Érhet-e dollármilliárdokat a Snapchat?
Alig néhány hónap telt el a Snapchat második körös befektetése óta, amikor is a 60 millió dolláros frisstőke bevonsá 800 millió dollárra értékelte a céget. A pumpa nem állt meg és most egy újabb, a korábbinál sokkal nagyobb, 3,6 milliárd dolláros értékelést hozó befektetés jöhet a videóküldő szolgáltatásnál.
A meg nem erősített források szerint a következő befektetés százmillió dolláros nagyságrendű lesz. A befektetési folyamatok vezetését ezúttal nem amerikai, hanem egy stratégiai befektetést kereső ázsiai csoport veszi majd kézbe. A hírek természetesen még nem jelentik azt, hogy az üzlet létrejött, akár az utolsó pillanatban is megszakadhatnak a tárgyalások, de az érdeklődés és az igyekezet az biztos. A Snapchat érthető okokból egyáltalán nem nyilatkozik az üggyel kapcsolatban.
Egyelőre csak annyi tudható, hogy a titokzatos ázsiai befektető nem az Alibaba Group, de nem is a japán Rakuten, pedig mindkettő rengeteg pénzt vitt az elmúlt időszakban szílicium-völgyi startupokhoz. A lehetséges befektetők között ott lehet viszont a kínai internetes óriásvállalat, a Tencent, amely jórészt in-app vásárlásokból tesz szert bevételre jelenleg is, érthető lenne a Snapchat iránti érdeklődése.
Az üzenet többnyire megsemmisül
A Snapchat kapcsán ambivalens érzései lehetnek a világnak, hiszen könnyen pünkösdi királyság lehet a megtekintés után megsemmisülő fotós/videós üzenetküldő története, ami kizárólag arra az ötletre épül, hogy az elküldött üzenetek csak egyszer nézhetőek meg, így sokkal intimebb tartalmakat is mernek posztolni az emberek. Egyrészt ez a képesség könnyedén másolható lehet más rendszerek által is, másrészt a hirtelen jött népszerűséget a nagyon fiatal felhasználók táplálják, akik amilyen gyorsan jöttek, úgy tovább is állhatnak, üresen hagyva a Snapchatet. Hasonló bukta lehet belőle, mint az OMGPOP Draw Something-ja, ami magával rántotta az egész fejlesztőcéget, de még az azt felvásárló Zyngát is.
A Snapchat intimitása ráadásul nem más, mint egy illúzió, leginkább azért, mert a küldött képről, videóról képernyőmentést készítve megmarad a kép. Sőt, nemrégiben kiderült, hogy ugyan a szervereken valóban nem tárolja a szolgáltató az üzeneteket, de azok a 10 másodperces limit után is megmaradnak a felhasználó mobilkészülékén. Egyelőre csak Androidra van megoldás a kinyerésükre, ott viszont látszik, hogy a Snapchat nagyon primitív módszert alkalmaz a fájlok elrejtésére: egyszerűen átírja a fájlok kiterjesztését “.nomedia”-ra, hogy az okostelefon operációs rendszere ne listázza őket. Aki tudja mit keres, könnyen kibogarászhatja a tartalmakat, kínos helyzeteket okozva a feladóknak.
Tinidivat
A Snapchat legnagyobb kihívása, hogy a most meglevő népszerűséget stabilizálja és átforgassa egy olyan üzleti modellbe, ami bevételt is termel, az ugyanis jelenleg nincs a cég mögött. Ugyanúgy, mint a szintén népszerű Pinterest mögött, ami egy fotókatalogizáló, kereső, tematikus közösségi felület kereskedelmi allűrökkel. A Pinterest ennek ellenére nemrégiben 225 millió dollárnyi befektetést vonzott, amivel az értékelése 3,8 milliárd dollárra rúg. A masszív értékeléseket azonban továbbra sem követi érdemi fejlődés a bevételtermelő-képesség kapcsán, de ez nem tántorítja el a befektetőket, akik azt gondolják, hogy ezekből a műhelyekből fog kinőni a következő Facebook.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A 2011-ben alapított Snapchat gyorsan népszerűvé vált, s a mostani befektetésekre ezért is van szükség: skálázni kell az infrastruktúrát, hogy a rendszer képes legyen követni a gyors robbanást. Evan Spiegel, a Snapchat társalapítója néhány hónapja elmondta, hogy napi szinten több mint 200 millió képet és videót továbbít a rendszer, az azt megelőző hónapban pedig még csak 150 millió volt ez a szám, mostanra valahol a napi 350 millió önmegsemmisítő üzenet indulhat útnak naponta a hálózaton.
Az ehhez a volumenhez kapcsolódó infrastruktúraköltségek is igen magasak lehetnek, ami miatt még nagyobb kényszer nehezedik a cégre, hogy vagy nagyobb befektetést vagy bármilyen bevételt találjon. Azt nehéz eldönteni, hogy ebben a keresésben az a tény, hogy a Snapchat a “sexting”, vagyis szexuális tartalmú üzenetek fogalmával egybeforrt, az előny vagy hátrány.