Szerző: Dojcsák Dániel

2013. május 15. 13:04

Kiadó lett a Rovio

Az Angry Birds szériával híressé és gazdaggá vált finn cégért sokan aggódnak, ugyanis a madarak és disznók háborúján túl nem tudtak eddig felmutatni mást, ami hasonló durranás lett volna. A cég most kreativitása helyett az Angry Birdsszel megszerzett ismertségét bocsátja áruba.

A Rovio Entertainment következő üzletfejlesztési lépésként nem egy új termékcsaláddal rukkol elő, hanem kisebb, külső fejlesztők játékait dobja piacra. A forgalmazás és a marketing a legtöbb fejlesztőnek leküzdhetetlen akadály, elő is fordul gyakran, hogy nagyon korrekt játékok maradnak a toplisták alján kellő kezdőlökés nélkül.

Az eredetileg játékfejlesztőként működő, de mostanra rengeteg kereskedelmi tapasztalatot is összegyűjtő cég Rovio Stars néven indítja az almárkát, azaz a jövőben is lehet majd tudni, hogy melyik játék készült saját műhelyben és melyek azok, amiket csak gondoz a Rovio. Két játék máris bekerült a programba, ezek példáján érdekes lesz majd megfigyelni, hogy a siker mennyiben múlik az utolsó simításokon és a terjesztési praktikákon.

Marketing, PR, reklám

A Rovio mostanáig 1,7 milliárd letöltést generált játékaival, ami nem csak egyszerűen pénzhez juttatta a céget, de egy masszív közönség is kialakult, akiket a már feltelepített játékokon vagy egyéb hűségprogramokon keresztül el lehet érni. Arról nem is beszélve, hogy a Rovio márkanév a legtöbb okostelefonozó fejében egyet jelent az aranyos, egyszerű logikai-ügyességi játékokkal.

Az említett két játék közül az első az Icebreaker: A Viking Voyage, ami műfaját tekintve nem újdonság: a pálya elemeit kell megfelelőképp ujjmozdulatokkal “felszeletelni”, úgy, hogy a darabok a megfelelő ritmusban és kombinációban hulljanak le. Számtalan olyan játék volt már a böngészős Flash-játékok közt is, ahol geometriai alakzatokat kellett feldarabolni a továbbjutáshoz, illetve az ujjal vagdosás a Fruit Ninja és a Cut the Rope alapinterakciója is. Ez esetben a szeletelést ritmusra kell végezni, hogy a főhős vikingek előtt az utat megtisztítsuk. A második már fixált játék pedig a Tiny Thief nevű logikai kalandjáték, talán a szokásosnál is aranyosabb grafikával.

01:07
 

Rovio Stars presents Icebreaker: A Viking Voyage! - Out June 20

Még több videó

A Rovio Stars programban résztvevők száma az előzetes ígéretek szerint limitált, a kiadó nem szeretné inflálni saját márkájának értékét. Viszont azon túl, hogy a kínálatba teszi a kiválasztott fejlesztők játékait és a terjesztés feladatait átveszi, az utolsó simításoknál is jelen van - valószínűleg a Rovio stúdiójának grafikai részlege, illetve a játékmechanizmusok szakértői is csiszolnak a appokon a kiadás előtt. A Rovio fejlesztési igazgatója, Kalle Kaivola elmondása szerint a Stars program magában foglalja az utolsó simításokat a programokon, a játékok kiadását és a megfelelő közönség megtalálását és elérését is.

A fejlesztésben is segítenek

Az utolsó simítások alatt a cég azt érti, hogy a játék elkészültének utolsó fázisába teljesen beépülnek és az utómunkálatokban is részt vesznek. Éppen ezért a Stars programba nem ötleteket, de nem is már kész játékokat keresnek, hanem már játszható, tesztelhető, "félkész" szoftvereket. A Rovio ebben a fázisban hatékonyan tud mentorként beszállni és egy sokadik átlagos játékból sikercímet faragni. A fejlesztés befejezésekor pedig az alkalmazáspiactereken szükséges feladatoktól a PR-ig mindenben részt vállal a kiadó.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég

Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Ennek nyilván meg van az ára is, amiről egyelőre a Rovio nem nyilatkozott. A kis darabszámnak és a szigorú válogatásnak köszönhetően a Rovio képes úgy kezelni minden címet, mint egy saját játékot, ezért bizonyára valamilyen bevételmegosztás valósul meg. A kis fejlesztőcégek ugyanis bizonyára előre nem tudnák kifizetni a növekedéshez szükséges összegeket. Az is benne van a pakliban, hogy sikeres együttműködés esetén a Rovio beolvaszt cégeket, megvásárol termékeket, ami az alapítóknak egy vállalható perspektíva lehet.

Bárkiből sztárt csinálhat a Rovio

A Rovio létre is hozott egy weboldalt, amin keresztül jelentkezni lehet, viszonylag egyszerű formában. A webes űrlap kitöltése mellett képernyőképeket, videókat és pontos leírást illik csatolni, de ez a kör még nem garantál semmit. Sőt, a várható óriási érdeklődés miatt a Rovio azt sem garantálja, hogy mindenkinek válaszol.

A külsős fejlesztők bevonása mellett a Rovio eredményeit nagyban az hozta, hogy sikeresen talált kereskedelmi partnereket, amikor is a meglévő játékaihoz készültek főleg filmes kiegészítők, illetve teljesen egyedi alkalmazások is akár. Ilyen volt az Angry Birds Rio, a Star Wars kiegészítő, illetve a Dreamworks legújabb filmjéhez tartozó Croods. A kiegészítők jól termeltek, idén áprilisban a vállalat arról számolt be, hogy 101 százalékkal 195 millió dollárra nőttek a bevételei 71 millió dolláros profit mellett. A korábbi sikereknek köszönhető 1,7 milliárd letöltés sem veszett el ráadásul nyomtalanul, továbbra is százmilliós nagyságrendű havi aktív felhasználója van a cégnek, így tényleg van mire alapozni a kiadói reményeket.

a címlapról