Programozni tudni ma már alap!
Ha valaki biztos állást akar, akkor tanuljon meg programozni. Ezt bárki mondhatta volna, bölcs tanács, de ez esetben Zach Sims, a Codeacademy nevű startup társalapítója tette a kijelentést a Wall Street Journalnak adott interjújában.
A Codeacademy két éve létező vállalkozás, ami ingyenes online képzéseket kínál programozási területeken. Az alapító Zachary Sims szerint a programozási tudás ma a társadalmi ranglétrán való feljebblépés kulcsa, ugyanúgy, ahogy a bármilyen diploma volt az sok generáción keresztül. Nem való mindenki programozónak, nem is lenne szerencsés, ha mindenki az lenne, ugyanakkor a mai, technológiával átszőtt gazdaságban ez is egy elvárt “nyelvtudás” lett.
A “learn-to-code” mozgalom világméretűvé vált és egyre több laikus kezd megismerkedni a JavaScript, HTML vagy a Python világával. A Codeacademy ezt a hullámot lovagolja meg, s egyelőre az oktatók, a tananyag és a hallgatók szintjén is jelentős sikereket ért el, tavaly december végéig 24 millió egyedi felhasználó jelentkezett be kurzusokra. Az egyetlen homályos folt a rendszerben az üzleti modell, ugyanis az akadémia egyelőre teljesen ingyenes, de az alapítók szerint a bevételek is meg fognak érkezni, ha eljön az idő.
Egyszerű mint az integer
Sims szerint mindenki számára szükséges tudás lett a programozás, akkor is, ha éppen nem programkódok létrehozásából él. A programozás ugyanis megtanít arra, hogyan gondolkodjunk a világ működéséről. Ahogyan az iskolában tanulunk matematikát, irodalmat, ugyanúgy hasznos a számítástechnika gyakorlati oktatása is. A programozás nem más, mint a dolgokról ismétlődő lépések sorozataként gondolkodni, amik automatizálhatók. Ezáltal bárki megértheti, hogyan működik egy mobiltelefon vagy az internet, weboldalak, programok vagy gyakorlatilag bármi a XXI. században. Mivel a környezetünk csurig van programokkal, ezért érteni a működésüket egyet jelent azzal, hogy könnyebben tudunk problémákat megoldani a hétköznapokban vagy a munkánk során.
Online kurzusokból persze rengeteg van a weben, sőt, akár a YouTube-on böngészve is találhatunk végtelen mennyiségű tartalmat, ahol több-kevesebb sikerrel próbál valaki programozást tanítani - vagy nyakkendőt kötni - a nézőknek. A Codeacademy szerint a probléma, hogy legtöbbször ezek a tananyagok offline, tantermi órák módszertanaiból indulnak ki és az internetet csak egy közvetítő közegként használják, a tantermet egy virtuális térbe helyezik át. A CodeAcademy ezzel szemben igyekszik az internet közösségépítő képességét kiaknázni és interaktív, eredendően internetre és mobilra termett tananyagokat és tanulási élményeket kínálni.
24 millió tanuló, 100 ezer tanár
Szinte nem is meglepő, de a választható kurzosok kivétel nélkül a felhasználóktól jönnek, maga a cég nem tesz közzé tananyagot, viszont a 24 millió tanulni vágyóra már több mint 100 ezer olyan "tanár" jut, akik létrehozzák a CodeAcademy órákat. Ráadásul igen gyakori, hogy szupersztár webes cégek, mint a Twitter vagy a Google fejlesztői jelennek meg tananyaggal, de természetes az is, hogy korábbi diákok később visszatérnek és tanítanak is.
A legfontosabb a minőségbiztosítás, hiszen a tanulók elvárják, hogy jót és jól tegyenek eléjük. A Codeacademy feladata így a mérés, elemzés és szelekció. A cég figyeli az online rendszerben, hogy egyes tanfolyamokat mennyien hagynak abba, mikor esnek ki, a gyakorlatok végén mennyi a rossz válaszok aránya. Az ilyen és ehhez hasonló mutatókból könnyen kitűnik, hogy melyek a legjobb kurzusok, miket érdemes a tanulók elé tenni.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az órák hatékonyságának mérése mellett egy másik kritikus szempont, hogy maguk a hallgatók is képesek legyenek mérni az előrehaladásukat. Ugyan a cég nem kezd el olyan adatokat figyelni a felhasználókról, amit ők nem adnak meg, de a siker mérése az alapján történik, hogy az eredeti cél, ami miatt nekikezdtek egy kurzusnak, hogyan valósul meg. Van, aki új munkát szeretne, van aki tényleg csak a programozás alapjait szeretné megismerni és van, aki egy ismert nyelvben szeretne jobban elmélyülni.
Hogy lesz ebből pénz?
Az egyik üzleti modell nyilvánvalóan az lehet, hogy a hallgatók bizonyos kurzusokért pénzt fizetnek, az oktató pedig ebből jutalékot ad a platformnak, mint egy okostelefonos piactéren. Egy másik verzió sokkal valószínűbb: azok a vállalatok, akik bizonyos tudást keresnek, a CodeAcademy hallgatói közül választják ki a számukra megfelelő jelölteket, ilyenkor a Codeacademy egyfajta fejvadászként működik. Itt összemosódhat az oktatás és a felvételi eljárás, de mindkét fél jól jár.
Már most több száz vállalat van, akik jelentkeztek, hogy szeretnének ilyen együttműködésben részt venni, de a lehetőség egyelőre még várat magára. A Codeacademy egyelőre arra fókuszál, hogy minél nagyobb adatbázisa legyen és arra, hogy a tanulás minden esetben együtt járjon aktív tevékenységekkel is. Ennek eredményeképp minden egyes felhasználónak dokumentált fejlődési útja lesz, illetve egy katalógusa az elvégzett munkákról, létrehozott projektekről. Egyelőre még nincs ebből bevétel, de a cél az, hogy egy óriási szakértői tömeg jöjjön létre, ami később monetizálható. Az persze még nem világos, hogy a felhasználó “mutathatja meg” magát a cégeknek, vagy azok böngészhetnek a tanulók között, vagy esetleg a LinkedIn modelljéhez hasonlóan oda-vissza működik majd a dolog.
Ezen felül a Codeacademy komoly keretszerződéseket is kötött a közelmúltban, többek közt az Egyesült Királyság, illetve Malajzia és Kolumbia kormányaival különböző oktatási programok megvalósítására. A cél az, hogy az emberek világszerte anélkül tudjanak hatékonyan szakmát tanulni, hogy közben sokmilliós hitelt kelljen felvenniük képzésekre, illetve elkerülhető kell legyen az is, hogy a hosszú előre determinált képzések után az emberek csalódottan rájöjjenek, hogy nem is ez, amit csinálni szeretnének. Sims szerint - aki egyébként a Columbia Egyetemről távozott az első év után - még mindig van helye a klasszikus oktatási formáknak, de csak bizonyos típusú embereknél és bizonyos szakmáknál.
A Codeacademy bárki számára elérhető, egyszerű regisztrálni, sőt, nulladik óraként egy játékos feladatsoron lehet az első szárnypróbálgatásokat megtenni. Ezt követően a szokásos regisztrációs procedúra után kezdődhetnek is az órák, érdemes kipróbálni!