Ötven csatornával indul a fizetős YouTube
Még ezen a héten elindulhatnak a YouTube fizetős csatornái, amivel sokak régi álma válhat valóra: egyesével válogathatják össze maguknak a tévécsatornákat, csak azért fizetnek majd, amiért valóban akarnak. A csatornák egyesével azonban túl drágák lesznek, ez még mindig nem a régi tévét leváltó fordulat.
A YouTube előfizetős szolgáltatása kezdetben 50 csatornával indul majd, amik közül a felhasználók önmaguk szemezgethetnek. A Financial Times információi szerint csatornánként havi 2 dolláros díjért lehet majd hozzáférni a prémium tartalmakhoz. A fizetős csatornák jövetele idén februárban tudódott ki, amikor a YouTube forrásában feltűntek olyan kódsorok, amik a hozzáférés szabályozására vonatkoztak. A YouTube ezt követően megerősítette, hogy van valóban szándék fizetős csatornák indítására, akkor annyi volt biztos, hogy még idén, 2013-ban indul a szolgáltatás, arra azonban kevesen számítottak, hogy már tavasszal indul a kábeltársaságok legújabb konkurenciája.
Kiszolgálni a tartalomgyártókat is
A fizetős tartalom egy újabb bevételi forrást jelent a Google-nek a hirdetések mellett, miközben a csatornáknak, tartalomtulajdonosoknak is egy kedvező lehetőség lesz. A TV-csatornák eddig küzdöttek a helyzettel, a legtöbb média nehezen tudta kezelni a YouTube-ot. Amíg nem volt fejlett hirdetési program, addig maximum promóciós célra engedték feltölteni a nem-hivatalosan rögzített műsorokat, de ebből bevétel nem származott. Sok csatorna tűzzel-vassal irtotta a feltöltéseket, a magyar csatornák közül például az RTL Klub töröltette korábban rendszeresen a saját gyártású műsorainak feltöltött másolatait.
A hirdetési opcióval kiegészítve már a professzionális médiumoknak is érdekesebbé vált a YouTube, hiszen a nézések után bevételhez juthattak, de ez a normális sugárzott adás bevételeihez képest kisebb nagyságrendű összeg volt az esetek többségében. A hiányzó láncszem lehet az előfizetési díj, amit a tévénézők jelenleg is megfizetnek a kábelcsatornák díjain keresztül, ami mellett plusz bevételt jelentenek még a hirdetések, így lehet még mindig előnye a lineáris adásoknak.
A YouTube hivatalos dátumot még nem közölt, illetve arról sem volt szó, hogy ez a lehetőség is csak az Egyesült Államok polgárainak lesz-e elérhető kezdetben. Az viszont biztos, hogy a jelenlegi hirdetéssel támogatott modell és a “kölcsönzés” után a következő formátum a zenei streaming szolgáltatóknál alapvető modellként használt előfizetés lesz. A YouTube csatornák mellett továbbá elő lehet majd fizetni egész gyűjteményekre, tematikus vagy egyéb válogatásokra, élő közvetítésekre, illetve a YouTube sokat vár a fizetős videótanfolyamoktól, magyarázó és oktató filmek forgalmazásától is.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Eközben Eric Schmidt, a Google elnöke is hevesen kampányol a Google mellett, a napoban például egy hirdetői- és marketingkonferencián magyarázta a reklámpiac szereplőinek, hogy a tévével való összehasonlításkor érdemes azt is figyelembe venni, hogy a YouTube olyan interaktivitást kínál, amit a klasszikus lineáris tévé soha nem lenne képes. Schmidt arra is felhívja a figyelmet, hogy már a nagy tévés hálózatokhoz, szolgáltatókhoz képest is óriási a YouTube elérése, világszerte több mint 1 milliárd embert lehet elérni egyetlen platformon keresztül. Igaz a csatornahelyek száma is végtelen, ezért a figyelemért folyó verseny is sokkal erősebb, mint egy néhány száz műsorszolgáltatót kínáló kábeltévés rendszer esetében.
Sok vagy kevés?
Az egy milliárd néző ugyan szép szám, de egy nézőre még csak átlagosan 6 órányi YouTube-ozás jut havonta, ami messze elmarad a lineáris tévés számoktól. A trend azonban a gyors növekedés irányába mutat, s a Google ezt támogatja is a fent leírt üzleti lehetőségek mellett technológiával is. Az egyik érdekes fejlődés, hogy ma már az okostelefonos YouTube kliensből egy okostelefonról vagy tabletről könnyedén lehet átküldeni a videókat a párosított okostévékre, így a saját eszközön összeválogatott műsorok, filmek, klipek könnyen állnak össze egy egész estés személyre szabott adássá.
A következő napokban kiderül, hogy mi az az 50 új csatorna, ami elsőként jelenik meg fizetős adással a YouTube-on. Feltételezhetően vegyesen találunk majd a kínálatban jól ismert tévécsatornákat és tartalomelőállítókat, de biztosan lesznek újonnan születő csillagok, csak online terjesztő csatornák is. A meglévő tévécsatornák számára egy kiváló extra bevételi forrás lehet a YouTube, amivel pótolhatják a lineáris sugárzás csökkenő bevételeit.