Nyolcmilliárd dollárt érhet a Dropbox
Elképesztő értékelést érhet el az online tárhelyet kínáló Dropbox, amennyiben sikerül végigvinnie a néhány héten belül esedékes újabb befektetési kört. Ekkor további 250 millió dollár tőkét kaphat a növekedés finanszírozására, amivel a cég értéke immár 8 milliárd dollár lenne.
Egyes források szerint azonban még a pontos befektetési összeg sem biztos, illetve az értékelés sem, tehát nem teljesen tiszta, hogy a jelenlegi tulajdonosoknak hány százalékot kell adnia a cégből a befektetőknek a 250 millió dollár körüli tőkéért cserébe. A tárgyalások folynak, megállapodás pár héten belül várható - írja a Wall Street Journal. A magas árazás azért is meglepő lenne, mert ugyan a Dropbox 200 millió egyéni és 4 millió üzleti felhasználót tudhat magáénak, a legutóbbi kimutatások szerint a bevétel növekedése lassulni kezdett. 2011-ben, két évvel ezelőtt a San Franciscó-i startup előző befektetési körénél az értékelés 4 milliárd dollár volt, ami már önmagában is egy nagy összeg, nehéz elképzelni, hogy ehhez képest duplázódott ilyen rövid idő alatt.
A Dropbox számára a legnagyobb fenyegetettség abban áll, hogy míg 2011-ben még viszonylag különlegesnek számított a szolgáltatása, ma már rengeteg hasonló független cloudalapú tárhelyszolgáltató működik, illetve a legnagyobbak, mint a Google, Amazon vagy Apple is beindították saját megoldásaikat a nagyközönség számára is. Ez egyrészt azt jelenti, hogy maga a termék egy fontos, szükséges, eladható dolog, viszont a komoly konkurencia és az egyszerű árucikké válás nehézzé teszi a profittermelést. Az említett óriáscégek üzleti modellje egyáltalán nem erre a részfunkcióra épül, a Google, sem az Amazon nem kell, hogy közvetlenül bevételt facsarjon ki a fájlszinkronizációt kereső felhasználóiból.
200 millió bevétel, 250 millió befektetés = 8 milliárdos érték?
Ennek ellenére a Dropbox bevételei dinamikusan nőnek, 2010-ben még csupán 12 millió dollár bevételt volt képes felmutatni a cég, ezt négyszerezte meg 2011-re, amikor 46 millió dollár árbevételhez 4 milliárd dollár körüli értékeltség társult. 2012-ben pedig már 116 millió dolláros bevétele volt a startupnak, ami két és félszeres éves növekedés. Idénre a Dropbox több mint 200 millió dollárnyi bevételt vár, ami viszont már óvatosabb ugrás az előző évhez képest, s ez akár aggasztó is lehet egy újabb befektetési kör előtt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A korábbi befektetéskor, 2011-ben a Dropbox értékelése az akkori árbevétel 34-szerese volt, ami még a legkülönlegesebb high-tech gyártócégek esetén sem gyakori. Valami miatt azonban a befektetők továbbra is vonzódnak a kidolgozott üzleti modellel sem rendelkező, de jó funkcionalitást kínáló, sok felhasználót elérő startupokhoz. Rizikós befektetést jelentenek, viszont egy megfelelő momentum elérésével az árbevétel és a cég jelentősége nagyon hirtelen megváltozhat, illetve mindig benne van a pakliban, hogy felvásárlási célponttá válik egy ilyen cég.
A közelmúltban a Pinterest kapott 225 milliós befektetést a Fidelity Investments-től, amivel 3,8 milliárd dolláros értékelést ért el annak ellenére, hogy semmilyen bevétele sincs, a Snapchat pedig szintén értelmezhető bevétel nélkül utasított vissza egy hárommilliárdos felvásárlási ajánlatot a Facebooktól. A Dropbox esete talán abban különbözik ezektől, hogy a konzumer mellett üzleti szolgáltatása is van a vállalkozásnak és az egyéni felhasználókból származó jövedelem lassulását bőven képes lehet kompenzálni a b2b üzletág erősödése. A Dropbox jelenleg bizonyítás előtt áll az üzleti szférában, meg kell válaszolnia számos kérdést, például azt, hogy egy vállalat kellő biztonságban tudhatja-e dokumentumait a Dropbox cloudjában, kell-e attól tartania, hogy a vállalati rendszer a Dropbox oldaláról válik sérülékenyebbé, illetve szétválasztható-e a felhasználók privát tárolója az üzletitől.
Jelenleg sok vállalatnál a fenti félelmek miatt tiltólistán van a Dropbox, de a szolgáltató épp múlt héten jelentett be egy új üzleti funkciót, amivel a fájlok szétválasztása megtörténhet. Külön hozzáféréssel lehet kezelni a privát fájlokat és a céges adatokat, a vállalatok távolról menedzselhetik, akár törölhetik is a tárolót és folyamatosan megfigyelhetik, hogy mi történik a céges adatokkal, viszont a privát részhez nem kell hozzáférniük. A Dropbox szerint körülbelül olyan helyzet alakul ki, mint amikor valaki egy kulcstartón hordja az otthoni kulcsokat és a céges beléptetőkártyát.