A Chrome OS nagy éve volt 2013
Fű alatt ért el áttörést a Chrome OS, a legfrissebb adatok szerint már több mint 20 százalékos részesedéssel rendelkeznek a Chromebookok az amerikai laptop-piacon. Ugyan a gépek viszonylag limitáltak, intézményi környezetben vagy második gépként kiválóan helyt állnak - és a gyártók is imádják.
Növekvő amerikai számítógép-eladásokról számol be az NPD Group, a piackutató azonban a hagyományos asztali gépek és notebookok mellett ide sorolja már a tableteket is. A legfrissebb, január-november periódusra vonatkozó adatok szerint az Egyesült Államokban kereskedelmi csatornákon keresztül 14,4 millió desktop, laptop és tablet fogyott, ami 25,4 százalékos növekedésnek felel meg. Az NPD szerint a vizsgált időszakban a desktopok volumene 8,5 százalékkal, a noteszgépeké 28,9 százalékkal nőtt. A leggyorsabban bővülő szegmens továbbra is a tableteké, amely 49 százalékkal múlta felül a tavalyi tízhavi teljesítményt.
Nulláról tízre egy év alatt
A különböző platformok azonban igen eltérő teljesítményt mutattak: míg a windowsos asztali gépek eladásai 10 százalékkal bővültek, a hordozható gépek stagnáltak, az Apple gépek pedig komoly, 7 százalékos visszaesést produkáltak, a Google Chromebook rendszerrel szerelt gépei szárnyaltak - és valódi áttörést tudtak elérni a piacon. Az NPD Group adatai szerint a vizsgált csatornákon keresztül mintegy 1,76 millió Chromebook fogyott január és november között. A látványos növekedés a piaci részesedésben is megmutatkozik, a noteszgépek között a Chrome OS már a torta 21 százalékát hasítja ki, ilyen rendszer fut tehát minden ötödik eladott gépen. A Chromebookok már a teljes desktop+notebook+tablet piacon is jól látható, 9,6 százalékos részesedéssel rendelkeznek, magasabbal, mint a Google másik "divíziója", az androidos tabletek.
A teljes piacon a Microsoft továbbra is domináns, részesedése azonban egyetlen év alatt is meredeken esett, a notebookoknál elszenvedett 9 százalékos visszaesést a windowsos tabletek másfél százalékos előrelépése egyelőre képtelen pótolni. Ez a jövőben azonban változhat, ahogy a gyártók a különböző tablet-billentyűzet kombinációt hordozó egységekkel árasztják el a piacot és széles körben elérhetővé válnak a 7-8 hüvelykes, legnépszerűbb méretkategóriában versenyző modellek. Esett az Apple részesedése is, mind a noteszgépek, mind a tabletek között érzékeny vereséget szenvedett a gyártó. Előbbi kategóriában, 2,6 százalékról 1,8 százalékra, az iPadeknél 17,1 százalékról 15,8 százalékra esett a teljes piacon mért részesedés, az almás gyártó képtelen volt tartani a lépést a piac bővülésével.
Nem várt siker
A Chrome OS piaci teljesítményéről erősen megoszlottak az elemzői vélemények, a Digitimes tajvani ipari lap például névtelen forrásokra hivatkozva azt állította, hogy még a Microsoft Surface-ből is több fogyott idén, mint ezekből a modellekből. A Chrome OS mint operációs rendszer a NetMarketShare felmérésében sem jelenik meg tényezőként, ennek fényében váratlan, hogy az iparági adatokkal dolgozó és hitelesnek számító NPD ekkora áttörést mért.
Persze a Chromebookok piaci sikerét már korábban is sejteni lehetett a PC-gyártók és a Microsoft reakciójából. Jel volt például, hogy a kezdeti óvatosság után egyként ugrottak a platformra, ma már a Samsung és az Acer mellett a HP, az LG és a Lenovo is gyárt ilyen modellt, a Dell pedig 2014 januárjában mutatja be saját darabját. A gépek a belépő szinten, a korábban netbookok által uralt szegmensben hódítanak, de nagy sikert értek el különböző intézményi beszerzéseken (például az amerikai iskolai kerületek 22 százaléka használ már Chromebookot valamilyen mennyiségben).
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Google rendszerének sikerére a Microsoft is reagált, az Egyesült Államokban intenzív kampányt indított a Chromebookok ellen. A redmondi óriás ebben arra igyekszik felhívni a vásárlók figyelmét, hogy ezek a gépek gyakorlatilag billentyűzettel ellátott böngészők, amelyek nem futtatják a "normális" alkalmazásokat, internetelérés nélkül pedig gyakorlatilag használhatatlanok. Az erősen megosztó reklámok hatása vitatható, a támogatók szerint pontosan mutatja be a Chrome OS súlyos hiányosságait, a másik oldal szerint viszont fontos erőfeszítést tesz a felhasználók edukációjáért.
A Google saját hatáskörében igyekszik a Chrome OS korlátait eltüntetni, a böngészőt pedig teljes értékű, keresztplatformos számítástechnikai futtatókörnyezetté avatni. Ennek a stratégiának több eleme is jelentkezett idén, a natív kódfuttatástól a JavaScriptet leváltó új programozási nyelv szabványosításáig. A felhasználók oktatására azonban a Google-nak már egyre kevesebb gondja kell legyen, a tabletek már évek óta tanítják, hogy hogyan kell a nem-Microsoft rendszereket használni és melyek az offline használat korlátai.