Megállíthatatlan a mobilos chat
Megállíthatatlanul terjed és növekszik a mobilos azonnali üzenetküldők piaca, ma már nem csak az üzenetek, de a felhasználók száma is milliárdos és 2014 egy újabb duplázódást hozhat az előrejelzések szerint. Nem csoda, ha a mobilszolgáltatók már előre védekezni próbálnak ellene.
Ha valaki azt gondolja, hogy a mobilos üzenetküldés körüli zsongás túlzó hype, illetve ha valaki nevetségesnek gondolja a SnapChat felvásárlására tett 3 és 4 milliárdos ajánlatokat, akkor a jövő évben nagyon meg fog lepődni. Az over-the-top üzenetküldő szolgáltatások elértek egy inflexiós pontot az Ovum elemzői szerint, s jövő évben újabb masszív növekedésnek lehetünk majd tanúi.
Az Ovum előrejelzése szerint a közösségi üzenetküldő alkalmazásokban 2013-ban elküldött évi 27,5 billió (1012) üzenet helyett 2014-ben már 71,5 billiós számról beszélünk majd, ami 2,5-szeres növekedés egyetlen év alatt. Ráadásul úgy, hogy ez már ma sem egy induló piac, már a mostani számok is kellően nagyok. Ha a SnapChatet nézzük, akkor ha a cég csak tartja a piac növekedési ütemét, akkor is 400 millióról 1 milliárdra nő a naponta elküldött “Snap”-ek száma, ami már kissé érthetőbbé teszi a 3 milliárdos ajánlatot és talán azt is, hogy az alapítók miért utasították még vissza.
A technológia közösségivé tesz
A megfizethető árú okostelefonok, illetve a már a fejlődő piacokon is egyre inkább alapértelmezett mobilinternet terjedésével a gyors írásbeli kommunikáció is átterelődött az sms-ről az OTT chatprogramokra, illetve a hanghívások egyre nagyobb része történik a Skype mellett Hangouts, Facebook Messenger, Viber és egyéb rendszerekben. Az eddigi években csak egy válogatott közönség használta mindezeket, többnyire azok, akik távolra költöző családtag, határokon átnyúló kapcsolatok vagy egyéb okok miatt kényszerültek alternatívát keresni a drága mobilszolgáltatásokra, jövő évben viszont az elemzők szerint felpörög a tömeges, mainstream befogadása a technológiának. A legnagyobb növekedés az ázsiai régióban várható, ahol sok olyan felhasználó van, akinek az egyetlen online eszköze egy okostelefon.
A WhatsApp jelenleg több mint 350 millió aktív felhasználót tud felmutatni, a WeChat 270 milliót, a Line 300 milliót, a Google Hangouts pedig közel egy milliárd Android felhasználónál van ott potenciálisan, ahogyan a Facebook Messenger is ott van az 1,2 milliárdos táborból legalább 700 millió embernek a mobilján. Az elemzők úgy látják, hogy jelenleg körülbelül 1 milliárd valódi aktív felhasználót tudhat magáénak ez a piac, de 2014-ben ez minimum duplázódni fog és még 2014 vége előtt túllépjük a 2 milliárdos határt. Ugyan az azonnali üzenetküldők piacán lévő szereplők többsége alig két éves múlttal rendelkezik, de nagyon gyorsan képesek lesznek megerősödni, 2014-ben már várhatóan több nagy szerepelő elkezd bevételt termelni.
Az Ovum szerint jövőre még érdemes számítani teljesen új beszállókra, akik főleg “mobile first” termékekkel lépnek piacra, azaz kizárólag az okostelefonos felhasználásra koncentrálnak. Habár az Instagram esetében is látszott, hogy a mobil kizárólagossága egy idő után korlátozó tényező, de az üzenetküldők esetében ez nem biztos, hogy ugyanúgy érvényes. A szolgáltatások között felbukkanó új szereplők jellemzően a nagyon gyorsan változó felhasználói igényekre válaszolnak, megpróbálják kielégíteni a tömegek közösségi felületekkel kapcsolatos folyamatosan fejlődő igényeit.
Az azonnali üzenetküldés mára kinőtt abból a stádiumból, ami sok egyéb mobilos, okostelefonos funkciót sújt: a mobilos csevegés már nem csak egy divat, hanem egy hosszútávon életképes mobile first szolgáltatás, amire lehet stabil üzleti modelleket építeni. Egyre gyakrabban látunk majd olyat, hogy egy-egy általános csevegőprogram valamilyen speciális területen erősít majd, mind például játék vagy épp a pénzügyek, fizetés.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Azonban az elemzők sem gondolják, hogy az új csak mobilos üzenetküldők feltétlenül előnyben lennének a piac korai, multiplatform szereplőivel szemben. Míg a csak mobilos szereplőknek megvan a kellő rugalmassága, addig a korábbi szereplőknek sokkal jobb lehetőségük van a monetizációra. A csevegőprogramok között többféle modellt látni már most is, van ahol előfizetési díjban gondolkodnak, van ahol az ikonok, smiley-k, stickerek értékesítéséből remélnek pénzt, van ahol pedig kapcsolt szolgáltatások hozzák a bevételt. A kellő számú felhasználó már mindenhol megvan ahhoz, hogy életképes modellek induljanak, a csak mobilos szereplők közül többnek mindössze azt a próbát kell kiállnia, hogy az eddig teljesen ingyenes szolgáltatásukba a felhasználók legalább egy részétől valamilyen befizetést érjenek el.
SMS helyett
Közben a mobiloperátorok már jogosan félhetnek, hiszen ők maguk indikálták ezt a robbanást, néhány évvel ezelőtt világszerte minden mobilszolgáltató úgy próbálta eladni a mobilinternetet és az okostelefonokat, hogy azzal szabadon használhatóak mindenféle alkalmazások. Nos, most a felhasználók el is kezdték ezeket használni, elfelejtve a hiperdrága sms és a VoIP-hez képest szintén magasra árazott hanghívásokat. Kibúvó a szolgáltatóknak az lehet, ha valahogy mégis rákapcsolódnak ezekre a rendszerekre és a mobilinternet vagy okostelefon nélküli helyzeteket is lefedik például egy SMS-átjáróval. Láthatóan megállítani, tiltani, korlátozni érdemben nem lehet ezeket a szolgáltatásokat, túl nagy a nyomás, kompenzálni a mobilszolgáltatók kényszerű partnerségeken keresztül tudnak.