Hollandia aggódik a Google adatkezelési elvei miatt
A Google ugyan korábban elmagyarázta már, hogy miért is látja jónak összevonni minden termékének felhasználói adatait, de úgy tűnik, ezt nem minden országban emésztették meg. A holland adatvédelmi hatóság hét hónapos vizsgálata arra jutott, hogy ez sérti a törvényeiket.
A Hollandiai Adatvédelmi Hivatal (DPA) egyeztetésre hívja a Google-t, ugyanis több fenntartása is van az elmúlt évben bevezetett univerzális adatkezelési szabályzattal, írja a Reuters. A vizsgálat kiterjedt a cloudszolgáltatások, a kereső és a hirdetési rendszerek összefonódásaira és már indításként belengették a holland hivatalnokok a büntetés lehetőségét.
Jacob Kohnstamm, a személyiségi jogok védelméért felelős testület vezetője szerint törvénytelen az a gyakorlat, hogy a Google különböző weboldalakból és szolgáltatásokból szerzett személyes adatokat kombinálja annak érdekében, hogy az onnan megszerzett információk segítségével támogassa hirdetési rendszerét vagy tegye személyre szabottá tartalomszolgáltatásait, például a YouTube-ot. Ezáltal a hollandok szerint a Google a web egy láthatatlan rétegét hozza létre a személyes adatainkból, az engedélyünk nélkül.
Kikerülhetetlen a Google
A jelentés szerint egy holland (ide behelyettesíthető természetesen bármilyen más nemzet) internetező számára szinte lehetetlen, hogy ne kerüljön interakcióba a Google keresővel, YouTube-bal vagy a Google Maps-szel, akár passzív módon, mivel ezeket a szolgáltatásokat gyakran más oldalakba ágyazva a tudta nélkül használja. A Google már ilyen szinten is profilokat épít, viszont nem megfelelően értesíti a felhasználókat arról, hogy milyen személyes adatokat gyűjt be és azokat hogyan kombinálja, milyen célokra használja fel.
A Google nyilvánvalóan azzal fog védekezni, hogy minden felhasználó a regisztrációkor (amit bármelyik szolgáltatás használatának kezdetekor meg kellett tennie) elfogadta a felhasználási feltételeket, amik egyértelmű, érthető módon tartalmazza, hogy a Google adatot gyűjt és azokat a különböző termékeken keresztül is viszi. A holland hatóság szerint azonban ez messze nem elegendő, az egyszeri tájékoztatást és a feltételek elfogadását nem lehet úgy tekinteni, hogy a felhasználó beleegyezett a teljes weben átívelő adatgyűjtésbe. A Google persze állítja: “az adatvédelmi szabályzatunk tiszteletben tartja az európai törvényeket, miközben lehetővé teszi a cég számára, hogy egyszerűbb, hatékonyabb szolgáltatásokat hozzon létre”. A hárítás mellett a közlemény természetesen kitér arra, hogy a Google teljes mértékben együttműködik a holland adatvédelmi hivatallal a teljes folyamat során.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A holland aggodalom nem egyedülálló Európában, több másik országban is rossz szemmel nézik az amerikai szolgáltató mindent átitató terjeszkedését. A Google nem is csinál ebből a törekvéséből titkot, azt semmiképp nem lehet mondani, hogy csapdát állítana a felhasználóknak, hiszen évek óta azt kommunikálja, hogy a Google+ az “internet szövete” kíván lenni, ami mindenhol ott van. Az európai hatóságok viszont komolyan aggódnak amiatt, hogy a cloudszolgáltatásoknál az adatok minden esetben a felhasználótól és akár az adott országtól is távol (is) tárolódnak, a felhasználóknak és a hatóságoknak viszonylag kevés kontrollja van az adatok felett.
Légypiszok
Jelenleg hat európai országban zajlanak vizsgálatok a Google adatkezelési gyakorlatával kapcsolatban, Hollandián kívül Franciaországban, Spanyolországban, Németországban, az Egyesült Királyságban és a legnagyobb Google-kritikus Olaszországban. Időnként mindenhol kap különböző büntetéseket a vállalat, de ezeknek az összege elhanyagolható a bevételekhez képest, ráadásul egy-egy ország gyakorlatilag nem képes érdemben korlátozni egy Google-méretű cég tevékenységét.
A spanyol adatvédelmi hivatal nemrég 400 ezer dollárnyi büntetést szabott ki a Google-re, de csak az érzékletesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a cég körülbelül négy perc alatt termel ennyi árbevételt legutóbbi pénzügyi jelentése alapján. Így még ha tucatnyi ország zaklatja hasonló ügyekkel, az sem jelent némi kellemetlenségnél többet a Google üzleti modelljében, ami immár egyértelműen a teljes körű felhasználói profilokra épül. A Universal Analytics-tól az Androidig minden azt hangsúlyozza, hogy a felhasználót ismerve növelhető az üzleti célok elérésének hatékonysága.
Egy másik megközelítésből pedig a Google és a hasonló cégek tevékenysége a hatalom más ágainak igenis kedvezőek, sőt, több országban, köztük hazánkban is kampányol azzal az adó-, illetve a földhivatal, hogy a Google Earth, illetve Google StreetView fotóit felhasználva vizsgálják állampolgáraik hirtelen vagyonosodását vagy éppen az engedélynélküli építkezéseket. Az ilyen kettősségek, illetve a már most stabil társadalmi beágyazottság miatt nem valószínű, hogy a kellemetlen büntetéseknél messzebbre jutnának a rengeteg adatot kezelő cégek ellen felvonuló szervek.