Androidos autókat szeretne az utcákon látni a Google
A tévégyártók még kitartanak, de az autósok máris megadták magukat és lepaktáltak a Google-lel. Az Android elterjesztéséért felelős OHA (Open Handset Alliance) mintájára megalakult az OAA, vagyis az Open Automotive Alliance, aminek a célja az autóipar innovációs sebességének gyorsítása.
Az induló szervezetben a Volkswagen csoportot képviselő Audi, a General Motors, a Honda és a Hyundai vesz részt az autógyártók részéről, a szoftvert és online szolgáltatásokat egyelőre a Google képviseli, a hardveres oldalt pedig az NVIDIA. Jöhetnek tehát az androidos autók,bár az egy nagyon érdekes kérdés, hogy az 1-2 éves életciklusú okostelefonokkal szemben az 5-6 éves ciklusokban működő, de a teljes kifutást tekintve 10-20 évre tervezett járművek esetében hogyan garantálható a szoftveres működés, támogatás. Vajon az autóvásárlásnál érv lesz-e egyik vagy másik márka mellett, hogy a korrózióvédelem mellett 6-8 évre ígér e szoftvertámogatást is?
Nexus Car
Az okosautónál (remélhetőleg) nem elsősorban arra kell gondolni, hogy van-e beépített Facebook-kliens a kocsiban, sokkal inkább a járművek a mobilinternet, cloudmegoldások és a szenzoros adatok által határolt területre való becsatornázására. Barkácsmódszerekkel az emberek már ma is megteszik ezt, hiszen az autógyártók nem tudják kielégíteni az utazás közbeni technológiai és tartalmi igényeket. Nincsenek használható beépített navigációk, nincsenek igazán jó naplózómegoldások, sem integrált kommunikációs interfészek. Az autók többnyire leragadnak ott, hogy kiírják a megtett távolságot, átlagfogyasztást és hasonló értékeket, a beépített navigáció térképeinek frissítése pedig nagyobb jóval rákészülést igényel, mint egy PC vagy egy telefon esetében.
Az Open Automotive Alliance víziója az lehet, hogy az autó, mint eszköz csatlakozik a több kijelzős ökoszisztémához és ugyanúgy egy adatforrássá, illetve egy interfésszé válik, mint ahogyan a PC, az okostelefon, a tablet és a tévé is. “Egy több képernyős világban a különböző eszközeink közti váltásnak egyszerűnek és zökkenőmentesnek kell lennie. A közös platformok lehetővé teszik az szinkronizált felhasználói élményt a mobil, tablet, PC vagy egyéb eszközök között. Így a megfelelő információkat a megfelelő időben kapjuk meg, függetlenül attól, hogy melyik eszközt használjuk éppen. Van viszont egy eszköz, ami még mindig nincs egyáltalán összekapcsolva a többivel, ez pedig az autó” - érvel Patrick Brady, az Android mérnöki igazgatója.
Az autóokosítás lakossági szinten jelenleg ott jár, hogy a legtöbben vásárolnak egy tartót az okostelefonjukhoz, tabletjükhöz és autóspecifikus alkalmazásokat is tartanak a mobilon. Ennél egy fokozattal komplexebb, amikor valaki egy tabletet vagy egy PC-t szerel be a kocsiba és köti az autó akkumulátorára. Persze a kényszerű okosítás része minden utólag beszerelt eszköz, legyen az kamera, DVD-lejátszó vagy akár mobil Wi-Fi. Ha az OAA sikerrel jár, akkor néhány éven belül kialakulhat egy egységes platform, amire felépülhet az okostelefonokéhoz hasonló ökoszisztéma szoftverekkel, szabványos kiegészítőkkel.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Egyelőre csak négy gyártó képviselteti magát a szervezetben, de a Google módszereit ismerve hamarosan a többiek is kötelező választás elé lesznek állítva. A gyártók számára akár egy kényelmes lehetőség is lehetne, hogy a hangfelismerésben, kommunikációban, szenzoros adatfeldolgozásban, keresésben és egyéb online szolgáltatásokban is magas szintet képviselő Google révén kipipálják a XXI. század kihívásait, azonban ezzel együtt lemondanának arról a profitról is, amiket ezeken az extra szolgáltatásokon keresztül el lehet érni.
Az autógyártás pedig egy magas belépési küszöbbel, magas költségekkel, de viszonylag alacsony profittal kecsegtető iparág, így az autógyártók számára fontos, hogy a nyereség minél nagyobb részét maguknál tartsák. Másfelől persze vonzó lehet, hogy nem kell az autók fedélzeti elektronikai megoldásait és az infotainment rendszereket, az egész platformot a nulláról kifejleszteni, hiszen a piacon elérhető "nyílt", bárki számára elérhető megoldást is választhatják a cégek, ha akarják.
Az Apple egyébként részben megelőzte ezen a téren a Google-t, igaz nem egy teljes platformban, csak összekapcsolhatóságban gondolkodva. Az “iOS in the car” projekt szintén idén bontakozhat ki érdemben, hiszen a korábban a BMW, Toyota, Mercedes-Benz, Honda, Audi és Hyundai gyártókkal kötött megállapodások eredményeképp a hamarosan megjelenő autók bizonyos funkciói vezérelhetőek lesznek az Apple Siri hangfelismerési megoldásán keresztül.
Lassan, óvatosan
A részletek egyelőre teljesen ködösek, a leírás és a célkitűzés alapján mindössze annyi biztos, hogy középtávon az autók is csatlakoztatott eszközök lesznek. A szervezet céljainak leírása és további részletek elolvashatóak az OAA hivatalos oldalán.
Az Open Automotive Alliance biztosan komoly hatással lesz a jelenleg évi pártízmillió darabos autópiac jövőjére, de nem érdemes olyan gyors, felforgató változásokra számítani, mint ami a mobilokkal történt 2005-től mostanáig - már csak azért sem, mert az autóipari fejlesztési ciklusok jelenleg nagyon hosszúak, egy autó tervezésének elkezdésétől a piaci megjelenéséig 3-4 év is eltelhet.