Megint veszteséges az Amazon
Az Amazon meglepő módon csütörtöki negyedéves beszámolójában veszteségről volt kénytelen hírt adni, miközben a részvényeinek értéke az utóbbi negyedévben rekordmagasságot értek el. A befektetőknek tetszik az irány, de hiába az óriási bevételek, a költségek is nőttek.
Az Amazon részvényenként 2 centes, vagyis összesen 7 millió dolláros veszteséget könyvelt el az elmúlt negyedévben annak ellenére, hogy a három hónap alatt 15,7 milliárd dollár árbevétele volt. Az előző év ugyanezen időszakához viszonyítva 12,83-ról közel 3 milliárd dollárral nőtt az árbevétele, igaz akkor is éppen csak egy hajszálvékony, részvényenkénti 1 centes nyereségről számoltak be. Az elemzők a bejelentés előtt még úgy kalkuláltak, hogy részvényenként 6 cent nyeresége lesz a vállalatnak.
Az Amazon üzemi eredménye klasszikusan egy pengeélen táncoló mutató, az elemzők ezért is nézik nagyon figyelmesen. A mostani negyedévben ez 26 százalékkal 79 millió dollárra zuhant, az egy évvel korábban még 107 milliós összeg. Az Amazonnak egyébként jól megy mostanság a sora, legtöbb üzletágában ígéretes tendenciák mutatkoznak. Az elmúlt hónapban például az e-könyv piacon is pozitívan érintette a céget, hogy az amerikai szövetségi bíróság bűnösnek találta az Apple-t a kiadókkal való összejátszásban és az árak rögzítésében az iBookstore esetében. Emellett az Amazon a jelentésében is külön kiemelte a Kindle világát, ami az immár globálissá hízó kereskedelmi hálózat legnépszerűbb termékcsaládja lett. Jeff Bezos, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy az utóbbi negyedévben világszerte minden piacukon a top 10 legjobban fogyó termékek kivétel nélkül a digitális eszközeik, mint a Kindle e-könyv olvasó, Kindle Fire HS tablet, az ezekhez tartozó kiegészítők, illetve az ezekre szánt digitális tartalmak.
Az elmúlt negyedévben szólt pletyka arról, hogy az Amazon a Kindle kínálatot egy set-top box-szal bővíti, amin keresztül a felhasználók okostévére telepített alkalmazás nélkül, közvetlenül hozzáférhetnének a Prime Instant Video katalógus streaming kínálatához. A filmes kínálatban egyébként már több mint 40 ezer címet találnak az előfizetők. Közben a cég belépett a kínai piacra is és elkezdte a legnépesebb országban is árusítani a Kindle Paperwhite olvasót, illetve a Kindle Fire HD tabletet júniusban. A siker nem maradt el, az ottani kereskedésekbe szánt készletek az első héten elfogytak. A márciusban felvásárolt olvasás tematikára épülő közösségi oldal is megduplázta tavalyhoz képest taglétszámát, ma már több mint 20 millió regisztrált van az oldalon.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Messziről nézve minden rendben lenne, a vállalat masszív növekedést és terjeszkedést mutat be, a második negyedévben idén a cég árbevétele 22 százalékot nőtt, a probléma, hogy ezt párhuzamosan követi a kiadások növekedése is, az Amazon képtelen profitot termelni. Az elemzők úgy látják, hogy ezt a hatást nem is a klasszikus kereskedelmi üzletágak okozzák, hanem a média és tartalomrészleg. A tartalmakkal kapcsolatos költségek jelentős mértékben növekedtek, amit úgy fest a tartalomszolgáltatásból származó bevételek nem képesek követni.
Az Amazon a technológiákra és médiára fordított költéseit több mint 500 millió dollárral 1,59 milliárdra növelte és látszólag nem áll meg. Újabb szerződéseket köt a cég további filmes és televíziós tartalmak streamelésére, amit a Prime előfizetői tagság élvezhet majd. Az Amazon szeretné tartani a lépést a Netflix-szel, de ennek komoly ára van. A legtöbb tartalomtovábbításban érdekelt vállalat, mint a Netflix, Spotify vagy Pandora hasonló problémával küzd: az átalánydíjas előfizetés a jelenlegi formában nem képes kitermelni a jogdíjak, szerverköltségek és a szükséges emberi erőforrások költségeit.
Mikor lesz profit?
Az Amazon szerint ez egy növekedési szakasz, amikor még a befektetés nem térül feltétlenül meg, de a tartalompiacon folyamatosan egyre nagyobb befektetésekre lesz mindig szükség, hogy a katalógus friss, kívánatos és versenyképes maradjon. Problémát okoz az is, hogy az Amazon nyitott az amerikai mellett több más piac felé, de sok országban még messze nem olyan fejlett a fogyasztói kultúra, nincs egységes, széles igény a szolgáltatásra, a bevételek lassabb növekedése pedig kényelmetlen helyzetbe hozza a szolgáltatót.
Az Amazon eltökélt szándéka, hogy az amerikai mellett a világ többi nagy piacát is áttranszformálja a fizikai adathordozós médiafogyasztásról a teljesen digitálisra, ez a terv azonban rengeteg pénzt kíván. Az izzadtságos munkának azonban meglehet a gyümölcse. A részvények árfolyama a jelentés hatására is csak minimális esést produkált, a befektetők bíznak a nagyívű és hosszú lefutású tervben, annak ellenére, hogy a következő negyedéves jóslatok 15,45 és 17,15 milliárd dollár közti árbevétel mellett 65-440 millió dolláros veszteséggel számolnak.