:

Szerző: Dojcsák Dániel

2013. április 26. 14:43

Szövegrövidítőt vett a Google is

A Google 30 millió dollárért vásárolta a fel a Wavii nevű, Seattle-i startupot, aminek a terméke híreket összegez és rövidít le. A Google ajánlatával beelőzte az Apple-t, ami szintén szerette volna megkaparintani a céget. A szövegelemzés fontos funkció a Google számára is, a Wavii csapata költözhet is Mountain View-ba.

Néhány héttel ezelőtt a Yahoo! egy éppen ilyen megoldást szerzett meg egy akvizícióval. A Marissa Mayer által vezetett vállalat egy nagyon hasonló, konkurens startupot, a Summlyt vásárolta meg, aminek az alapítója egy 17 éves londoni fiú, Nick D’Aloisio. A summly és a Wavii is azt tűzte ki célul, hogy megváltoztatja a hírfogyasztási szokásokat. A Google és a Yahoo számára ez értelemszerűen egy kritikus képesség, hiszen mindkettő webes szolgálató jelentős pozíciókkal rendelkezik a hírdisztribúció területén.

Rövidített olvasmányok

A két bevallottan konkurens startup egyaránt azt a modellt látta izgalmasnak, hogy a weben fellelhető számtalan forrás szövegeit elemezve, mesterséges módszerekkel ki kell emelni a lényeges információkat és azokat rövid, tömör 2-3 bekezdéses, szövegszerű formában kell tálalni a felhasználónak. A szokásos forrásmegjelölés helyett itt 3-5 vagy akár több eredetmegjelölést találunk majd a cikkek felett, s azok, akiket mélyebben érdekel egy téma, természetesen ugorhatnak a kifejtett anyagokra is egyből.

A Yahoo mobilstratégiájába kiválóan illik a Summly, ami csak mobilra, pontosabban csak iOS-re elérhető. Az alkalmazás mögött álló algoritmus házon belüli kutatásokra, gépi tanulásra, nyelvfeldolgozásra is támaszkodott, de a termék főként licencelt megoldásokra épített, mondhatni D’Aloisio ügyesen összerakta a puzzle-darabkákat. Viszont a Summly alkalmazás erősen dizájnvezérelt volt, mind kezelésében, mind kinézetében korrekt megoldás, az alapító is azt emeli ki, hogy rövidített szöveg könnyen áttekinthető, könnyen olvasható és persze könnyen megosztható. A felvásárláskor azonban a cég azonnal visszavonta az alkalmazást az App Store-ból, így legközelebb a ezeket már csak Yahoo köntösben láthatjuk.

A Wavii ezzel szemben egy nem szigorúan mobil megoldás, a fókuszban egy webes kivezetés van. Sokkal inkább tűnik a megközelítés technológiainak, a dizájn messze nem olyan erős, mint a Summly esetében, de a lényeg valójában a szövegelemző képesség. A Wavii célja is az, hogy különböző szövegeken végigfutva az algoritmus képes legyen létrehozni nagyon rövid, tömör összegzést. Ez sok esetben csak 1-2 sornyi szöveg, de pontosan kiderül belőle, hogy a link mögött található cikkek miről szólnak.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Google számára a Wavii nem csak a News szolgáltatásban lehet érdekes, hanem a Knowledge Graph fejlesztésénél is, illeve a találati oldalak fogyaszthatóbbá tételében is kulcsszerepe lehet egy ilyen megoldásnak. Biztosak lehetünk benne, hogy a Google szervezetén belül eddig is komoly szövegelemzési kompetencia épült ki, a Wavii csapata ezekhez csatlakozhat, s már most úgy tudni, hogy az egész stáb költözik a Google Mountain View-i központba.

Szemantikus elemzés

A szövegelemzés egyébként is felkapott terület, az Apple Siri és a Google Voice Search is egyre komolyabb eredményeket mutat fel, mindkét cég minden évben kitüntetett helyet szentel ezek fejlődésének a termékbejelentésekkor. A két egymás utáni felvásárlás viszont még jobban felpezsdítheti a területet, pusztán azáltal, hogy jelentős figyelem irányul most a szövegelemzésre. A Microsoft, az Apple és a Facebook talán hasonló döntést hoz és vásárol magának ilyen technológiát, illeve az is előfordulhat, hogy a szabadalmi perek következő fordulója ezek körül forog majd.

A Wavii hírválogató termékéről valószínűleg soha többé nem hallunk majd, hiszen a két éve alapított és 2 millió dollárnyi tőkebefektetést szerzett cég mind a 25 alkalmazottja átkerült a Knowledge Graph csapatába, inkább azt érdemes figyelni, hogy a megerősödött részleg a következő 6-18 hónapban milyen újdonságokkal rukkol elő.

a címlapról