Prezi: túl a harmincmillió felhasználón
A Budapestről indult, de ma már San Franciscóban és Szöulban is irodát fenntartó Prezi túl van a 30 milliós felhasználói számon, ami havi másfél millió újabbal bővül.
Idén márciusban ugrotta meg a Prezi a 20 milliós határt, s alig nyolc hónappal később egy újabb mérföldkőhöz ért. Igaz, a kezelt dokumentumok száma alapján a csatlakozók nem ontják magukból alkotásaikat, ugyanis a 30 millió felhasználóra mindössze 96 millió Prezi jut. A 30 millió minden bizonnyal nem az aktív havi userszámot mutatja, hanem az összes valaha készült regisztrációt. A TechCrunch cikke is megjegyzi, hogy a cég nem ad ki információt arról, hogy mennyi a fizetős ügyfelek aránya, illetve arról sem, hogy a különböző típusú előfizetések milyen arányban fordulnak elő.
Határátlépés
Árvai Péter alapító a TechCrunchnak elmondta, hogy ugyan idén tavasszal voltak új fejlesztések, például audiofunkciók integrálása, de jelenleg a fókusz sokkal inkább a globális terjeszkedésen van. A legnagyobb piac most Európa és az USA, a következő időszakban komoly növekedés előtt áll Ázsiáa és Dél-Amerika is. Árvai szerint hosszú távon sokkal több ügyfelük lehet a nyugati világon kívül, mint azon belül, bár ez figyelembe véve a demográfiai értékeket, előbb-utóbb minden online szolgáltatásra igazzá válik. A Facebook is amerikai fókusszal kezdte, de már jó ideje sokkal több felhasználója van USA-n kívül mint az országon belül. A Prezi számára a nyitásban fontos pont a spanyol és portugál lokalizáció elkészülte, amit várhatóan az ázsiai verziók is követnek majd. A földrajzi terjeszkedéssel felgyorsulhat a felhasználói szám növekedése, ami teret adhat a csapat további bővítésére. Ezt a gondolatot támaszthatja alá az új HR-igazgató, Tobey Fitch érkezése is, aki korábban az Apple és az egyik amerikai mobilszolgáltató, a Sprint HR- és stratégiai csapatait vezette.
A terjeszkedés a földrajzi határok kiszélesítése mellett érvényes a platformokra is, hiszen a klasszikusan webes eszköz korábban már elkészült iOS-re és Androidra is, igaz, ezeken a felületeken csak erősen korlátozott funkcionalitást, többnyire csak lejátszást kapnak a felhasználók. A budapesti irodában azonban folyamatosan dolgoznak a mobilokon is jól működő megjelenítőmotorokon, a fejlesztők törekszenek arra, hogy lehetőleg minél kevesebb motor létezzen párhuzamosan. A korábban Flash-re épülő szoftver újabb iterációi egyre inkább alkalmazkodnak az okostelefonos, tabletes környezethez. A cég állásajánlatai között böngészve kiderül, hogy keresnek senior Windows 8 alkalmazásfejlesztőt is, így minden bizonnyal elkészül majd hamarosan egy Windows 8.1-es verzió is, illetve tovább erősödik az androidos és iOS-es kínálat is.
A klasszikus prezentációkészítés viszont akárhonnan nézzük, egy véges piac, hiszen a vállalati dolgozók és kreatív emberek ugyan sokan vannak, de a PowerPoint, Keynote és egyéb szoftverek piacába maximum egy éket lehet verni. A Prezi előnye kezdetben a különlegesség, extra vizualitás és a lineáris logika felborítása volt, ami egy bizonyos felhasználói csoportnak kiemelkedő előny volt, de a többség számára az extravagáns felület kezelése nehézséget okozott. Az utóbbi időszak fejlesztéseivel a Prezi visszatért egy sokkal egyértelműbb, átlagos felhasználók számára is érthetőbb, a slide-ok és dropdown menük világát tiszteletben tartó kialakításra.
Vizuális kommunikáció
Az igazi robbanást a cég valószínűleg nem attól várja, hogy a PowerPoint-felhasználók hirtelen megvilágosodnak és áttérnek Prezire, erre utalhat az a visszatérő gondolat is, amit az alapítók szájából gyakran hallunk: a Prezi alapvetően a vizuális gondolkodás leképzésére épül, illetve arra, hogy a gondolatmenetek ábrázolása nem szögletes és lineáris, hanem a kapcsolatrendszerek, összefüggések, koncepciók ábrázolhatóak arányokkal, térbeli elhelyezéssel. Több próbálkozás volt már arra vonatkozóan, hogy a Prezi egy kollaborációs vagy brainstorming eszközként bizonyítson, ez az irány bizonyára a jövőben is megmarad.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A Prezi az alapítók szerint 2009 óta folyamatosan nyereséges, idáig összesen 15,5 millió dollár tőkebefektetést vonzott az Accel Partners, Sunstone Capitals és a TED forrásaiból. A termék továbbra is freemium modellben működik, azaz minden felhasználó szabadon regisztrálhat és elköteleződés nélkül készíthet prezentációkat, de azok publikusak, kereshetőek lesznek, illetve csak egy viszonylag kis tárhely áll rendelkezésre fiókonként. Továbblépve a fizetős csomagokkal megvásárolható a privát tároló, a nagyobb kapacitás, a saját logóhasználat lehetősége és a prémium támogatás. Jelen pillanatban azonban még mindig nem mondható ki biztosan, hogy a Prezi hosszútávon önálló termékként fog létezni, tőzsdére lép, vagy független marad. A cég jó felvásárlási célpont lehet több nagyvállalatnál, mint a Google, SalesForce.com, Microsoft, LinkedIn, de elképzelhető, hogy más sikeres startupokkal, mint például az Evernote-tal vagy a Dropboxszal keresztezik útjaikat.
Szaktudás
A Prezi két munkatársa, a mobil csapat vezetője Kéménczy Kálmán (product monkey), illetve Hoffer Gábor, dizájner ezen a héten az App!mobile 2013 konferencián osztották meg a szakmai közönséggel tapasztalataikat. Kéménczy Kálmán a lean termékfejlesztési gyakorlat korlátairól tartott előadást, Hoffer Gábor pedig a terméktervezés egyik fontos kérdését járta körül: ki kell-e találni, hogyan viselkedik a felhasználó és annak megfelelően kell készüljön a kezelőfelület, vagy minden elképzelhető funkciót elérhetővé kell tenni számára egyfajta svájci bicskaként, és rábízni a választást. Akik lemaradtak a konferenciáról, a prezentációkat hamarosan megtekinthetik az App!mobile weboldalán.