Nem tudni, mennyiért kommunikálnak az online kasszák
A pénztárgép-rendelet értelmében két héten belül meg kell kezdeni a kereskedőknek a kasszagépek cseréjét olyan egységekre, melyek az adóhivatallal folyamatosan online kapcsolatban állnak. A kommunikációs költségekről azonban egyelőre senki nem tud tájékoztatást adni.
A vonatkozó kormányrendelet értelmében a kiskasszákkal rendelkező kereskedőknek két hét múlva meg kell kezdeniük a gépeik lecserélését olyan egységekre, melyek folyamatos kapcsolatot biztosítanak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szervereivel. A többszöri határidő-módosítást követően a rendelet szigorú műszaki feltételeinek megfelelő pénztárgépek közül az elsők már megkapták az engedélyt, több különböző modell engedélyeztetése jelenleg is zajlik. Az egyik legfontosabb járulékos költségről, a kasszák online kommunikációjához szükséges adatkapcsolat áráról azonban szinte semmit nem tudni.
Mennyi az annyi?
A vonatkozó rendelet értelmében a NAV rendszerével mobilinterneten keresztül kell kommunikálniuk a kasszáknak, méghozzá úgy, hogy a gépeknek mindhárom magyarországi mobilszolgáltató hálózatára rá kell tudni kapcsolódniuk - ez az indoklás szerint azért szükséges, hogy a kereskedők minél nagyobb szolgáltatáslefedettséget vehessenek igénybe. Csakhogy a kasszákba épített kommunikációs modulba egy SIM-kártya, pontosabban SIM-chip építhető (a különbség egy szempontból nagyon lényeges, erről a cikk végén szólunk), ami azt jelenti, hogy nemzeti adatroaming híján a rendszer kizárólag külföldi roamingpartner bevonásával üzemeltethető, ami jelentősen megdrágíthatja a kommunikációs költségeket.
A Pénzcentrum.hu korábbi értesülései szerint a kiskasszákhoz kötődő havi kommunikációs költség elérheti az 5-10 ezer forintot is, melyet a legtöbb kereskedő nem a mobilszolgáltatóknak, hanem - áttételesen - az operátorok viszonteladó-partnereinek fog megfizetni. Ezek közül van olyan, tavaly alakult cég, amelyik kifejezetten erre az üzleti modellre tett fel mindent, ráadásul az első forgalomba kerülő kasszákba szinte kizárólag ennek a Kft-nek a SIM-chipjei kerülnek.
MKEH-engedéllyel rendelkező kiskassza
A NAV weboldalán található információk szerint az online kiskasszákhoz jelenleg 7 cég nyújthat telekommunikációs szolgáltatást, ezek a három mobilszolgáltató, a Telenor Magyarország, a Vodafone Magyarország és a Magyar Telekom mellett a Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft., a Mikroháló Távközlési, Szolgáltató Kft., az Educomm Kommunikációs, Oktatási, Számítástechnikai és Tanácsadó Bt. és a No Roaming Telekommunikációs Kft.
A fenti cégek közül az első online kasszákba épített SIM-chipek szinte kizárólag a tavaly októberi alapítású Mobil Adat Kft.-hez kötődnek. A cég weboldalán fellelhető információk alapján a Mobil Adat kifejezetten a kasszák online kommunikációs szolgáltatójaként jött létre tavaly. A társaság a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) által bejegyzett és nyilvántartásba vett mobil adatkommunikációs szolgáltató vállalat, melynek tulajdonosa a weboldal szerint "17 éve a távközlési és informatikai piac élvonalát képviseli hazánkban és külföldön egyaránt, számottevő, 15 éves pénzügyi, ügyviteli üzemeltetési és szolgáltatási tapasztalattal rendelkezik" - igaz az nem derül ki, hogy melyik cég ez a tulajdonos.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod
Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az elsősorban VoIP-szolgáltatásokban utazó Mikroháló még ennyi információt sem helyezett el weboldalán a pénztárgépekhez kínált mobiladat-szolgáltatásokról. A cég ügyfélszolgálatán próbáltunk érdeklődni a kasszákhoz kínált csomagokról, az ügyintéző későbbre ígért visszahívást. A külföldi SIM-ek bérbeadására szakosodott No Roaming weboldalán már szerepel információ a kiskasszák online bekötéséről, ám itt is csak általános tájékoztatást lehet olvasni, az oldalon megadott telefonszámon egyelőre senkit nem sikerült elérnünk.
"Mi a nyelvi szolgáltatásokhoz értünk,..."
