Korlátlanul lehet a repülőgépeken kütyüzni
Az amerikai légügyi hatóság technikai bizottsága szerint nem veszélyesek a repülésre a bekapcsolt elektronikus készülékek, még akkor sem, ha Wi-Fi hálózaton adatot forgalmaznak. Hamarosan akár felszállás és leszállás közben is lehet majd a repülőgépeken internetezni - az Egyesült Államokban.
Hamarosan megengedőbb szabályok léphetnek életbe, ami a repülőgépek fedélzetén a különféle elektronikus kütyük használatát illeti. Az amerikai légügyi hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) technikai albizottságának jelentése szerint a telefonok, tabletek, e-könyvolvasók vagy más eszközök semmilyen repülésbiztonsági veszélyt nem jelentenek, ezek nyomán az FAA valószínűleg meg fogja változtatni az ezek használatára vonatkozó tilalmat.
Nem csak utazómagasságon lehet kütyüzni
Amint az ismert, a repülőgépek fedélzetén számos elektronikus eszköz használható, azonban azokat csak az utazómagasság elérésekor szabad elővenni, felszállás és leszállás közben kikapcsolva, vagy legalábbis "repülőgépes módban" kell tartani őket. Az FAA technikai bizottsága most azonban megállapította, hogy a mai gépeket sem felszállás, sem leszállás közben nem fenyegetik a bekapcsolva tartott vezeték nélküli kütyük, azaz az utasok számára akár engedélyezni lehet azok folyamatos használatát.
A mai utasszállító repülőgépek annyira fejlettek és az elektronikus interferenciára annyira érzéketlenek, hogy akár a beszállástól a kiszállásig biztonságos lenne az elektronikus berendezések használata, mondta a Wall Street Journalnak Paul Misener, az FAA technikai bizottságának vezetője. Misener szerint a technikai bizottság összességében arra jutott, nincsenek biztonsági okai annak, amiért a légitársaságoknak korlátozni kellene a kézben tartható elektronikus készülékek fedélzeti használatát. Az FAA a várakozások szerint még idén léphet és feloldhatja a jelenleg érvényben levő tiltást (amit egyébként sok utas egyébként sem tart be).
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Amennyiben az FAA kedvezően dönt végül, az utasok a beszállástól a kiszállásig folyamatosan használhatnák készüléiket és a felszállás, valamint a leszállás idejére sem szakadna meg az online kapcsolatuk, tudnának például dolgozni. A mobiltelefonok adóvevőjét továbbra is kikapcsolva kellene tartani egyelőre, mivel a hírközlési hatóság (Federal Communications Commission, FCC) tiltja a fedélzeti mobilszolgáltatás nyújtását a légitársaságok számára - ennek oka azonban kizárólag az interferencia által okozott esetleges balesetveszély kiküszöbölése. Az FAA kedvező döntését követően azonban az FCC akár fel is oldhatja ezt a tiltást, és az amerikai légijáratokon akár mobiltelefonálni is lehetne előbb-utóbb.
Az Egyesült Államokban közlekedő belföldi repülőjáratok többségén, mintegy 60 százalékán már jelenleg is elérhető (fizetős) Wi-Fi internetszolgáltatás, és az előrejelzések szerint 2015-ben már a gépek több mint négyötöde lesz felszerelve ilyennel. Ezeket a szolgáltatásokat az utasok azonban csak 10 ezer láb (kb. 3 ezer méter) magasság felett használhatják, az FAA ide vonatkozó szabályozása miatt. Az USA-ban négy nagy szolgáltató látja el a gépeket fedélzeti internetszolgáltatással. A legnagyobb, a piac mintegy kétharmadát birtokló Gogo földi tornyok segítségével biztosítja az internetkapcsolatot a gépek felé, a másik három (Panasonic Avionics, Global Eagle, JetBlue) pedig műholdas kapcsolatot használ erre. A szolgáltatók mindegyike úgy gondolja, megfelelő szabályozási környezet esetén az utazás egész időtartama alatt tudná biztosítani az online kapcsolatot az utasoknak, jelenleg csak az FAA tiltása miatt kapcsolják ki 10 ezer láb alatt a szolgáltatást.
A légitársaságok viszont azt is mérlegelniük kell majd, vajon a folyamatosan elérhető online kapcsolat miatt nem foglalkozik-e mindenki inkább a telefonjával vagy tabletjével, ahelyett, hogy a biztonsági intézkedéseket magyarázó utaskísérőkre figyelne a felszállás előtt - igaz, az odafigyelést most sem ellenőrzi senki, bárki olvashat például könyvet vagy újságot, miközben a személyzet vészkijáratok helyéről pantomimezik. A nagyobb elektronikus eszközöket, például a notebookokat viszont a továbbiakban is el kell majd tenni leszállás és felszállás, valamint gurulás idején, azonban nem a vezeték nélküli kapcsolat okozta interferencia miatt, hanem mert a nagyobb méretű, nehezebb készülékek egy hirtelen manővernél elszabadulhatnak és sérülést okozhatnak az utasoknak.
Európában is változhatnak a szabályok
Az amerikai példa nyomán előbb-utóbb Európában is megváltozhatnak a fedélzeti kütyühasználatra vonatkozó szabályok. Bár a kontinensünkön még csak elvétve közlekedik fedélzeti internetszolgáltatást kínáló repülőgép, lehet, hogy az utasoknak hamarosan felszállás, leszállás idején sem kellene eltenni például az elektronikus könyvolvasókat vagy a tableteket.