A Facebook kezébe kerülhet a Waze
Három helyi sajtótermék is állítja, hogy az izraeli közösségi navigációs startup, a Waze felvásárlás előtt áll. A vevő a hírek szerint a Facebook, a tárgyalások pedig több mint hat hónapja elkezdődtek, az üzlet értéke 800 millió és egymilliárd dollár közé taksálható.
A Waze felvásárlásával kapcsolatos híreszteléseket a Techcrunch is ellenőrizte és saját forrásaik szerint mindkét oldal megerősítette, hogy a megállapodás a célegyenesben van és az izraeli Calcalist nevű lap által becsült felvásárlási összeg is helyes. Az egyetlen kérdéses pont, hogy a felvásárlást követően a Waze kutatás-fejlesztése maradhat-e Izraelben vagy a Facebook korábbi gyakorlatához hasonlóan az amerikai irodához kellene csatlakoznia a teljes csapatnak. A Facebook korábbi izraeli akvizícióinak célpontja 2011 márciusában egy butatelefon interfészt fejlesztő cég, a Snaptu (70 millió dollár), illetve 2012 júniusában az automata arcfelismeréses megoldásáról híres Face.com (50 millió dollár) voltak. A Waze ezekhez képest jelentősen nagyobb falat. A felvásárlással kapcsolatos pletykákat eddig egyik fél sem kommentálta hivatalosan.
Ha nincs bevétel, csak az eladás marad
A felvásárlásnak egyébként nagyon is sok értelme van, több oldalról is. A Waze szempontjából semmilyen más megoldás nem volt, mint a cég eladása, hiszen az egyre nagyobb tömeget kiszolgáló, egyre nagyobb működési költségű cégnek semmilyen működő üzleti modellje nem volt, s a piacon lévő szereplők ismeretében, illetve a digitális térképpiacot ismerve erre reális esély nem is igen mutatkozott.
Eközben viszont a Facebook rengeteg energiát ölt bele az elmúlt két évben abba, hogy erős bástyákat állítson az asztali web után mobilon is. A legutóbbi komoly lépés a Home bemutatása, de a lokációs tematikában nem érdemes elfelejteni, hogy a Facebook 2011 végén felvásárolta a Gowalla nevű startupot is, ami akkoriban a Foursquare kihívója volt. A felvásárlást követően a Gowalla csapata is költözött Kaliforniába Texasból, majd a szolgáltatás pillanatok alatt felszívódott. A Facebook bevallott célja ott az volt, hogy technológiát és tudást vásároljon, könnyen előfordulhat, hogy a Waze esetében sem lesz ez másképp.
Abban szinte biztosak lehetünk, hogy néhány hónapon belül a Waze a most ismert formájában megszűnik, amennyiben az üzlet létrejön és a Facebook birodalom arculatára szabott alternatív megoldásként köszönhet majd vissza, akár Facebook Maps, akár más módon. Ugyan a Waze komoly rajongótábort épített fel, többek közt Magyarországon is, de a mostani 47 milliós felhasználói tábor elhanyagolható a Facebook 1,1 milliárdos havi aktív felhasználói bázisához képest, ami még az előző évben is 23 százalékot nőtt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Facebook számára a geolokációs szolgáltatások leginkább akkor izgalmasak, amikor azokkal valamilyen módon a helyi vállalkozásokat tudja kiszolgálni hirdetési vagy kereskedelmi megoldásokkal. A Waze felépítéséből sem feltétlenül a forgalmi dugók vagy úthibák jelentésének lehetősége az izgalmas, hanem a közösségi alapokon építhető komplex térkép- és POI-adatbázis. A Foursquare esetében is a siker azon múlt, hogy egy olyan modellt tudtak a New York-i startupban felmutatni, amivel a felhasználók világszerte létrehoztak egy naprakész és precíz adatbázist. Ráadásul a Waze ehhez térképes hátteret és navigációs funkciót is kínál.
Facebook Maps?
A Waze 2010 óta összesen 67 millió dollár kockázati tőkét kapott befektetőktől, s mindvégig az volt a terv, hogy helyfüggő hirdetésekre alapozott üzleti modellel monetizálják az egyébként kiválóan működő térképszolgáltatást. Ez idáig nem jött össze, viszont a hiányzó láncszemeket a Facebook teheti be az általuk létrehozott technológiába, vagy ha úgy nézzük, akkor a Waze-ben lévő tudás lehet a hiányzó láncszem a Facebook mobilos és geolokációs terveinek következő szintjéhez.
A Waze felhasználói táborának jelentős része nem amerikai, illetve a terjeszkedést is Ázsiára célozta a startup, és a Facebook következő “1 milliárd” felhasználója is innen kerül ki, így a piacismeret is pozitívum lehet a felvásárláskor.