Readert fejleszt a Facebook
Sokan próbálták az elmúlt időszakban megreformálni a médiafogyasztási módszereket, kisebb-nagyobb sikerrel. Most a Facebook készül benyomulni erre a piacra, hátha a Home csúfos bukása után ezúttal sikerülhet működő hirdetési felületeket találni mobilon.
Újabb titkos projekt készülődik a Facebook boszorkánykonyájában, s némi cinizmussal élve a szolgáltatás a Google nemrégiben elásott RSS-olvasójának a nevét használná. A Facebook Reader nem más, mint egy mobilos tartalomfogyasztási eszköz, ahol kivételesen nem barátaink panaszkodását, vicces képeket, szavazásokat vagy játékokat, hanem igazi híreket, újságcikkeket és egyéb professzionális médiatartalmakat válogatna össze a közösségi szolgáltató. Az új felület vizuálisan is különbözne a mobilos Facebooktól, illetve tartalmában is eltérne a mostani feedektől.
Titkos hírolvasó mobilra
A Wall Street Journal témában járatos forrásai szerint a Facebook már több mint egy éve dolgozik ezen az új terméken, aminek a célja kifejezetten az, hogy médiatartalmakat terítsen egy dedikált felületen a felhasználóknak. A Facebook Reader valójában nem más, mint amit a Flipboard is kínál, vagy amit a LinkedIn által felvásárolt Pulse is pedzegetett. Az újságolvasás ma már nem a címlapokról és a rovatokról szól, hanem sokkal inkább egy relevancia alapú hálózatos terjesztésről, aminek gerince legtöbbször éppen a Facebook.
A like gombok implementációja révén a Facebook gyökeret vert az online tartalomgyártóknál évekkel ezelőtt, mostanra bizonyára alapos képet képes festeni magának az adott felhasználók olvasási szokásairól, illetve a relevancia mérése sem kellene problémát okozzon. Elvileg ezt a tudást igyekszik most összegyúrni a cég egy Flipboard-hoz hasonló vizuális felhasználói felülettel, ahol egyszerű mozdulatokkal lehetne lapozni a válogatott cikkek között.
Sajnos a hír egyáltalán nem bejelentés, így nem lehet tudni, hogy mikorra lesz kézzelfogható termék belőle, illetve mikor lesz legalább egy demóverzió a termékből. A WSJ szerkesztői szerint viszont ígéretes, hogy a Facebook nem hagy fel a termékfejlesztéssel és keményen próbálkozik létrehozni egy olyan felületet, ahol kihasználhatja az 1,1 milliárd felhasználóból álló tömeget maga mögött. Jelenleg a Facebook nem más, mint egy igen termékeny táptalaj mindenféle online közösségi megoldás számára, de eközben önmaga nem tud igazán sikeres lenni. A rengeteg felhasználó közepesen intenzív aktivitása közvetlenül nem monetizálható, direkt hirdetésre a platform nem számít hatékonynak.
Még mindig csak barátkoznak
A WSJ írása megemlíti, hogy Mark Zuckerberg egyik célja a Facebook 2004-es megalapításakor éppen az volt, hogy egy interakciós csomópontot hozzon létre az iskolai csoporttársak számára. A szolgáltatás pedig mind a mai napig erre a fő képességre épül és a felhasználók többségében az ismerősök és család által írt posztok, feltöltött fotók követésére használják a szolgáltatást. A Facebookon ugyan vannak nagy forgalmú, kiemelt jelentőségű oldalak, de egyébként milliónyi egymás mellett lebegő szigetként lehetne leírni a felhasználói csoportokat.
Az oldal nem alkalmas igazán az éppen folyó események követésére, sem arra, hogy aktuális diskurzusok alakuljanak ki nagyobb tömegben, ellentétben mondjuk a Twitterrel, ahol az erő éppen az azonnali terjesztésben van. A Facebook megpróbálta már többször átvariálni a hírfolyamot, elsőbbséget adott a médiumok bejegyzéseinek, összefésüli az azonos tartalmú megosztásokat, igaz a hozzájuk tartozó kommenteket nem. A rendszer ma már kiemeli a fontos és meghatározó megjegyzéseket, amivel támogatja a folyamatos beszélgetést. Múlt héten bevezette a hashtag rendszert is, amivel adott témák egyszerűen követhetővé válnak, túl a baráti körön is.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Mindez még mindig kevés, a Facebook mostani tartalomdisztribúciója még mindig egymásbafonódó csoportokhoz szól és nem széles tömegekhez, pedig a híripar akkor tudna érdemben ráfonódni a közösségi oldalra, ha igazi kiadóként viselkedne. Ez azonban még a dedikáltan ezzel foglalkozó Flipboardnak sem sikerült eddig. A Flipboard is letette a voksát a közösségi kiadó szerep mellett és a lapozgatós effekttel felturbózott RSS-olvasóból egyre inkább személyreszabott újság válik. Ugyanezen a körön van a LinkedIn által fevásárolt Pulse is, ami szintén az RSS felől közelít és szintén a vizualitásban látja a kitörési lehetőséget.
Próbálgatni kell más tevékenységeket is
A Facebook számára lehetséges, hogy nem is kell többet adni, mint a két közvetlen konkurens ad, csupán ezeket a megoldásokat tálcán kell nyújtani az 1,1 milliárd felhasználónak, akiket a Flipboard akkor sem tud elérni, ha az Apple az év alkalmazásának választotta két évvel ezelőtt. A Facebook Reader terve egyelőre csak konspiráció, de a legutóbbi Facebook dizájn bejelentésekor Mark Zuckerberg azzal kezdte mondanóját, hogy a világ legjobb személyreszabott újságjává teszi a Facebookot.
Erre szüksége is lenne az üzleti modellt még mindig csak csiszolgató rendszernek, főleg tudva azt, hogy a világ nyugati felén élő felhasználók évről-évre egyre több időt töltenek el mobiljuk nyomkodásával, de a Facebook-használat manapság már inkább egy gyors ellenőrzés, vagy a szigorúan szelektált értesítésekre való reakciókból áll. A felhasználók ha unatkoznak, akkor benéznek, bekapcsolják, mint a tévét, illetve a személyközi és csoportkommunikációra használják a Facebookot. Ez a viselkedés azonban nagyon rosszul működik együtt a mostani hirdetési megoldásokkal. Zuckerberg cége úgy tűnik, most abban hisz, hogy gyors és erőszakos próbálkozásokkal előbb-utóbb belecsapnak egy olyan területbe, amiből megérkezik a várva-várt bevételi lehetőség is.