Szerző: Hlács Ferenc

2013. június 14. 15:09

A sofőrök haragjával fejlesztené a közlekedést az IBM

Az IBM a közösségi média nyilvános adatainak elemzésével javítaná a közlekedést. A cég Social Sentiment Index nevű kísérletében öt kanadai város autózással és tömegközlekedéssel kapcsolatos online hozzászólásait és szokásait vizsgálja, a gyűjtött információkat pedig a városvezetés gyakorlatban is hasznosítani tudja, például a forgalmi dugók csökkentésénél.

A közösségi médiában megjelent kommentek tízezreit elemezve igyekszik öt kanadai város (Toronto, Vancouver, Halifax, Edmonton, Montreal) az  IBM-mel karöltve optimalizálni közlekedését. Az emberek frekventált útvonalaival kapcsolatos hozzászólások segíthetnek a településeknek, hogy megfelelő irányba fejleszthessék a közlekedési infrastruktúrát. Az IBM által alkalmazott "közösségi hallgatás", amely a városlakók online megnyilvánulásait elemzi, meg tudja különböztetni a komoly és a szarkasztikus hozzászólásokat, sőt különböző közlekedési trendek megjósolására is képes a közösségi médiából gyűjtött információk alapján.

Hatékonyabb forgalomirányítás

A fogyasztói trendekre adott gyors válaszok lehetővé teszik a város vezetőségének, és az érintette cégeknek, hogy célravezetőbb döntéseket hozzanak, jobban megértsék a közvéleményt az utazóközönség problémáival, illetve az általuk igénybe vett szolgáltatásokkal, például a tömegközlekedéssel kapcsolatban.

John Longbottom, a program egyik vezetője elmondta: "a közlekedés következő évtizedeit - a városok határain kívül és belül is - az adatok megfelelő elemzésének képessége fogja meghatározni. Világszerte használják városok a különböző érzékelők, mobiltelefonok információit a hatékonyabb forgalomirányításra, valamint az egyes közlekedési minták meghatározására, hogy az adott útvonalakat és időbeosztásokat minél eredményesebben tudják kijelölni, valamint hogy optimalizálják a járműveket és felszerelésüket, ezzel növelve a közlekedés kapacitását".

A parkolás az egyik fő probléma

Az IBM jelenlegi elemezése, amelyet a közösségi médiában nyilvánosan elérhető, közlekedésre vonatkozó adatokon végez, valós idejű képet biztosít az emberek véleményéről, érzéseiről a forgalommal kapcsolatban. Az rögtön egyértelművé vált, hogy Toronto lakosai hallatják leghangosabban és legnegatívabban hangjukat: tizenegy hónap alatt a város majdnem tízezer tweetet könyvelhetett el a forgalommal kapcsolatban, amelynek csaknem 40 százaléka negatív vélemény.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Főleg a parkolás csapja ki a biztosítékot a torontói sofőröknél, akik a szabad helyek keresésével töltött hiábavaló körözés után előszeretettel teszik közzé, kit és hova küldenének legszívesebben. A többi vizsgált városban is komoly gondot jelent a parkolóhelyek hiánya, ami rávilágít, érdemes nagyobb figyelmet fordítani a témát érintő hozzászólásokra, hogy a városok sikeresen csökkenthessék a sofőröket érő stresszt és a torlódást.

A partok közelében hangosabbak a kommentelők

Az öt város közül a legkevesebb, alig ezer forgalommal kapcsolatos megnyilvánulást Halifax tudhatja magáénak, ebből azonban kevesebb mint húsz százalék volt negatív. Ugyanakkor Vancouver után Halifaxnak volt a legnagyobb "forgalmi intenzitása" a vizsgált városok közül - ez az érték a lakosság számának arányában mutatja meg az online közösségi mozgolódást. Az aránylag sok véleménynyilvánítás egy kisebb közösségtől azt sugallja, hogy az egy főre jutó hozzászólások száma jóval magasabb a part menti városokban mint Torontóban, Edmontonban vagy Montrealban, ez utóbbiban a legkisebb a forgalommal kapcsolatos online aktivitás. Az összes közlekedéssel kapcsolatos téma közül a közösségi térben az ingázás és a stressz a két leggyakoribb, a legkevesebbszer pedig az időjárással és az építkezésekkel kapcsolatos hozzászólások hagyták el a billentyűzeteket.

A kísérletben résztvevő városok autósainak nincs könnyű dolga, hiszen azok közül Vancouver a második, Montreal a negyedik, Toronto pedig az ötödik helyen szerepel az Észak-Amerika legnagyobb forgalmi dugóinak otthont adó települések tavalyi listáján. Longbottom szerint bár egyértelműnek tűnik, hogy az emberek a nagy forgalommal kapcsolatban negatív érzelmeket táplálnak, de még ebben az esetben is, ahol az ok és a hatás ennyire magától értetődő, a kiterjedt adatfolyamok elemzése rengeteg lehetőséget kínál a problémák megoldására. A városvezetők és az érintett vállalatok számára rendkívül fontos, hogy erőforrásaikat a lehető leggyorsabban tudják a megfelelő helyre csoportosítani.

a címlapról