Barátaink fejében keres a Jelly
A Twitter egyik társalapítója egy újabb eszközt kreált a mobilos, közösségi webes horizontra Jelly néven. Az eszköz nem más, mint a Gyakorikérdések.hu, a Snapchat, az Ask.fm és a Twitter összvére, célja pedig az, hogy a 15 éve definiált online keresés fogalmát felfrissítse egy olyan megoldással, ami a mai online topológiából indul ki.
Ma már mindenki folyamatosn online a mobilok és más okoseszközök révén, így nem feltétlenül szükséges köztes adatbázisok fenntartása minden hétköznapi információ tárolására. Az online keresőmotorok ugyan alaposan feltérképezik az elérhető tartalmakat, ma már a képfelismerés, hangfelismerés és a különböző mesterséges intelligenciák révén egészen extrém kérdésekre is találhatunk válaszokat. Azonban a digitális hálózatok “értelmi képességei” még mindig elmaradnak az emberi agy teljesítményétől. A több mint 1 milliárd okostelefon a földön egyben azt is jelenti, hogy ennyi potenciális válaszadó van a kérdésekre világszerte. A feladat, amit Biz Stone és legújabb csapata kitűzött, hogy a hétköznapokban felmerülő kérdéseket összekösse a megfelelő válaszokkal, válaszadókkal.
Központi kérdéselosztó
A Jelly egy igényesen, szépen rajzolt felület, ahol a kérdéseinket kártyákra írhatjuk fel egy fotóval és az arra rajzolt kiegészítésekkel együtt. A kártya bekerül a központi “kérdéselosztóba”, ami a Twitter vagy Facebook hálózatunkon keresztül teríti az éppen unatkozó, mondhatni felesleges számítási kapacitással rendelkező biorobot barátaink felé. A kérdéseket Facebook-barátaink, Twitter követőink, illetve az ő barátaik és ő követőik kapják meg elsősorban, de benne van a pakliban, hogy lokációalapon is oszthatóak a kérdések.
A rendszer hasonlít a Quora emegoldására, de kevésbé tudományos, a tinik által imádott Ask.fm-nél azonban komolyabbnak látszik. Az első hullámban értelemszerűen az újdonságokra fogékony geekek jelennek meg, ami meghatározza azt is, hogy az érdeklődők milyen kérdéseket találnak és milyen válaszokat kapnak. A feltett kérdésekre a válaszok folyamatosan gyűlnek, s az új beszállók értékelhetik is azokat, így gyorsan ellenőrizhető, hogy a beérkező válaszok érvényesek-e, igazak-e.
Böngészős környezetre egyébként már több emberi erőforrásokat használó közösségi kereső is született, mint például az említett Quora, az Ask.com vagy a Yahoo! Answers, de ezek mindegyikéből hiányzott a gyorsaság, azonnaliság. A Jelly legnagyobb előnye, hogy a feltett kérdésre akár azonnal jöhetnek a válaszok, amennyiben a korábban felépített közösségi környezetünk is aktív mobilinternetező. A rendszer látszólag arra épít, hogy az emberek felesleges pár percükben hajlandóak rövid kérdésekre válaszolni, ami akár valóban hasznosabb és érdekesebb lehet, mint végigpörgetni valamelyik közösségi oldal hírfolyamát vagy madarakkal lövöldözni disznókra. A feltett kérdések természetesen linkelhetőek, megoszthatóak, továbbíthatóak, így közvetlenül is meg lehet keresni a hiányzó információ potenciális birtokosait.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ennek ellenére kétséges, hogy a Jelly önmaga képes lenne megkapaszkodni és elérni a mainstream küszöböt, ahogyan a szintén a Twitter-alapító által jegyzett, a Twitter karakterlimitjétől elrugaszkodó mikroblog szolgáltató Medium.com sem lett jegyzett szereplő. A projekt mindenesetre érdekes és felhívja a figyelmet arra, hogy a ma működő rendszerek tökéletesítése mellett rengeteg lehetőség van meglévő problémák más megoldására, mindig van tér a merészebb ötletek számára is.
A Jelly kizárólag mobilon elérhető, hasonlóan az Instagram kezdeti korszakához, megőrizve ezzel az azonnaliságot, mint előnyt. A kliens letölthető iOS-re és Androidra is a hivatalos alkalmazás-piacterekből.