Mobilos böngészője is van már az orosz Google-nek
A Google orosz riválisa, a Yandex mindent megtesz azért, hogy az amerikai nyomásnak ellenálljon, már most szinte minden termékterületen jelen van, ahol a Google is, ezúttal pedig a Chrome mobilverziójának ellenpárját jelentette be.
A Yandex az orosz és a volt-szovjet országok piacain jelentős, domináns szereplő a webes piacokon keresésben, térképszolgáltatásokban, online tárhelyben, levelezésben, illetve tucatnyi saját appja is van, hasonlóan a Google-höz. A folyamatosan növekvő cég az utóbbi időben egyre komolyabb erőfeszítéseket tesz azért, hogy a Google Androidhoz hasonló teljes értékű ökoszisztémát tudjon kiállítani. Ugyan nincs a hivatalos célok közt egy saját mobiloperációs rendszer elkészítése, az nyilván nem lenne semmilyen szempontból gazdaságos és a népszerűsége is kétséges lenne. Viszont a Google szolgáltatásstratégiáját másolva, alkalmanként megelőzve erős szereplő tud maradni a cirill-betűs piacon akár fizetős szolgáltatásokban, akár hirdetésben, ahogyan a Google is teszi azt.
Orosz Google
A saját hardveren és a saját operációs rendszeren kívül a Yandex-nek mindene megvan, mint ami a Google-nek is, mondhatni a cég egy igen jól sikerült Yahoo. Az Androidot ráadásul teljes egészében saját ízlésének megfelelőre tudja szabni a cég a Yandex.Shell 3D-s felhasználói felület app révén. A Play Store-ban szétnézve látszik, hogy eddig is tucatnyi alkalmazást kínált a cég, viszont ezekkel csupán az adott vertikumot tudta lefedni a szolgáltató, a legfontosabb terület a web kimaradt.
A Yandex tavaly októberben mutatta be a Yandex.Browser asztali verzióját, ennek megoldásait használva indul útnak a mobil változat is, ami iOS-re és Androidra jelent meg. Ismerve a két platform sajátosságait, az iOS verzió biztosan csak egy felület lesz, de a feldolgozó motorok az iOS-be épített gyáriak maradnak a szabályoknak megfelelően. Az Android verzió viszont a Chrome nyílt forrású részének a Chromiumnak egy saját kivezetése, feltehetőleg teljesítményben, képességekben és kompatibilitásban nem fog érdemben különbözni a mostani Chromium-ra építő böngészőktől.
A Yandex célja nem is az, hogy felvegye a versenyt bármelyik másik szereplővel JavaScript feldolgozási sebességben vagy HTML5 kompatibilitásban, hanem az, hogy a bejelentkezett felhasználók böngészési statisztikáit itt is elérje, hogy a mobilról indított keresések többségét is megtarthassa. A Yandex saját statisztikái szerint ma már a náluk végzett keresések 49 százaléka mobilokról indul, ha nem akarják a lemorzsolódással elveszíteni a Google javára az ügyfeleiket, akkor azonos értékű szolgáltatást kell nyújtani.
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
Az angol és orosz, illetve később török nyelven is megjelenő böngésző címsora és keresőmezője a Chrome-hoz hasonlóan egyesítve van. Ezzel a Yandex is bebetonozza magát az adott felhasználónál keresőként is, nagyon kevesen váltanak alapértelmezettről. Emellett persze a Yandex.browser is integrálódik közösségi hálózatokkal, képes szinkronizálni az előzményeket és egyéb adatokat más eszközökkel, legyen az másik mobil vagy asztali kliens.
Bővül a lista
Végsősoron a Yandex egy régi tartozását törlesztette most a felhasználói felé, a jelenlegi kínálattal így teljesen versenyképes a Google-lel, legalábbis az orosz területeken. A jobb nyelvi relevancia és mélyebb adatbázis miatt a Yandex előnyben van az angolul nem beszélő orosz és volt-szovjet országok felhasználóinál. Dizájnját tekintve a Yandex.browser nem igyekszik egyénivé válni, sőt, teljesen láthatatlan marad. A gyári androidos grafikai elemeket és vezérlőket használja, a gombok és egyéb kezelőfelületek alig különböznek a Chrome megoldásaitól. A Yandex úgy tűnik nem szeretné a mobil egyéniségét ellopni, egyszerűen csak kéznél akar lenni minden egyes online interakciónál. A böngésző egyébként letölthető, kipróbálható szabadon.