:

Szerző: Dojcsák Dániel

2013. április 10. 16:32

Átfordult a Foursquare

Közelről nézve a Foursquare-en mindig is látszott, hogy nem egy bugyuta geolokációs játék, hanem a XXI. századi aranyoldalak. Az elmúlt öt év során lépésről-lépésre haladt a badge-ek és mayorségek csatája felől ebbe az irányba a fejlődés, most végleg átfordul.

A Foursquare 6.0-ás iOS-en is bevezeti az androidosok számára többségében már ismert újdonságokat, s 3,5 milliárd checkin után a szolgáltató végleg pálcát tör saját jövője felett. Egészen idáig az elsődleges funkció a bejelentkezés, azaz checkin volt, ezt tükrözte az alkalmazás felépítése, a menük és a helyszínek oldalai. Az első komoly fordulat az volt, amikor múlt októberben a webes felületen a személyes profil helyett a térképes kereső lett kiemelve, ugyanez a paradigmaváltás fejeződik most be az elsődleges mobil nézetben is.

Aki nem emlékszik már rá, a korábbi verziók klienseiben a főképernyő a barátok tevékenységéből összeadódó feed volt, a bejelentkezésnél kiemelt helyen szerepelt, hogy ki a hely “mayor-je”, illeve a bejelentkezéskor a legfontosabb információ a kapott pontok részletezése volt, illetve a helyezésünk a barátainkkal való virtuális versengésben. Ebből az árokból kezdett el fokozatosan kimászni a Foursquare és egyre inkább háttérbe szorítani a gamifikációt, illetve a “hol vannak a barátaim” hírszolgáltatást.

Leselkedés helyett felfedezés

Ezek helyett fokozatosan erősödött a felfedezés, keresés funkció és szép lassan minden adat ezt szolgálta ki. A barátaink aktuális bejelentkezései is látszanak, de alapból csak a környéken lévőké. A főképernyőn a térkép mellett az látszik, hogy a környékünkön mi történik, de ebbe már nem csak a barátok checkinjei értendőek, hanem az is, ha egy új, a szokásaink szerint minket érdeklő hely nyitott a közelben, vagy ha valamelyik helyszín a szokásosnál forgalmasabb, mert valami izgalmas dolog történik ott. Lejjebb tekerve a teljes feed is sokkal okosabb, mint régen, például azért, mert a tippek, megjegyzések írása, elmentése, fotók feltöltése és a helyszínek által írt kinyilatkoztatások is külön objektumot érnek benne, így új értelmet nyer a felület, nem csak nyomkövetésre jó, de igazi kis turistamagazinként működik.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A játékos-versengő geek koncepcióból átfordulva most egy bizonytalan, tanácstalan, a sok lehetőségtől fuldokló felhasználó számára értékes koncepcióba hajlott át a Foursquare. A New York-i startup arra épít, hogy a városban egy adott igény felmerülése után az okostelefonunkat kézbe kapva egy félautomata kereséssel határozzuk meg következő lépéseinket. Ez célravezető lehet még akkor is, ha nem épp egy idegen városban vagyunk, hanem csak új helyre szeretnénk menni ebédelni az iroda környékén. A szolgáltatás nem csinál semmi mást, mint a rendelkezésre álló közösségi adatbázis és a saját előtörténetünk kombinálásával, a környéket és az időpontot figyelembe véve leszűkíti a választási lehetőségeket egy kezelhető szintre.

A régi felosztás helyett immár mindkét fő okostelefon platformon egyaránt egy keresőmező kerül a képernyő tetejére egy érintésre teljes képernyősre váltó térképpel maga alatt. Ezt követően a környéket aktuálisan leíró doboz következik, majd a képernyőről kilógva a részletes feed és legvégül, legalul, immár csak egy apró ikonként a bejelentkezés. A Foursquare sokkal inkább számít arra, hogy az appot azért indíjuk el, hogy helyeket keressünk, vagy éppen megkeressünk, odanavigáljunk, minthogy azért, mert valahol ott vagyunk és ezt jeleznénk. Egy jó ideje már a checkin nem válik szét a később írt megjegyzéstől és felöltött fotótól, az egész folyamat a megérkezés, fogyasztás és véleményalkotás egyetlen elemet képez.

Élet-halál

Az átalakulás kritikus időszakban éri a céget, a startup már ötéves, mondhatni ebben a műfajban “öreg”, ennél sokkal tovább nem lehet húzni konkrét üzleti modell nélkül. A korai felhasználók többsége mostanra megunta a gamifikált részt, az új felhasználók viszont kevésbé ragaszkodóak. Közvetlen vetélytárs nincs a piacon, sem a Facebook, sem a Google nem adja ezt a fajta értelmezést a helyszínajánló képességnek. Harcolni, ahogy korábban is megírtuk a TripAdvisor, Yelp és hasonló turisztikai rendszerekkel kell. Helyszíninformációkkal a Google is rendelkezik, de a különbség, hogy ott nincs üzleti nyomás ezek hasznosítására, míg a Foursquare egyetlen értéke a közösségi helyszínadatbázis.

Elvileg a cég még mindig a következő körös tőkebefektetés előtt áll, bár ennek elhúzódása nem éppen a legjobb jel, de előfordulhat az is, hogy közvetlen felvásárlás lesz a megoldás, bár arról még pletykák sincsenek, hogy ki lehetne a vevő. Amennyiben nem sikerül a fordítás, elmaradnak az új felhasználók és befektetőket sem sikerül meggyőzni, akkor nehéz idők elé néz a Foursquare. Jelenleg egyébként több mint 30 millió felhasználója van a közösségnek, akik építik és élővé teszik az adatbázist, a technológia viszonylag jól működik, minden olyan helyen, ahol legalább közepes aktivitás van, ott hasznos, megbízható eszköz.

a címlapról