site Budapest aloldalán érhető el, a szemináriumhoz pedig egy regisztrációs oldal vezet.