A virtuális mobilszolgáltató után itt a virtuális műholdas cég
A kelet-európai műholdas piac akár teljes átalakulásához is vezethet, ha sikeressé válik egyes országokban az az üzleti modell, melyet legutóbb egy bolgár távközlési szolgáltató, a Neterra vezetett be kínálatába.
Teljesen átformálhatja a globális léptékekben nézve rendkívül kicsi, ezzel párhuzamosan fragmentált kelet-európai műholdas tévépiac képét egy új üzleti modell, melynek bevezetésével a régióban elsők közt egy bolgár távközlési cég, a Neterra próbálkozik. A cég által most elindított üzleti modell a mobilpiacról már jól ismert virtuális szolgáltatói modell lehet, vagyis lényegében nem más, mint egyfajta nagykereskedelmi konstrukció. A Neterra reményei szerint ez az értékesítési rendszer számos kisebb, vagy más fókusszal rendelkező távközlési szolgáltató számára kedvező lehetőséget teremthet majd arra, hogy műholdas tévészolgáltatással egészítse ki kínálatát.
Kisebb fájdalomküszöb
A tévés műsorszórás műholdon keresztül ma az egyik legdrágább műsortovábbítási módozatnak számít, egy versenyképes, HD-csatornákat is tartalmazó csomag összeállítása és sugárzása csak abban az esetben lehet megtérülő egy tévészolgáltató számára, ha azzal jelentős mennyiségű előfizetőt ér el. Több, akár jelentős tökével rendelkező távközlési cég ezért a kezdeti magas költségek miatt bele sem fog a műholdas műsorszóró hálózat kiépítésébe - különösen problémás ez az olyan, nyelvi és területi szempontból rendkívül széttagolt régiókban, mint Kelet-Európa.
A Neterra szerint egy műholdas szolgáltató számára ma ebben a régióban nagyjából a 200 ezres ügyfélszám jelenti azt a lélektani határt, ahonnan a szolgáltatás nyereségessé tehető - persze mindez számos tényezőtől, így a bérelt kapacitástól, a helyi adóviszonyoktól és a tévépiac egyéb aspektusaitól is függhet. A bolgár cég úgy látja, hogy a white label üzleti modellben ez a határ leszorítható 50-70 ezer háztartásra, vagyis jó esetben negyed annyi előfizetővel már nyereségesen üzemeltethető a műholdas tévészolgáltatás.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ebben az üzleti modellben az ügyféllel kapcsolatban lévő szolgáltató nincs közvetlen partneri viszonyban a műholdas infrastruktúra üzemeltetőjével (ilyen cég például a Eutelsat vagy az SES Astra, illetve a Telenor SBS), a nagykereskedőnek pedig üzleti modelltől függően fizet az előfizetői végpontok száma alapján átalányt. A szolgáltatást mobilszolgáltatók, kisebb kábelszolgáltatók, vagy akár tartalomtulajdonosok is továbbértékesíthetik - összességében hozzájárulva ezzel a termékportfólió bővítéséhez és a duo play/triple play csomagok értékesítéséhez.
Itthon is puhatolóznak
Magyarországon egyelőre csak óvatos puhatolózásokkal találkozni ezen a területen: a Telenor tavaly nyáron kezdte el árulni a UPC Direct műholdas szolgáltató tévés csomagjait, pár hete pedig az Antenna Hungária MinDig TV Extra szolgáltatását kínálja mobilnet mellé. Fontos ugyanakkor, hogy ezek közül egyik szolgáltatást sem saját márkanevén nyújtja az operátor, ezzel szemben a white label modellel lehetőség nyílik arra, hogy mindezeket a szolgáltatásokat a saját brandje alá rendelje a szolgáltató.
Nem hivatalos információk szerint hasonló jellegű megállapodásról tárgyalt évekkel ezelőtt az Invitel és a UPC Direct, az üzlet azonban akkor nem jött létre, így azt sem tudni, hogy az Invitel milyen konstrukcióban kínált volna ügyfeleinek műholdas szolgáltatást.