:

Szerző: Dojcsák Dániel

2014. január 29. 14:00

Androidon és iOS-en is működnek a Chrome Appok

Még messze nem tökéletes a megoldás, de a Chrome HTML5 alkalmazásai ezentúl futtathatóak lesznek Android és iOS környezetben is. Ezzel a natív és a webes appok közti szakadék jelentősen csökken, a platformfüggetlenség hívei ismét egy kicsit boldogabbak lehetnek.

A Chrome Appok nem egyszerű weboldalak, hanem HTML5 alapokra épített funkcionális alkalmazások, amik Windows, Mac és Chrome OS környezetben futtathatóak, mégpedig anélkül, hogy ehhez el kellett volna indítani a böngészőt és egy címet kellett volna begépelni.

Ezek valójában hibrid appok, amik ugyan HTML5, CSS és JavaScript alapokra épülnek, de nem tisztán webes technológiákat használnak, nem futtathatóak, kizárólag Chrome-ban. A hibrid megoldásnak köszönhetően viszont viszonylag platformfüggetlenek lehetnek, a felhasználónak közel natív app érzést tudnak adni, ráadásul a fejlesztésük, terjesztésük és frissítésük is könnyű. A Google szempontjából pedig azért kívánatosak, mert a meglévő szolgáltatási ökoszisztéma a meglévő operációs rendszerekre építkezve fejleszthető, nem kell százmilliókat meggyőzni a Chrome OS-ről.

Natív kód nélkül

A Google által bemutatott portolási folyamat lényegi pontja a jól ismert, nyílt forrású Apache Cordova platform, ami API-k olyan gyűjteménye, amivel lehetővé válik natív eszközfunkciók elérése JavaScriptből, anélkül, hogy natív kódot kellene írni. Mindezt kombinálva egy keretrendszerrel, mint a jQuery Mobile, Dojo Mobile vagy a Sencha Touch, lehetővé válik, teljes mobilos alkalmazások  megírása HTML, CSS és JavaScript használatával. Mégpedig úgy, hogy közben nem veszik el a hardverek vezérlésének lehetősége, a HTML5 appok kezelhetik a kamerát vagy a gyorsulásmérőt ugyanúgy, mint a natív alkalmazások. Annak ellenére, hogy ezek HTML5 appok, nem kell távoli szerveren futnia a kódnak, működik a helyi tárolás is.

Az Apache Cordova gyakorlatilag óvatosan becsomagolja a HTML5 appokat egy natív kódba, ami így Androidon és iOS-en is futtatható. Ezáltal leomolhatnak az eddig meglévő falak és a teljes értékű webes appokra nem mondható el a jövőben, hogy a korlátozott kompatibilitás miatt széttörik a web egységét.

Eddig is léteztek különböző keresztplatformos megoldások, keretrendszerek, amik webes alkalmazásokat vittek át mobilos vagy asztali környezetbe, de ezeknek vagy a funkcionalitása volt nagyon szűk, vagy kompatibilitási problémákkal kózdöttek, vagy a megfelelő eredményhez több befektetett munkaórára volt szükség, mintha a célplatformokra külön-külön elkészültek volna a natív appok. A Google mostani javasolt módszertana sem ökéletes, de felkínál egy könnyű utat a fejlesztőknek, hogy az egyszer alaposan megírt kódot mindenhová párhuzamosan tudják kiadni.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Cordova használata után az alkalmazásfejlesztők gond nélkül publikálhatják munkáikat a Play Store-ba vagy az Apple App Store-ba is. A Cordova toolchainnel a tavaly bemutatott Chrome Apps megoldások átvihetőek mobilra is. A használatához a fejlesztőknek minden platformon egy legalább 0.10.0 verziójú Node.js-t kell telepíteni, illetve a célplatformoktól függően az adott SDK-t és további eszközöket is.

A katarzis még nem jött el

Egészen idáig azonban a Chrome Apps nem rázta meg a piacot, nem jött elő egyetlen értelmezhető próbálkozás sem, igaz a megjelenés óta eltelt néhány hónap még bővel belefér a türelmi időbe.  Most viszont bárki teljes pályás letámadást intézhet alkalmazásaival, igaz az eltérő interfész logikák és nézetek miatt át kell majd gondolni, hogy mi az, ami működik egérrel, billentyűzettel és érintésre optimalizált felületen is, kicsi és nagy kijelzőn egyaránt. Egyáltalán nem biztos, hogy a megjelenő alkalmazások többsége mobilos és asztali is lesz egyben, a csábító inkább a kódok átvihetősége, újrahasznosíthatósága lehet.

Jelenleg a Chrome Web Store-ban alig találunk értékelhető, hibridként viselkedő alkalmazást, a példák között képszerkesztők, játékok, médialejátszók szerepelnek. Érződik, hogy a fejlesztők még csak kísérleteznek a műfajjal, de ennek ellenére egy átlagos PC-s környezetet már össze lehet rakni Chrome OS köntösben úgy, hogy a hétköznapi funkciók ne sérüljenek.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról