Megkavarja a médiapiacot a Flipboard
Manapság az újságcímlapok helyett a tartalomfelfedezés felülete sokkal inkább egy alkalmazás vagy közösségi oldal, ahol automatikus vagy manuális módszerekkel válogatott, különböző forrásokból származó képes hírek soarkoznak. Ennek a trendnek egyik ikonja a Flipboard is, ami megint ugrott egyet előre.
A Flipboard egy hírolvasó alkalmazás, ami iOS-re és Androidra is megjelent, jellemző ismertetőjegye a nevét is adó, noteszhez hasonló lapozás vizuális megjelenítése. A tartalommal teli lapok lefordítása szép, de az igazi értéket az appban az adta kezdetektől fogva, hogy az ismerősök által gyártott közösségi tartalmat vegyítette egy erős, professzionálisan szerkesztett hírfolyammal. A többi hírolvasóval ellentétben azonban a Flipboard nem adott lehetőséget arra, hogy a felhasználó saját maga illesszen be tartalomforrásokat, RSS-feedeket, hanem a cég saját szerkesztői válogatták a híreket.
Ennek egyik előnye az volt, hogy a Flipboard megmaradt igazi újságnak, egy bármilyen RSS-olvasóhoz képest nem számolatlanul ömlöttek bele a tartalmak, mégis kellően széles látókörű volt, a szerkesztők sok általuk ismert forrást bevontak a szemlézésbe. A felhasználónak csak az volt a dolga, hogy kiválassza a témaköröket, amik érdeklik.
Saját magazinokat mindenkinek
A frissítéssel azonban a Flipboard is kilép a szűkített és központilag kezelt tartalomszolgáltatói szerepből és több olyan képességet mutat be, amivel a felhasználóknak lehetősége van jobban belefolyni a szerkesztésbe. Az új verzióban gyakorlatilag bárki előállíthat magának egy magazint, sőt, közösségi szerkesztővé léphet elő bárki. Az olvasott cikkek mindegyikénél megjelenik egy kis "+" gomb, amivel az eltehető egy saját mappába, mondhatni magazinba. Ha valakinek például a balatoni nyaraló a hobbija, akkor létrehozhat egy olyan szerkesztett felületet, ahol csak ez köszön vissza. Az új Flipboard már nem egy személyre szabott újság szeretne lenni, hanem lemásolva a valódi lappiacot, tematikus újságokat kínál ezer vagy épp milliószám.
A felhasználók szempontjából ez egy tökéletes fejlesztés, hiszen még egyszerűbbé válik az érdekes és aktuális tartalom elérése. A Flipboard eddigi kötött rovatai feloldódnak, gyakorlatilag a zárt szerkesztői csoport nyílik meg és az eddig ismert körülbelül tucatnyi rovat helyére végtelen számú kerül. Aki akarta, az eddig is köthetett be Google Readert, illetve a csatlakoztatható egyéb szolgáltatások miatt a személyreszabottság élménye eddig is megvolt.
Egy komplex ajánlórendszer révén látható, hogy kiknek az ajánlásai alapján épül fel egy szekció, elindulva a nyomon pedig további “magazinok” találhatóak - a forrás avatárjára klikkelve pedig kommentálhatóak is a megosztások. Lett egy külön dedikált rész, ahol böngészhetőek a felhasználói válogatások. Emellett gyakorlatilag minden egyes keresés vagy gyűjtőmappa is létrehoz egy új lapot, minden felhasználó készíthet magának későbbi olvasásra félretett anyagokból vagy éppen a hobbijához kapcsolódó, kézzel, manuálisan kiválogatott magazint. A rendszerezés kissé hasonlít a Tumblr logikájához, azzal a különbséggel, hogy a megjelenítés nem kaotikus, hanem inkább a Pinterest rendezettségét árasztja.
A Flipboard is kapott böngészőbe illeszthető bookmarkletet, amivel bárhonnan elmenthető egy oldal, cikk vagy egyéb tartalom, ami később már Flipboard magazin képében hívható elő. A megoldás egyáltalán nem új találmány, sőt, tucatnyi alkalmazást ismerünk erre a funkcióra. Az ismertebbek a Pocket vagy a Readability, amik eddig is kínáltak ilyen manuális rendezést, hírraktározást, de kevesebb közösségi funkcióval.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Összesítve a Flipboard 2.0 újdonságait, leginkább egy olyan médiaplatform rajzolódik ki, ami a kiadó szerepét tölti be. Azok a lapok, amelyeknél nem csak egy rövid bevezetés jelent meg a cikkből, hanem a teljes anyagot olvashattuk, azok jelenleg is bevételmegosztásos rendszerben dolgoznak. Az új platformon ez a kérdés egyre aktuálisabb lesz minden médiumnak és szerzőnek. Viszont egy idő után kívánatosabb lehet, hogy a Flipboard értékesítse a felületeket és a szövegekért cserébe immár a hirdetési bevétel nagyobb részét megtartva, egy kisebb részt fizessen ki annak, aki a tartalmat valójában előállította - hasonlóan az okostelefonos piacterekhez.
Welcome to Flipboard 2.0
Még több videóVáltoznak a játékszabályok
A Google korábbi bejelentése miatt mondhatni a Flipboard a Google Reader sírjáról legel és igyekszik pozícióba kerülni a darabokra hulló médiapiacon. Az első áldozatok éppen a már említett “online irattartók” lesznek, mint amilyen a Pocket vagy a Readibility, amiknek a fő funkcióját a Flipboard egy másodlagos képességként illeszti most be teljes egészében egy sokoldalú termékbe.
A termékfrissítés felhasználói szemmel is érdekes, de a Flipboard elképzelése médiapiaci szemmel is izgalmas, hiszen az olvasó igazi szerkesztővé válhat, a hirdető kiadóvá, miközben a pénzt végül lehetséges, hogy a terjesztő osztja majd. Azzal, hogy a Flipboard a hirdető és a kiadó kezébe is olyan eszközöket ad, ami alapesetben nincs meg neki a lappiacon, valójában saját magának kanyarít ki egy szeletet mindkét térfélről. A friss alkalmazás egyelőre csak iPhone-ra és iPad-re jelenik meg, de feltételezhetően, amint az androidos csapat elkészül az újdonságok implementációjával, megjelenik az is.