Próbáltunk tájékozódni a kasszákkal kapcsolatos kommunikációs költségekről az Educommnál is. A vállalat elsősorban fordításra és online nyelvoktatásra szakosodott, telekommunikációs szolgáltatást a weboldala alapján egyáltalán nem nyújt. A társaság internetes oldalán mottóként szó szerint a következők olvashatók: "Aki mindenhez ért, semmihez sem ért igazán. - mi is ezt valljuk. Mi a nyelvi szolgáltatásokhoz értünk, azokhoz viszont nagyon." A cég illetékesétől azt az információt kaptuk, hogy az árakról a kasszagépek forgalmazói fognak tudni tájékoztatást nyújtani, a szolgáltatás díját pedig havi 2-5 ezer forintos szintre taksálta a szakember.
Annak egyelőre semmi jele, hogy a három magyar mobilszolgáltató külön díjcsomagot értékesítene a kasszák számára, forrásaink szerint ennek elsődleges oka, hogy az ezzel kapcsolatos adminisztratív terheket nem kívánták vállalni az operátorok. Ettől függetlenül nem kizárt, hogy némelyik nagy telekommunikációs multi beleköp a kis cégek levesébe, és önállóan nyújt majd szolgáltatást legalább nagyobb partnereinek. Ilyen lehet a T-Mobile osztrák leányvállalatának szolgáltatását kínáló Magyar Telekom, mely a HWSW információi szerint eddig egyik viszonteladóval sem kötött értékesítési megállapodást.
Az ügyben kerestük a vállalat sajtóosztályát, ahol a pénztárgéprendelet végrehajtásához kapcsolódóan nem kívánták kommentálni lapunk értesüléseit. Úgy tudjuk, hogy a kasszagépek cseréje kapcsán az Invitel neve is felmerült kommunikációs- és megoldásszállító partnerként, a cég azonban egyelőre nem döntött még arról, milyen szerepet kíván vállalni ezen a téren. "Az Invitel foglalkozik a kérdéssel: az elmúlt hetekben a vállalat felmérte, hogy több ezer kkv ügyfelének tudhat-e hatékony segítséget nyújtani ahhoz, hogy képesek legyenek megfelelni az új törvényi jogszabályoknak. Az adatok és igények piaci elemzése még zajlik, semmilyen konkrét döntés az ügyben még nem született" - mondták el lapunknak a szolgáltatónál.
Versenyjogi aggályok
A kasszagépekbe fixen beépített SIM-chipek kapcsán felmerül egy másik probléma is, ez pedig a kommunikációs szolgáltató szabad választásának és változtatásának a teljes hiánya. A jelenlegi rendszer gyakorlatilag egyáltalán nem teszi lehetővé, hogy a kasszát üzemeltető kereskedő egy kedvezőbb ajánlatra térjen át, miután megvásárolta a pénztárgépet, az egységből ugyanis nem vehető ki úgy a SIM, mint például egy mobiltelefonból. Vagyis ha valaki kommunikációs szolgáltatót akar váltani, a jelenlegi állapot szerint a kasszát is ki kell cserélnie.
Ez persze csak akkor merülhet fel, ha a szolgáltatások árazása közt jelentős különbség látható, ám ezt egyelőre a pontos konstrukciók ismeretében lehetetlen eldönteni, illetve sokkal inkább úgy tűnik, hogy azok a kommunikációs szolgáltatók járhatnak jól, akik a pénztárgéprendeletben szereplő határidő közeledtével a legtöbb pénztárgépgyártóval és forgalmazóval kapcsolatban állnak. Ennek akár jelentős versenytorzító hatása is lehet, más kérdés, hogy a probléma egyéni felhasználókat egyáltalán nem érint.
A HWSW megkereste ezzel kapcsolatban a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) is, ahol kérdésünkre elmondták, egyelőre semelyik fél részéről nem érkezett a rendelet végrehajtásával és tartalmával kapcsolatosan panasz a hivatalhoz. "Korábban, a rendelet előkészítési szakaszában a GVH jelezte észrevételeit a jogalkotó (NGM) felé a rendeletben megfogalmazott követelményekkel kapcsolatban, valamint javaslatot is tett a problémák megoldására, azonban ezek végül nem kerültek be az elfogadott jogszabály szövegébe" - nyilatkozta lapunknak Gondolovics Katalin, a GVH szóvivője.
A cikkben szereplő távközlési szolgáltatóknak egyébiránt semmilyen kötelezettségük nincs arra nézve, hogy mikor kell nyilvánosságra hozniuk a díjakat, a törvényi szabályozás értelmében ezt akár a szolgáltatás indulásának a napján is megtehetik. Tekintve, hogy a kereskedők valójában a pénztárgép vásárlásával telekommunikációs szolgáltatót is választanak, ez a kasszagépek közti döntést is megnehezíti.